هامی

معنی کلمه هامی در لغت نامه دهخدا

هامی. ( ص ) سرگشته. حیران مانده. سرگردان. متحیر. ( لغت فرس ) ( از برهان ) ( اوبهی ) ( جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( از ناظم الاطباء ) :
استه و غامی شدم ز درد جدائی
هامی و وامی شدم ز خستن مترب
رنگ رخ من چو غمروات شد از غم
موی سر من سپید گشت چو مهرب.منجیک ( از حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ).رجوع به مدخل های غامی ، وامی ، مترب ، غمروات ، مهرب و ابیب شود.

معنی کلمه هامی در فرهنگ معین

(ص . ) سرگشته ، حیران .

معنی کلمه هامی در فرهنگ عمید

حیران، سرگشته، سرگردان.

معنی کلمه هامی در فرهنگ فارسی

(صفت ) سرگشته حیران .
سر گشته حیران مانده سر گردان

معنی کلمه هامی در فرهنگ اسم ها

اسم: هامی (پسر) (فارسی) (تلفظ: hami) (فارسی: هامی) (انگلیسی: hami)
معنی: سرگشته و حیران

معنی کلمه هامی در ویکی واژه

سرگشته، حیران.

جملاتی از کاربرد کلمه هامی

به حُکم عجز همه نقشبند اوهامیم شکست چینی ما صرف‌ کلک مو کردند
چه شود کز غم و رنج گنه الهامی را از شفاعت به صف محشر خوشحال کنی
در سال ۱۹۱۸ خانم آلیس هامیلتون برای اولین بار رشته بهداشت صنعتی را در دانشگاه هاروارد تأسیس نمود. از سال ۱۹۶۰ این رشته با نام های مهندسی بهداشت صنعتی، مهندسی بهداشت و ایمنی شغلی، ایمنی شغلی در دانشگاههای جهان تأسیس گردیده است. در حال حاضر طبق بررسی اغلب دانشگاههای جهان این رشته را تحت عنوان بهداشت و ایمنی شغلی(مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار) در دپارتمانهای مهندسی برگزار می کنند.
فیلم‌هایی مانند خداحافظ چارلی، دکتر فاستوس، شیر در زمستان، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟، ظرف عسل، راکی، معما، بانی و کلاید، رام کردن زن سرکش، لوک خوش‌دست، مری پاپینز، رومئو و ژولیت، این گروه خشن، حرفه‌ای‌ها، برادران کارامازوف، کفش‌های ماهیگیر، تعقیب، سرود کیبل هوگ، این فرار مرگبار، بابا غاز، شب ایگوانا، هملت و… نمونه‌هایی از کارهای تهامی در زمینهٔ مدیریت دوبلاژ است.
وی در سال ۱۳۷۹ اقدام به تشکیل گروه موسیقی با نام زمزمهٔ عشق کرد و همزمان در گروه روچیار به سرپرستی استاد بهروز طاهری ادامهٔ فعالیت داد. او سپس در سال ۱۳۸۴ گروه فردوسی را پایه نهاد. الهامی در سال ۱۳۸۵ کار تمرین و ضبط دو اثر شاهنامه کردی (تراژدی رستم و سهراب) و شاهنامه فردوسی (ضحاک ماردوش) را آغاز کرد که با آهنگسازی وی و صدای شهرام ناظری اجرا شده‌است و برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ سعی نموده یک داستان از شاهنامهٔ فردوسی را به اختصار (با گروه تلفیقی مقامی-سنتی) روایت کند.
به الهامی ای کردگار جهان دراتمام این نامه بخشا توان
میفرستد هر زمانی دوست پیغامی دگر میرسد دل را ازو هر لحظه الهامی دگر
منبع الهامی برای شعر او و نه برای دالوری در اسب
هر مکانیزمی که بتواند هویت واقعی یک فرد را بدون هیچ ابهامی، تأیید یا رد کند سرویسی جهت اصالت‌سنجی است.
مدل تولید سلامت مایکل گروسمن در سال ۱۹۷۲ در مطالعه این حوزه بسیار تأثیر گذار بوده و دارای چندین عنصر منحصربفرد است که آن را قابل توجه می‌سازد. مدل گروسمن هر فرد را هم به عنوان تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سلامت در نظرمی گیرد. سلامت همچون سهامی ست که در غیاب سرمایه‌گذاری در سلامت، با گذشت زمان تنزل می‌یابد، به‌طوری‌که سلامتی به عنوان یک نوع سرمایه شناخته می‌شود. این مدل تأیید می‌کند که سلامت هر دو کالای مصرفی است که رضایت مستقیم و مطلوبیت و سود مندی سرمایه‌گذاری را به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود که رضایت مشتریان را به‌طور غیرمستقیم از طریق روزهای مریض کمتر کند.
الهی نفس ما را الهامی ده که راه تردد از دیار اماره بگرداند و کمیت ایقان را به عرصه اطمینان از کمند شک و گمان برهاند و دل ما را دل آرامی ده که دست تصرف این کهنه زال پر مکر و فسون را کوتاه سازد و بنیاد عفت را به تند باد شهوت تبه نسازد تا بدستیاری عفت دامن عصمت بگیریم و در بیابان هلاکت بضلالت نمیریم آه آه از جفای این عجوزه مکار و از وفای این دو روزه غدار که هر لحظه رنگی میسازد و هر لمحه نیرنگی میبازد و از پس پرده مکر و فریب جلوه مینماید و دل هزاران را به کمند کرشمه و ناز بجلوه میرباید بمژده مواصلت عالمی را شوقناک کند و بورطه مفارقت هلاک.
هیچکس ‌نگسیخت ‌بیدل ‌بند اوهامی که نیست آسمان ‌عمری‌ست ‌می‌گردد به‌جست‌وجوی مرد
این گروه خشن (به مدیریت دوبلاژ ابوالحسن تهامی نژاد)
چند گوئی سخن از دیر و حرم، شیخ و کشیش خود پرستی دو سه وابسته او هامی چند
بداند هر که با‌تدبیر باشد که تنهاخوار تنهامیر باشد
دل الهامی اگر گشته پریشان نه شگفت همه دانند دل غمزده دیگرگون است
ز بس تیر آمده بر دل ز جورت سِهام قَد عَلَت فوقَ السِّهامی