هامش

معنی کلمه هامش در لغت نامه دهخدا

هامش. [ م ِ ] ( ع اِ ) حاشیه کتاب لغت. مولد است. ( از اقرب الموارد ) ( معجم متن اللغة ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). مرز. حاشیه. مقابل متن و بوم : متناً و هامشاً. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه هامش در فرهنگ معین

(مِ ) [ ع . ] (اِ. ) حاشیة کتاب یا نامه .

معنی کلمه هامش در فرهنگ عمید

حاشیۀ کتاب.

معنی کلمه هامش در فرهنگ فارسی

حاشیه کتاب
(اسم ) حاشی. کتاب مرز مقابل متن بوم

معنی کلمه هامش در ویکی واژه

حاشیه کتاب یا نامه.
در نامه‌نگاری‌های اداری به دستور یا توضیحی گفته می‌شود که توسط مسئول بالادست در پایین یا کناره‌ی نامه‌ی اصلی نوشته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هامش

دل سلطان خزینه حق زالهامش سخن مشتق بس این بذل شرف را بیگمان از غیب ملهم شد
یارب الهامش به نیکویی بده وز بقای عمر برخوردار دار
بیامد به نزدیک دریا رسید همان قهقهامش به ناگه بدید
این گروه از سوی دولت آذزبایجان متهم به جاسوسی برای ایران شده و بااینکه هیچ‌گاه اتهامشان به اثبات نشد، ۱۵ نفر از آنها به زندان بلند مدت محکوم شدند. وزارت امور خارجه ایران هرگونه رلبطه با این گروه را تکذیب کرده‌است.
اینها همه خواندیم بهر نامه ز آنجاک در هامش و متن سیر این راز هویداست
آمد الهامش که ای خاص اله هر چه می‌خواهد دلت از من بخواه
مامون درهامش نامه ای که در آن از کارگزاری تظلم شده بود، نوشت: در مورد کسی که کارش به عهده ی تست، انصاف به کارزن و گرنه کسی که کار تو به عهده ی اوست، در موردش انصاف بکار خواهد زد.
او در ۱۹۵۶ به عنوان اولین نماینده انجمن جهانی اسپرانتو در چین انتخاب شد و در همان سال اشعاری از او به زبان ایتالیایی ترجمه شد. در آوریل ۱۹۶۸ به اتهام «فعالیت‌های ضد انقلابی» (از جمله آشنایی با زبان انگلیسی و بکارگیری آن) دستگیر شد و به بیست سال زندان محکوم شد. او در زندان بطور مخفیانه به برخی از زندانیان زبان اسپرانتو را آموخت. او در ژانویه سال ۱۹۷۹، پس از یازده سال از اتهامش تبرئه و از زندان آزاد شد.
الهامش از جلیل و پیامش ز جبرئیل رایش نه از طبیعت و نطقش نه از هوی
تا رسد الهامش از یزدان پاک لاتخف من سحرهم والق عصاک
آمد الهامش که نفس پر دغا زان همی خواند ترا سوی غزا
دو خازن فکر و الهامش دو حارس شرع و توفیقش دو ذمی نفس و آمالش دو رسمی چرخ و کیهانش
با این همه، رهبری در این صنعت، سولارسیتی را از انتقاد منتقدان حفظ نمی‌کند. برخی از منتقدان می‌گویند که این توان الکتریکی خورشیدی هرگز به یک مدل کسب و کار تبدیل نخواهد شد و با توجه به این واقعیت که رقابت در این صنعت بیش از حد بالاست، ممکن است که موقعیت پیشروی این شرکت را به چالش بکشد. با این وجود، در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۲، یعنی زمانی که سولارسیتی به بازار عرضه اولیه سهام وارد شد، ارزش سهامش از ۸ میلیون دلار به ۱۱٫۷۹میلیون دلار افزایش یافت. در ۱۳ فوریهٔ سال ۲۰۱۵، قیمت این سهام اشتراکی، ۵۷٫۶۰ دلار، و ارزش کل بازار ۵٫۵۳ میلیارد دلار بود. هم‌اکنون ایلان ماسک صاحب ۲۵ درصد از سولار سیتی است.