هدیس

هدیس

معنی کلمه هدیس در دانشنامه عمومی

'هدیس' ( 'پینگ پنگ با سر' ) ترکیبی از فوتبال و تنیس روی میز است. در این ورزش از میزی بسیار شبیه به میز پینگ پنگ استفاده می شود اما با این تفاوت که بازیکنان با بهره گیری از سر خود به توپی لاستیکی و ۷ اینچی ضربه می زنند. در این ورزش از تاکتیک های تنیس، پینگ پنگ و فوتبال به خصوص ضربه با سر استفاده می شود. در ماه فوریه سال ۲۰۱۰ در بزرگترین رقابت نوآور دنیا در صنعت محصولات ورزشی، یعنی نمایشگاه بین المللی تجهیزات ورزشی و مد ( ISPO ) که در مونیخ برگزار می شود، این ورزش به عنوان یکی از فینالیست ها انتخاب شد.
قوانین این ورزش شبیه تنیس روی میزاست اما چندین استثناء هم وجود دارد. قطر توپی که از آن استفاده می شود ۷ اینچ است، وزن آن ۱۰۰ گرم و از جنس لاستیک است. در این بازی برخورد هر قسمت از بدن با میز مجاز است و بازیکنان می توانند از ضربه های والی ( ضربه ای که در آن یک بازیکن می تواند قبل از خوابیدن توپ در زمین خود به آن ضربه بزند و آن را به زمین حریف برگرداند ) استفاده کنند. برای برنده شدن در این بازی هر شخص باید دو ست را از حریف خود بگیرد. هر ست تا امتیاز ۱۱ بازی می شود و بازیکن باید دو امتیاز از حریف خود جلو باشد تا در آن ست برنده شود.
می توان گفت که هدیس ترکیبی از دو ورزش است. قوانین و میز آن از تنیس روی میز گرفته شده است اما چیزی که آن را از پینگ پنگ متمایز می کند توپ بزرگتر، مجاز بودن ضربه والی و تماس بدن با میز است. از نظر فیزیکی هدیس بیشتر با ورزش بدمینتون قابل مقایسه است تا تنیس روی میز. دانشگاه سارلند بر روی مقدار ترشح لاکتات هنگام انجام هدیس آزمایش می کند و آن را با دیگر ورزش های رایج مقایسه می کند. نتایج به دست آمده نشان داد که در مقایسه با پینگ پنگ، مقدار لاکتات ترشح شده هنگام انجام هدیس بسیار بیشتر است و این آمار را می توان با نتایج به دست آمده از آزمایش روی بدمینتون بازان مقایسه کرد. با ترشح بیشتر از ۸ میلی مول در لیتر اسید لاکتیک، انجام هدیس انسان را کاملاً خسته می کند. یکی دیگر از ورزش هایی که هدیس از آن گرفته شده است فوتبال است که عمل ضربه با سر از این ورزش گرفته شده است. به این دلیل است که بازیکنان فوتبال فکر می کنند که هدیس ورزش آسانی است. از سوی دیگر از هدیس می توان به عنوان ابزار و تمرینی برای آموزش ضربه با سر به بازیکنان فوتبال جوان و تازه کار استفاده کرد.

معنی کلمه هدیس در ویکی واژه

در فرهنگ لغات اینگونه ثبت نشده اما همسان همان حدیث است. عکس فوق نمونه‌ای از چینش انواع خوراکی‌ها را نشان می‌دهد، اما در گذشته از دیس به عنوان غذای اصلی ایرانیان مانند آبگوشت، کباب، به همراه نان، نمک، و نوشیدنی‌ها مانند دوغ با برخی چاشنی‌ها، از مهمان پذیرایی می‌شد.

جملاتی از کاربرد کلمه هدیس

هر که به شب شمع‌وار در نظر شاهدیست باک ندارد به روز کشتن و آویختن
طرفه عهدیست که هرگوشه کنی روی فراز هرکه دزدی نکند همسر خار و خشک است
زهریست نگاه تو بغایت مهلک شهدیست تکلم تو بسیار لذیذ
عهدیست میان ما و دلبر کز ما نشود جدا به نیرنگ
الن در ۱۹۹۷ طی حضور در برنامهٔ اوپرا وینفری اعلام کرد که همجنس‌گرا است. متعاقباً جنجال رسانه‌ای حرفهٔ او را با مشکل مواجه کرد که این مسئله باعث شد او در «باتلاق افسردگی» فرو برود. وی از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ با آن هیش و از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ با عکاس و بازیگر الکساندرا هدیسون رابطه داشت. او در ۲۰۰۸ با پورشا دی راسی ازدواج کرد.
شکر خدا نمردم وین هر دو آزمودم شهدیست مرگ نافع زهریست هجر قاتل
بلی، چقدر بینوای بی مال و بضاعت را که خداوند عزت، به آسانی و سهولت روزی می رساند، چقدر صاحبان مال و ثروت را که در طرفه العینی بیچاره و تهدیست می سازد.
چون حُسنِ عاقبت نه به رندی و زاهدیست آن بِه که کارِ خود به عنایت رها کنند
او در طول دوران حرفه‌ای خود در بیشتر زمینه‌های صنعت سینما و تلویزیون فعالیت داشته‌است. به عنوان یک بازیگر، وی در سریال «لا ویندا» و فیلم «خارج از نور» بازی کرده‌است. به عنوان یک بازیگر، در فیلم مستند «خانهٔ من در هلند» به کارگردانی خودش نیز فعالیت داشته‌است. همچنین الکساندرا هدیسون به عنوان یک عکاس و هنرمند نیز شناخته می‌شود.
پوشیده زاهدیست بمو بسته از کجا میر جلیل سید اسحاق کف راد
نه شاهدیست که مشاطگان کلک بنان ز حرف و نقطه نهادند بر رخش خط و خال
تو از برای مائی و ما از برای تو عهدیست این فنای ترا با بقای ما