هرشه

معنی کلمه هرشه در لغت نامه دهخدا

هرشه. [ هََ ش َ / ش ِ ] ( اِ ) عشقه را گویند و آن گیاهی است که بر درخت پیچد و آن را به عربی حبل المساکین گویند. ( برهان ). لبلاب را گویند. ( جهانگیری ).

معنی کلمه هرشه در فرهنگ معین

(هَ شَ یا ش ) (اِ. ) چنگال .
(هَ ش ) (اِ. ) عشقه ، هر گیاهی که به درخت بپیچد.

معنی کلمه هرشه در فرهنگ عمید

۱. عشقه، لبلاب.
۲. هر گیاهی که به درخت بپیچد.

معنی کلمه هرشه در فرهنگ فارسی

(اسم ) چنگال : (( ودندان وسم وهرشهو شیروخایه چون پوست بالایین پوشیدهباشد وچون نباشدنشاید. ) )

معنی کلمه هرشه در ویکی واژه

عشقه، هر گیاهی که به درخت بپیچد.
چنگال.

جملاتی از کاربرد کلمه هرشه

چنین داد پاسخ که هرشهریار که باشد ورا یار پروردگار
در جیب صدف گوهرشهوارنماند در دامن مریم دل عیسی ننشیند
این مکان در مسیر اتوبان کرج - قزوین قبل از پل مهرشهر واقع است. در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه‌آهن کرج – قزوین واقع شده و راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه است. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است.
در شامگاه ۱۱ اردیبهشت معترضان در مهرشهر کرج، شبانه شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
قانون اساسی تنها به ما حق درست بودن را تضمین نمی‌کند، ما حق داریم که حتی اگر اشتباه می‌کنیم صادق داشیم. دیدگاهی را که من در این جزوه بیان کرده‌ام، توأم با صداقت بوده‌است. من معتقدم که آنچه گفتم درست است. آینده نشان خواهد داد که آیا من درست بوده‌ام یا خیر، اما بر اساس قوانین تا جاییکه من آن را می‌دانم که بر اساس قانون اساسی تا جاییکه من آن را می‌دانم، هرشهروند در این کشور حق دارد تا نظر خود را … در مورد مسائل عمومی بیان کند.
بدو گفت خاقان که هرشهریار که ازنیک وبد برنگیرد شمار
میان زهرشه را غرقه کرده ز سر تا پای خود را حلقه کرده
به گفته منابع رادیو فردا و شاهدان عینی، سارینا اسماعیل‌زاده جمعه اول مهر در اعتراضات مردمی در مهرشهر کرج بر اثر ضربات باتون جان باخته است. این گزارش توسط سازمان حقوق بشر ایران مجدد در تاریخ ۱۵ مهرماه تکرار شد و مستند این ادعا، گفتگو با همراهان سارینا در روز حادثه عنوان شد.
هرشه که رخ زپیل نتابید روز رزم در پیش حمله تو چو اندر عِری شه است
ازآن پس به هرشهری وکشوری امیری فرستاد با لشگری