هرکه

معنی کلمه هرکه در فرهنگ عمید

هرکس، هرشخص.

معنی کلمه هرکه در فرهنگ فارسی

هرکس هرشخص : (( از آن مخذولان هرکه پدید آمد ناچیزشد. ) ) توضیح گاه ضیمروفعل آن مفرد آیدو گاه جمع . یاهرکه را (هرکرا ) . هرکه (درحالت مفعولی ) : ((هرکرا خلافت روی زمین سیرنگرداند ازضیاع یتیمان هم سیرنگردد. ) )

جملاتی از کاربرد کلمه هرکه

برویش هرکه چشم افکند و دید ابروی او گفتا نه آن روی و نه این ابروست ما هست آن هلالست این
هرکه در حلقۀ عشّاقِ قلندر ننشست رختِ ایّامِ خود از کویِ ملامت بربست
و گفت: هرکه پند دهنده ای می‌خواهد گو در اختلاف روز و شب نگر.
امروز هرکه از گرشک یا لشکرگاه یا از فراه به قصد زرنج مسافرت کند، در طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر خرابه‌های شهرهای چون: بست، درتل، هزار جفت، صفار، رام رود، رام شهرستان، شهر غلغله، قلعه تراقون، زاهدان، طاق، پشاوران، پوست گاو، قلعه نیشک، قلعه امیران، قلعه چگینی، قلعه چخانسورک، سورین کلات، قلعه فتح در پهنای آن را مشاهده می‌کند که نشان دهنده این است که یک زمانی بسیار آباد و معمور بوده، شهرهای پر جمعیت داشته و سکنه آن غنی و با ثروت بوده‌اند، شکی نیست که بار دیگر به همان اندازه آباد و معمور بگردد.
هرکه سوره إذا جاء نصرالله را بخواند، خداوند پاداشی همچون پاداش کسی که روز فتح مکّه را به همراه محمد دیده‌است، به او عطا می‌کند. [ث]
میل ندارد به آفتاب و به روزش هرکه به شب دید روی چون قمرت را
هرکه قدر حرف نشناسد مکن با او خطاب حیف باشد حیف جز با مردم هشیار حرف
هرکه او آید بهمراهی ما جای او باشد بهشت باصفا
وی در بازه، یکی از شهرکهای امارت غرناطه (گرانادا) به دنیا آمد. تحصیلات خود را در گرانادا دریافت کرد و به حمایت از خانواده خود در بازه ادامه داد.
هرکه را بیدادگر یاری بود در دلش اندوه دلداری بود
بر کرد به خود، هرکه به تقلید افتاد چون شمع که از ساختگی سوخته شد
در ۱۳۹۴ با قطع آب زاینده رود تقریباً ۱۵ درصد مردم دچار افسردگی شدند. تقریباً تمام صنایع بزرگ و مهم استان نظیر ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه‌های شهید منتظری و اسلام‌آباد (اصفهان)، سیمان سپاهان، سیمان اصفهان، صنایع نظامی و … در حومه شهر و حداکثر در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده‌اند. افزون بر این بیش از ۵۰ درصد شهرکهای صنعتی و ۶۰ درصد صنایع استان در حومه کلان‌شهر اصفهان و در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری این شهر مستقر می‌باشند که سهم آلاینده‌های صنعتی شهر را عهده‌دار هستند و اصفهان به علت وجود این صنایع آلاینده به پایتخت ام اس جهان شناخته می‌شود. پژوهشکده زیست‌فناوری رویان در اصفهان واقع شده است.
هرکه او سوی حق گذر آرد حقش از هر بلا نگه دارد
هرکه خواهد آتشی افروختن بایدش در آتش خود سوختن
هرکه او هفده رکعه بگذارد ملک هشده هزار او دارد
و گفت: هرکه خدای را شناخت دل را فارغ دارد و به ذکر او مشغول شود و به خدمت او، و می‌گرید بر خطاهای خویش.