هشتاد

معنی کلمه هشتاد در لغت نامه دهخدا

هشتاد. [ هََ ] ( عدد، ص ، اِ ) توصیفی عددی. هشت مرتبه ده. ( ناظم الاطباء ). ثمانین. نماینده آن در حساب جُمَّل حرف «ف » است. ( یادداشت به خط مؤلف ) :
چو گودرز و هشتاد پور گزین
همه نامداران باآفرین.فردوسی.

معنی کلمه هشتاد در فرهنگ معین

(هَ ) [ په . ] (اِ. ) عدد اصلی مساوی هشت بار ده ، پنجاه بعلاوه سی .

معنی کلمه هشتاد در فرهنگ عمید

هشت ده تا، عدد «۸۰».

معنی کلمه هشتاد در فرهنگ فارسی

۸٠هشت تاده تا
(عدد ) عدداصلی مساوی هشت بار ده پنجاه بعلاو. سی ( ۸٠ ) ثمانین .

معنی کلمه هشتاد در دانشنامه آزاد فارسی

کوهی در استان لرستان، کوهستان زاگرس، با ارتفاع ۳,۹۰۶ متر. در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز، در حاشیۀ شرقی کوهستان زاگرس قرار دارد و آب تنگوله از این کوه سرچشمه می گیرد.

معنی کلمه هشتاد در ویکی واژه

(ریاضی): عدد اصلی مساوی هشت بار ده، پنجاه بعلاوه سی.

جملاتی از کاربرد کلمه هشتاد

این فیلم یکی از برگزیدگان جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ بود و به‌عنوان نماینده کشور تایوان در شاخهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار شرکت کرد.
حسن گفت: علمی نفع غیری و لم ینفعنی. علم من دیگران را منفعت است و مرا نیست و بود که از اینجا کسی را گمان افتد که درجه حبیب بالای مقام حسن بود، نه چنان است که هیچ مقام در راه خدای بالای علم نیست و از بهر این بود که فرمان به زیادت خواستن هیچ صفت نیامد الا علم. چنانکه در سخن مشایخ است که کرامات درجه چهاردهم طریقت است و اسرار و علم در درجه هشتادم. از جهت آنکه کرامات از عبادت بسیار خیزد و اسرار از تفکر بسیار، و مثل این حال سلیمان است که این کار که او داشت در عالم کس نداشت. دیو و پری، وحوش و طیور مسخر باد و آب و آتش، مطیع. بساطی چهل فرسنگ در هوا روان با آن همه عظمت زبان مرغان و لغت موران مفهوم. باز این همه کتاب که از عالم اسرار است موسی را بود علیه السلام. لاجرم او باز آن همه کار متابع او بود.
تاریخ عیان که داشت با خَود هشتاد و چهار بعد پانصد
ز هشتاد کشتی کجا بار کرد چهل زو درم کرد و دینار کرد
این سوره از شمار کوفیان بیست آیت است، دویست و هشتاد و پنج کلمه، هشتصد و سی و هشت حرف، جمله به مکه فرو آمد و در مکّیّات شمرند. ابن عباس گفت: مگر در آیت إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ الی آخر السّورة. و درین سوره سه آیت منسوخ است.
در اواخر دههٔ هشتاد قرن ۲۰ام، حسنی مبارک، این اتحادیه را منحل کرد و اجازهٔ تشکیل حزب‌ها تحت شروط مشخص را صادر کرد.
گفت: یا رسول اللَّه! از آن می‌گریم که ما در دین خویش تا امروز بر زیادت بودیم، اکنون آیت آمد که دین سپری گشت و تمام شد، و بعد از کمال جز نقصان نبود. رسول خدا گفت: «صدقت یا عمر»، پس از آن رسول خدا هشتاد و یک روز بزیست.
رسته دندان تو گردد قوی گر ازین هشتاد چل واپس روی
چو هشتاد پرچم که هشت ده هزار نشانی بد از لشگر نامدار
صبح شنبه داد هفتاد و یکی عصر هشتاد و چهارش بیشکی
ام رستم پادشاه زن ایرانی در سن هشتاد سالگی درگذشت.
میرزا محسن کوچه باغی، شامگاه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ در سن هشتاد و هفت سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. وی در قطعه صدیقین وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شده است.
او در هشتاد شش سالگی در آمریکا درگذشت.
چاره ضعفت پس از هشتاد سال جز جوانی نیست وان باشد محال