هشتی

معنی کلمه هشتی در لغت نامه دهخدا

هشتی. [ هََ ] ( اِ ) قسمتی از خانه که پشت دروازه واقع و غالباً هشت گوش است. ( یادداشت به خط مؤلف ).

معنی کلمه هشتی در فرهنگ معین

(هَ ) (اِ. ) راهرو سقف دار هشت ضلعی یا گِرد در قسمت ورودی جلوی ساختمان .

معنی کلمه هشتی در فرهنگ عمید

راهرو سقف دار هشت ضلعی که در جلو در ورودی خانه ساخته می شد.

معنی کلمه هشتی در فرهنگ فارسی

هشت ضلعی، راهروسقف دارهشت ضلعی یامدورجلوخانه
۱-(صفت ) منسوب به هشت ۲ - (اسم ) محوطهای بشکل کثیرالاضلاع (دراصل هشت ضلعی ) یامدورکه بین کوچهوخیابان ودرورودی بحیاط میساختند ودردوسوی آن سکوها ونیمکتها برای نشستن افراد میگذاشتند.

معنی کلمه هشتی در فرهنگستان زبان و ادب

[حمل ونقل هوایی] ← زاویۀ هشتی

معنی کلمه هشتی در ویکی واژه

راهرو سقف دار هشت ضلعی یا گِرد در قسمت ورودی جلوی ساختمان.

جملاتی از کاربرد کلمه هشتی

توکلی استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بود و در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شد.
نخستین «همایش ادبیات تطبیقی در دههٔ کنونی و چشم‌اندازهای آن» در خرداد سال ۱۳۹۱ در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده‌است.
کارشناسی، ۱۳۶۱,علوم سیاسی، ملی (شهید بهشتی)
بر من چو فراق آن بهشتی گذرد روزم به فغان، شبم به زشتی گذرد
آب‌انبار پیر بابا شرف الدین مربوط به دوره پهلوی است و در تفت، خیابان امام خمینی (ره)، روبروی بیمارستان شهید بهشتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ ای اظهروها لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ پشیمانی ظاهر کنند آن روز لکن پشیمانی سود ندارد و بکار نیاید. و قیل: أَسَرُّوا النَّدامَةَ ای کتموا النّدامة یعنی الرّوساء من السفلة الّذین اضلّوهم وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ ای بین السفلة و بین الرّؤساء بِالْقِسْطِ بالعدل فیجازی کلّ علی صنعه. میگوید: مهتران و سروران کفره که سفله خود را بی راه کرده بودند و ایشان را بر کفر داشته، آن روز پشیمان شوند از کرد و گفت خویش، امّا آن پشیمانی از سفله خود پنهان میدارند و ظاهر نکنند تا ربّ العزة میان ایشان حکم کند و کار بر گزارد بعدل و راستی، و هر کس را آنچه سزای وی است از پاداش بوی دهد وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ این آیت را حکم تکرار نیست که آنچه اوّل گفت در شأن قومی است و این در حق قومی دیگر. و گفته‌اند: این قضاء آنست که دوزخیان را از بهشتیان جدا کنند، بهشتیان را ببهشت فرستند و دوزخیان را بدوزخ، و بر کس از ایشان ستم نکنند.
احمد اکبرپور در ۹ مرداد ۱۳۴۹ در چاه‌ورز، لامرد، فارس به دنیا آمد. دبستان تا دبیرستان را در زادگاهش سپری کرد و برای ادامه تحصیل این شهر را ترک کرد. تحصیلات خود را در شهرهای جهرم، شیراز و تهران تا مقطع کارشناسی در رشته روان‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رساند. سال ها بعد او در دانشگاه شیراز در رشته کارشناسی ارشد ادبیات کودک مشغول تحصیل شد و در دی ماه 1402 از پایان نام اش دفاع کرد.عمده شهرت وی بابت نگارش داستان‌های کودک و نوجوان است که برای وی جوایز متعددی از جمله کتاب سال ایران و شورای کتاب کودک را به ارمغان آورده‌است. اکبرپور عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. وی اکنون ساکن شیراز است.
دیدم گناه غفلت خود را عذاب دوری اکنون بهشتیم که جزای گناه دیدم
فرودگاه بین‌المللی اصفهان که «شهید بهشتی» نام دارد در شمال شرقی شهر و در ۱۸ کیلومتری شهر واقع شده است.
دیری نه ، بهشتی ، ز می و مغبچه در وی از کوثر و از جام فراغت دل و جان را
یافتم در سینه گرم آن بهشتی روی را در دل دوزخ بهشت جاودان آمد به دست
بهشتی شد دگر عالم چو روی حور عین خرم شده ست از باد عیسی دم چمن زائیده چون مریم
در گلشن دل آب و هوایی است بهشتی گل باش و در این آب و هوا نشو و نما کن
طبع من بلبل گلزار صفا بود و صفی که چو مرغان بهشتی به صفیر آمده است
از تگ دوزخ به بهشتی روند وز تگ طوبی به گلستان شوند
باغها بینی سپهری گشته پر اجرام نور دشت ها بینی بهشتی گشته بی دیوار و در
از نخستین کارهای سید محمد بهشتی در آغاز ریاستش به عنوان رئیس قوه قضائیه ایران در اسفند ۱۳۵۸ برکناری خلخالی بود. او با عملکرد خلخالی مخالف بود و دربارهٔ وی می‌گفت: من بساط اینگونه دادگاه‌ها را جمع خواهم کرد.