هشتمین

معنی کلمه هشتمین در لغت نامه دهخدا

هشتمین. [ هََ ت ُ ] ( ص نسبی ، اِ ) هشتم. رجوع به هشتمی و هشتم شود.

معنی کلمه هشتمین در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه در مرتبۀ هشتم واقع شده.

معنی کلمه هشتمین در فرهنگ فارسی

(صفت ) عددترتیبی برای هشت

جملاتی از کاربرد کلمه هشتمین

ز مرحمت، به طربگاه هشتمین ایوان ضیاء مشعلهٔ اختران تابان داد
این استان با ۶٬۰۸۰ کیلومتر مربع وسعت، هشتمین بخش کشور و با ۴۹۷٬۹۰۰ نفر جمعیت در سال ۲۰۲۰، یازدهمین بخش کشور محسوب می‌شود.
هفتمین قصر سپهرش یک رواق از بارگاه هشتمین باغ بهشتش یک چمن در بوستان
پس از یک سال برگزاری تورها، اپث به استودیو برشت تا کار روی قطعات آلبوم جدید را شروع کند، این امر در اوایل ۲۰۰۴ محقق شد و گروه در اواخر سال ۲۰۰۴ کار بروی ساخت قطعات هشتمین آلبوم خود را به اتمام رساند.
فخر کند ز دوده اش مشعر و زمزم و حرم سبط امام هشتمین نواب آنکه از کرم
نسر طایر را رباید از سپهر هشتمین نُه فلک را چون زمین پر شورش و غوغا کند
زکاوش تو مرا حرزجان غبار دریست کز آستانه سلطان هشتمین خیزد
آبان ۱۳۸۷، هشتمین ماه سال ۱۳۸۷ هجری خورشیدی است.
امام هشتمین و قبله ی هفتم که نُه گردون چو صحن روضه اش از ثابت و سیّار زیبا شد
ملک پیاده شد و قبهٔ سرادق او به هشتمین فلک آمد قرین نجم پرن
این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه قاسم سلیمانی جشنواره فیلم فجر گردید.
یکی از متهمان اصلی پرونده «اختلاس از بیمه» در ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ گفت که «یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» به حساب شخصی محمدرضا رحیمی، رئیس پیشین دیوان محاسبات و معاون اول احمدی نژاد، واریز کرده‌است. این متهم که در جریان هشتمین دادگاه اختلاس از بیمه و استانداری تهران با نام «د. س» معرفی شد از وی به عنوان «جعبه سیاه» این پرونده یاد شد.
هشتمین خانه او داشت امیر هفتم تا در خوف و خطر را ندهد هیچ مجال
(۱۴۳۵–مرگ ۱۴۹۱) سامورایی برادر هشتمین شوگون از شوگون‌سالاری آشی‌کاگا، آشی‌کاگا یوشی‌ماسا و همچنین آشیکاگا یوشیمی و پدر یازدهمین شوگون بود. در شورش کیوتوکو به کانتو فرستاده شد و در برابر آشیکاگا شیگه‌ئوجی نبرد کرد.
آبان (در فارسی افغانستان: عقرب) هشتمین ماه سال در گاه‌شماری هجری خورشیدی است که ۳۰ روز دارد و از روز ۲۱۷م سال آغاز شده و در روز ۲۴۶م سال پایان می‌یابد و دومین ماه فصل پاییز است.
خاک ره شاه هشتمین بودن به از شاهی روم و ایرانم
وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین در دی ماه ۱۳۹۴ مراسم تجلیل از امیراشرف آریانپور و همچنین رونمایی از کتاب او با عنوان موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد. در ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ نیز مراسم گرامی‌داشت امیراشرف آریان‌پور به پاس ۶۰ سال فعالیت از سوی موزهٔ «دکتر سندوزی» برگزار شد.
روایت سفر تعدادی از معلولان به البرز و صعود به قله دماوند است. در این میان یکی از آن‌ها که توانایی این صعود را ندارد، به دنبال راهی برای همراهی با این گروه است. این فیلم در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند نیمه بلند شد.
اردوان یکم (اشک هفتم) (که بر اساس صورت ترتیبی قدیم تاریخ‌نگاران، «اردوان دوم» یا اشک هفتم می‌شود) هفتمین یا هشتمین شاهنشاه اشکانی است (۱۲۷ پ.م –۱۲۴/۱۲۳ پ.م). او عموی فرهاد دوم بود و پس از کشته شدن او به دست سکاها بر تخت شاهی نشست. اردوان مجبور به ادامه مقابله با قوم یوئه‌چی شد. این قوم بر اثر فشار هونها به سوی ایران رانده شده بودند. بر اثر فشار آن‌ها پادشاهی باکتریا از بین رفت به سرزمین هند منتقل شد، اما آن نیز بعد از شصت سال منقرض شد و یوئه‌چی‌ها در باکتریا پادشاهی تأسیس کردند که در تاریخ موسوم به شاهنشاهی کوشانی است.
چارمینش بخواند در قرآن هشتمینش شمرد از آن مردان