هفت دست

معنی کلمه هفت دست در لغت نامه دهخدا

هفت دست. [ هََ دَ ] ( اِخ ) از آثار دوره صفوی در شهر اسپاهان. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه هفت دست در فرهنگ معین

( ~. دَ ) (اِمر. ) ۱ - هفت مجموعة کامل از چیزی . ۲ - کنایه از: مجموعه های کامل بسیار از چیزی .

معنی کلمه هفت دست در ویکی واژه

هفت مجموعة کامل از چیزی.
کنایه از: مجموعه‌های کامل بسیار از چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه هفت دست

کسی که بر سر اعداش میفشاند خاک به هفت دست برین هفت غرفهٔ کیوان است
آیینه‌خانه و کاخ هفت دست در سال ۱۲۸۰ شمسی (۱۳۱۹ قمری) به دستور مسعود میرزا ظل‌السلطان، حاکم اصفهان (منصوب شده از طرف مظفرالدین شاه قاجار) تخریب شد. بعدها بخشی از محوطه در خیابان قرار گرفت و در بخش دیگری کارخانهٔ وطن احداث گردید و که پس از تعطیلی این کارخانه تبدیل به منطقهٔ مسکونی گردید و نام پارک آیینه‌خانه و خیابان هفت‌دست همچنان بر آن باقی است.
داریوش پیرنیاکان معتقد است او در اوایل دوران «ناصرالدین‌شاه» به درخواستِ «امیرکبیر» همراه با خانواده اش از فراهان به تهران آمد. خاندان وی به «خاندان هنر» معروف است به این دلیل که بنیان‌گذاری و تکوین ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی را منسوب به آنان می‌دانند.
استاد سید حسین قوامی آبکناری در سال ۱۳۲۵ در آبکنار متولد شد. تا ششم ابتدایی در آبکنار بود و بعد به تهران عزیمت کرد و دیپلم ادبیات دریافت نمود. وی از کارمندان سازمان ملی فولکلور بود و در هنرستان عالی موسیقی نزد زنده یاد استاد محمود کریمی گوشه‌های پنج آواز و هفت دستگاه را آموخت. در آن زمان برای اجرای موسیقی سنتی و محلی در فستیوال آواز فولکور ایتالیا، فرانسه، پاکستان، آلمان، چین و ژاپن عزیمت نمود و در ژاپن از نظر بالا بودن نت صدا نفر اول شد. همچنین استاد قوامی آثار جاودانه‌ای را در آواز مذهبی ارائه نموده که اثر «علم افتاده و نیست علمدار حسین» یکی از این آثار است.
در کف بخت بلندش ز اختران هفت دستنبوی زیبا دیده‌ام
هم اکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و هفت دستگاه مینی باس در این سازمان وجود دارد که تنها ۵۰ دستگاه از این تعداد فعال است.