هزت

معنی کلمه هزت در لغت نامه دهخدا

هزت. [ هَِزْ زَ ] ( ع اِ ) هزة و شادمانی و خورسندی و خوشدلی : سلطان را دگرباره هزت غزو و نشاط مجاهدت متمدد گشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رجوع به هزة شود.
هزة. [ هَِ زْ زَ ] ( ع اِمص ، اِ ) شادمانی. ( منتهی الارب ). نشاط. ارتیاح. ( اقرب الموارد ). خورسندی. ( منتهی الارب ). || خوشدلی. || فراخ خویی که به دهش پیدا گردد. ( منتهی الارب ). || تردد بانگ تندر. || آواز جوشش دیگ. || نوعی از رفتار شتر. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به هزت شود.

معنی کلمه هزت در فرهنگ معین

(هِ زَّ ) [ ع . هزة ] (اِ. ) ۱ - جنبش ، حرکت . ۲ - شادمانی ، نشاط .

معنی کلمه هزت در فرهنگ عمید

جنبش، تکان.
۱. نشاط و خرمی.
۲. (اسم ) صدای رعد.

معنی کلمه هزت در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱- جنبش .۲- شادمانی نشاط . ۳- آوازجوشش دیگ . ۴- تردد بانگ رعد. ۵- نوعی ازحرکت شتر . یا درهزت آوردن . به جنبش در آوردن باهتزاز در آوردن : (( ... واستعطافی نمودکه اعظاف محبت اورا درهزت آورد... ) )

معنی کلمه هزت در ویکی واژه

هزة
جنبش، حرکت.
شادمانی، نشاط.

جملاتی از کاربرد کلمه هزت

ناوگان ایر فرانس را ترکیبی از هواپیماهای جت پهن‌پیکر ایرباس و بوئینگ تشکیل می‌دهد که در پروازهای کوتاه‌مدت از هواپیماهای ایرباس ای ۳۲۰ استفاده می‌کند در حالی در پروازهای بلندمدت معمولاً از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ پهن‌پیکر استفاده می‌کند. ایر فرانس برای نخستین بار در در ۲۰ نوامبر ۲۰۰۹ از هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که بزرگترین و مجهزترین هواپیماهای مسافربری جهان است در مسیر فرودگاه شارل دوگل پاریس تا فرودگاه جان اف کندی نیویورک استفاده کرد.
فرعون لئیم روزی هزار بره بر خوان مینهاد و موسی کلیم در زیر گلیم از گرسنگی ندای انی لما انزلت الی من خیر فقیر در میداد که نه از آن عزت هزتی تقاضا می کرد و نه از آن قلت زلتی.
حکومت وقت ایتالیا که سپاهی مجهزتر و قدرتمندتر را به لیبی فرستاد، در جنگی عمر مختار را دستگیر نموده، بعد با طناب دار اعدامش کرد.
اردوی ملی افغانستان در سال ۱۳۸۲ ه‍.ش با همکاری دولت آمریکا و ناتو تأسیس و هر سال به کمک کشورهای کمک‌کننده توسعه یافته‌است. در آینده نه چندان دور تشکیلات آن از نگاه تعداد عساکر، کارمند، سلاح و تجهیزات نظامی مجهزتر خواهد شد. در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۳ تعداد نیروهای مسلح افغانستان به ۳۵۲۰۰۰ هزار تن رسیده بود که مساوی با اردوی پاکستان [نیازمند منبع] می‌باشد.
بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی نور با پیش‌بینی ۳۵۰ تخت که قرار است یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایران باشد. فاز اول آن با اولویت بیماری‌های قلب و عروق، دست کم تا اواسط ۱۴۰۰ راه اندازی می‌شود.
آب‌انبار دیگری در قرن ششم قبل از میلاد در قسطنطنیه ساخته شد که مجهزتر بوده و دارای ۲ مخزن و ۱۰۰۱ ستون بوده که به همین دلیل به آب‌انبار ۱۰۰۱ ستونی معروف است.
در حال حاضر آمل دارای چهار بیمارستان مجهز و کلینیک‌های متعدد است. بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شمال نیز یکی از مجهزترین بیمارستان‌های خاورمیانه به‌شمار می‌آید و همچنین در آینده دو بیمارستان دیگر در شهر افتتاح می‌شود.