هفت در

معنی کلمه هفت در در لغت نامه دهخدا

هفت در. [ هََ دُرر / دُ ] ( اِ مرکب ) به معنی هفت دختر خضرا است که کنایه از هفت کوکب باشد، و آن را هفت درر هم می گویند. ( برهان ).

معنی کلمه هفت در در فرهنگ معین

( ~. دَ ) (اِمر. ) کنایه از: هفت سیاره .

معنی کلمه هفت در در فرهنگ فارسی

بمعنی هفت دختر خضرا است که کنایه از هفت کوکب باشد و آنرا هفت دررهم می گویند.

معنی کلمه هفت در در ویکی واژه

کنایه از: هفت سیاره.

جملاتی از کاربرد کلمه هفت در

گریه حافظ چه سنجد پیش استغنای عشق کاندر این دریا نماید هفت دریا شبنمی
همتت در جهان نمی‌گنجد هفت دریا سبو نمی‌دارد
تا چه یونس دل برون آمد زبطن حوت عشق هفت دریا در نظر آید مرا موج سراب
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به نیکلاس و الکساندرا، هفت دریا به کاله، آنگین و فقط بلیط اشاره کرد.
از اُرسی در فضاهای درونی نیز استفاده می‌شد، در جاهایی مثل بالاخانه‌ها و اتاق‌های گوشوارِ واقع در یک یا دو سوی تالارهای بزرگ و مرتفع؛ زیرا در اوقاتی که مجالسی مردانه در تالارها یا اتاق‌های بزرگ هفت دری یا پنج دری برگزار می‌شد، زنان در اتاق‌های گوشوار یا بالاخانه که در بالا و دو سوی تالار قرار داشت و از یک سمت به آن دید داشتند، می‌نشستند و به این ترتیب بر فضای تالار اشراف داشتند. سطح پنجره‌های اُرسی را گاه با نقوش گوناگون گره‌سازی و شیشه‌های رنگین و ساده می‌آراستند و ترکیب‌های بدیع پدیدمی‌آوردند. ارسی برخلاف تصور بعضی‌ها به تقلید از معماری روسی در ایران پدید نیامده و نمونه‌های جالبی از ارسی در بناها و نقاشی‌ها، پیش از آن‌که معماری چشمگیری در روسیه پاگرفته باشد، مشاهده شده‌است.
در مجموعۀ زیارتگاه بابا یادگار در روستای زرده ۷ درخت کهنسال وجود دارند که از این تعداد دو درخت چنار، دو درخت سرو و سه درخت ون هستند. دو درخت چنار با عمر تقریباً ۹۰۰ سال کهنسال‌ترین درختان مجموعه هستند. عمر درختان سرو حدود ۲۲۰ سال و عمر درختان ون ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده‌می‌شود. این هفت درخت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند. همچنین در ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ اعلام شد که پنج درخت ون، چنار و سرو مجموعۀ‌ بابایادگار با قدمت بیش از ۲۵۰ سال در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
از آب هفت دریا تف سنان تو نگذارد آن قدر که پی مور تر شود
طاعت او زانکه بیش است ازگناه کافران هشت در دارد بهشت و هفت در دارد سقر
هفت دریا با محیط علم او نزد ما باشد ز بسیار اندکی
ملکش شدی مهیا از عرش تا ثریا از زیر هفت دریا در بقا ربودی
هفت دریا نوش کن پس در زحیر ز آرزوی قطرهٔ دیگر بمیر
هفت آسمان را بردرم وز هفت دریا بگذرم چون دلبرانه بنگری در جانِ سرگردانِ من
هفت دریا را چو موجی دیده ایم غرقه در دریای بی پایان ماست
از فیلم‌های او می‌توان به ببر هفت دریا اشاره کرد.
آتشگاه باکو روی میدان گازی طبیعی بنا شده بنابراین از ابتدا گاز به‌طور طبیعی از هفت دریچه طبیعی در این محل بیرون می‌آمده و سبب آتش‌های طبیعی می‌گشته‌است. امروزه از شهر باکو صرفاً برای افزایش جاذبه گردشگری به این محل گاز طبیعی کشیده شده‌است و آتش این آتشگاه به این گاز روشن می‌شود.