هجده

هجده

معنی کلمه هجده در لغت نامه دهخدا

هجده. [ هََ / هَِ دَ ه ْ ] ( عدد، ص ، اِ ) ده بعلاوه هشت. ( ناظم الاطباء ). هشتده. ( آنندراج ). عددی که در میان هفده و نوزده است. با فتح اول هم صحیح است. ( فرهنگ نظام ). هژده. ( شمس اللغات ). هیجده « : این پسر را سالش به هجده رسید و جمالش یکی ده شد». ( نوروزنامه ).

معنی کلمه هجده در فرهنگ معین

(ه دَ ) (اِ. ) هژده ، ده بعلاوة هشت ، عدد بین هفده و نوزده .

معنی کلمه هجده در فرهنگ عمید

هشت و ده، عدد «۱۸».

معنی کلمه هجده در فرهنگ فارسی

هشت وده، عدد۱۸هشتده وهشده وهژده هم میگویند
هشت علاو. ده عددی است بین هفده ونوزده ٠

معنی کلمه هجده در دانشنامه عمومی

هجده (فیلم). «هجده» ( انگلیسی: Eighteen ( film ) ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به برندن فلچر، کارلی پوپ، تیا گیل، و الن کومینگ اشاره کرد.

معنی کلمه هجده در ویکی واژه

هژده، ده بعلاوة هشت، عدد بین هفده و نوزده.

جملاتی از کاربرد کلمه هجده

مخر سیاهی هجده هزار عالم را به هفت موی سپیدش که هست نیم بها
در مارچ ۲۰۰۸، کاستا یک تور تکی را اجرا کرد که در آن آهنگهایی از آلبوم اول او اجرا شد. تور او، هجده تاریخ مختلف داشت، که از ۱۶ فوریه سال ۲۰۰۸ در بریندلی، رانکورن انگلیتان آغاز و در ۲۶ مارچ ۲۰۰۸ در فارنس انگلستان ختم گردید.
بدان خدای‌ که هجده هزار عالم را نموده تعبیه در ذات پاک پیغمبر
پیش حکم تو هست هجده هزار روز طوفان و باد پاره خس
باز آن بدوی به هجده‌ای قلب آن یوسف حسن را خریده‌ست
نپذیرم ای سمن بر کمتر ز هجده ساغر نرمی کن و حلیمی ای یار تند و تیزم
از پس هجده سال سعی هنوز صید فقریم و بستهٔ افلاس
تو را عالمی غیر هجده هزار زهی کیمیا و زهی کبریا
هر چار حروف نامش ار قلب کنی هر چند که هجده است حالی ده گشت
گر هجده هزار عالم ای جان پر گشت ز قال و قالم ای جان
آدام همتی پس از شرکت در تمرینات پرسپولیس به‌عنوان بازیکن تستی، در نهایت با قراردادی یک ساله به باشگاه فوتبال پرسپولیس پیوست. او برای نخستین‌بار در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن که با نتیجه ۴–۰ به‌سود سرخ‌پوشان پایان یافت، و در قالب مسابقات لیگ برتر خلیج فارس به‌میدان رفت. نخستین گل او برای پرسپولیس، در دیدار رفت این تیم با سپیدرود در لیگ هجدهم که با نتیجهٔ ۱–۰ به سود سرخ‌پوشان پایان یافت، به ثمر رسید.
نام خداوندی که جز از وی خدایی نه، و در حکم وی چون و چرایی نه، و جز بنور او کس را روشنایی نه، و جز بالهام او کس را توانایی نه، و با حکم او کس را توانایی نه، و جز بهدایت او کس را بینایی نه. عزیز است این نام که دلها را انس است، و جانها را پیغام، از دوست یادگار و بر جان عاشقان سلام. در هجده هزار عالم کس نتواند که قدم بر بساط توفیق نهد مگر بمدد لطف این نام. کس را در هر دو سرای زندگی مسلّم نبود مگر برعایت و حمایت این نام. در هفت آسمان و هفت زمین کس مقبول حضرت نیامد، مگر باقرار این نام و کس مهجور درگاه عزّت نگشت مگر بانکار این نام.
سفر او برای رساندن خاکستر شوهرش به رم در میان نقاشان قرن هجدهم میلادی بسیار محبوب بود که ویلیام ترنر و گاوین همیلتون آثاری در مورد این موضوع دارند. در این میان اما اثر بنجامین وست با نام آگریپینا با خاکستر ژرمنیکوس در برندیسیوم از کشتی پیاده می‌شود که در سال ۱۷۶۸ نقاشی شد از شهرت خاصی برخوردار است.