هدیش

معنی کلمه هدیش در فرهنگ اسم ها

اسم: هدیش (دختر) (فارسی) (تلفظ: hadish) (فارسی: هدیش) (انگلیسی: hadish)
معنی: ایزد نگهبان خانه

معنی کلمه هدیش در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کاخ

معنی کلمه هدیش در ویکی واژه

کاخ هدیش، بخشی از ویرانه‌های تخت‌جمشید که بانی آن خشایارشا است. هدیش ممکن است به دو بخش هَ به معنی آره، بله، یا جواب مثبت و دیش به معنی دندان باشد.
خشاریارشا کاخ هدیش را برای همسر محبوب خویش که هدسه یا هدیش نامیده شده‌، ساخت. اما اسامی فوق نمی‌تواند مختص ملکه باشد، بلکه اصطلاحی بوده که به‌سبب جشن‌ها و مهمانی‌های مرتب و مکرر که حتما در همه آنها ملکه خشایارشا نیز حضور داشته، این عنوان مصطلح شده است. مهمانی‌ها همراه بود با سور و ساطت‌ها و به‌دندان کشیدن گوشت شکار، پس بی‌مناسبت نیست که عنوان هدیش، یعنی به دندان کشیدن به این کاخ داده است.

جملاتی از کاربرد کلمه هدیش

در اجرای مفاد قانون تأسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران در سال ۱۳۶۴ شرکت شهرکهای صنعتی سمنان تأسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. شرکت شهرکهای صنعتی سمنان هم‌اکنون دارای ۱۱ شهرک صنعتی مصوب در شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود گرمسار، ایوانکی، شهمیرزاد، مهدیشهر، سرخه، آرادان و شهرک‌های تخصصی گچ عبدل آباد و افتر در شهرستان سرخه می‌باشد. لازم است ذکر شود۶ ناحیه صنعتی لاسجرد در شهرستان سرخه، یاتری، ابرسیج و بیارجمند در شهرستان شاهرود، فولادمحله در شهرستان مهدیشهر، صیدآباد در دامغان، از سازمان جهاد کشاورزی استان به این شرکت انتقال یافت.
مه اهل سپاهان و مه بدعهدیشان در کار هنر سستی و بدجهدیشان
سوی عیسی آمد و مفتیش کرد در هدایت تا ابد مهدیش کرد
هم‌اکنون میدانی در ناحیه طالب آباد مهدیشهر (زادگاه بانی اش اسماعیل خان) به نام اسماعیل طلایی نامگذاری شده‌است.
کاخ هدیش یا کاخ ویژه خشایارشا در شرق کاخ ه در کوشک شاهی تخت جمشید جای دارد. به گواهی سنگ نبشته‌های کاخ هدیش، این سازه به دستور خشایارشا و برای خود و یکی از همسرانش هدیش نام (هدسه) ساخته شده است. او در یک سنگ نبشته این ساختمان را هدیش خوانده گرچه در نبشته‌ای دیگر، آن را تچر نامیده است.
رندی که نه پارسا بود نامردست زاهد که نه شاهدیش باشد بوفست
۱- سمنان ۲ - شاهرود ۳- دامغان ۴ - گرمسار ۵ - مهدیشهر ۶- سرخه ۷- میامی ۸- آرادان می‌باشد.
معتقد باید که حال مهدیش باور کند مرد چون یعقوب کوتایوسفش هجران دهد
عیسی دمی ای مجیر! دامن در کش زان قوم که دجال بود مهدیشان