هفت دور

معنی کلمه هفت دور در لغت نامه دهخدا

هفت دور. [ هََ دَ / دُو ] ( اِ مرکب ) کنایت از هفت دوری است که هر دوری مدت هزار سال است و تعلق به یکی از سبعه سیاره دارد و چون هزار سال تمام شود دو ستاره دیگر گردد و از زحل گرفته به ترتیب ، و حال [ زمان مؤلف برهان ] دور قمر است. و بعضی گویند هر دوری هفت هزار سال است که مجموع چهل ونه هزار سال باشد و چون این ادوار تمام شود قیامت قائم گردد. ( برهان ).

معنی کلمه هفت دور در فرهنگ معین

( ~. دَ یا دُ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) هفت دور و مدت که هر دوری شامل هزار سال است و تعلق به یکی از هفت سیاره دارد و چون هزار سال تمام شود دور سیارة دیگر آغاز گردد. این ادوار را از زحل آغاز کنند و به ترتیب فرود آیند تا به ماه (قمر ) رسند. زحل ، عطارد، قمر.

معنی کلمه هفت دور در ویکی واژه

هفت دور و مدت که هر دوری شامل هزار سال است و تعلق به یکی از هفت سیاره دارد و چون هزار سال تمام شود دور سیارة دیگر آغاز گردد. این ادوار را از زحل آغاز کنند و به ترتیب فرود آیند تا به ماه (قمر)
رسند. زحل، عطارد، قمر.

جملاتی از کاربرد کلمه هفت دور

میرزا ابوالحسن در سال ۱۳۰۵ به نمایندگی تبریز به مجلس شورای ملی رفت. بار دیگر در سال ۱۳۰۹ به نمایندگی تبریز انتخاب شد (دوره هشتم) و تا دوره چهاردهم، هفت دوره پیاپی بر کرسی نمایندگی تبریز نشست.
ناطق نوری دارای ۸ فرزند است که ۲ پسر به نام‌های مصطفی ناطق‌نوری و مجتبی ناطق‌نوری معروف‌ترین آن‌ها هستند. همچنین او داماد سید هاشم رسولی محلاتی مؤلف و نماینده روح‌الله خمینی و سید علی خامنه‌ای است. برادرش احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد در هفت دوره مجلس شورای اسلامی است که از سوی جمهوری اسلامی «پدر مجلس شورای اسلامی»، نام گرفته و هم‌چنین رئیس فدراسیون بوکس از بدو تشکیل تا تیرماه ۱۳۹۶ بوده‌است.
بیل در ۱۹۶۰ میلادی به عنوان عضو جمهوری‌خواه در هشتاد و هفتمین دور کنگره ایالات متحده انتخاب گردید، او برای هفت دور بعدی کنگره مجدداً انتخاب شده و از ۳ ژانویه ۱۹۶۱ تا ۳ ژانویه ۱۹۷۷ خدمت نمود.
پدرش آقا رضا رئیس‌التجار خراسانی و پدر بزرگش ابوالقاسم ملک‌التجار اصفهانی از تجار ثروتمند و ملاکان بزرگ خراسان بودند. پدرش هفت دوره به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد. برادرش سعید نیز در دوره هجدهم مجلس شورای ملی نماینده مشهد بود.
پیش کعبه گشته چون باران زمین بوس از نیاز و آسمان را در طوافش هفت دوران دیده‌اند
او از چندین ازدواج دارای ۱۰ پسر و ۱۳ دختر بوده‌است. پس از وی آقا مصطفی پسر او و آیت الله فرید نوه او بزرگ خاندان عراقی بودند. یکی از پسران آقامحسن سید اسماعیل عراقی بود که هفت دوره به نمایندگی مجلس شورای ملی رسید. پسر دیگرش میرزا شمس‌الدین عراقی نماینده اراک در دوره سوم مجلس بود. کوچکترین پسرش حسین خاکباز محسنی در دوره‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ نماینده مجلس شد.
چرخ مه گم کرد و زلفت یافت، پنهانش مدار هفت دوران است سیار فلک را شش مکن
دولت هند به پلیس و نیروی انتظامی ایالت‌های مختلف دستور داد تا با استفاده از توپ‌های آبی، باتوم و گاز اشک آور به اتحادیه‌های کشاورزان حمله کنند تا از ورود اتحادیه‌های کشاورزان به هاریانا و سپس دهلی جلوگیری شود. در ۲۶ نوامبر اعتصاب عمومی سراسری که تقریباً ۲۵۰ میلیون نفر در آن شرکت داشتند در حمایت از اتحادیه‌های کشاورزان برگزار شد. در تاریخ ۳۰ دسامبر، دولت هند با دو مورد از خواسته‌های کشاورزان موافقت کرد به غیر از قوانین جدید ضد آلودگی هوا. تا ۴ ژانویه ۲۰۲۱، هفت دور گفتگو بین دولت و کشاورزان (به نمایندگی از اتحادیه‌های کشاورزان) انجام شده‌است.