هالیکارناس
معنی کلمه هالیکارناس در لغت نامه دهخدا

هالیکارناس

معنی کلمه هالیکارناس در لغت نامه دهخدا

هالیکارناس. ( اِخ ) از شهرهای عمده و مرکز ساتراپی «کاری » یا «کاریه » ( آسیای صغیر ) و مسقطالرأس هرودت مورخ یونانی است. این شهر جزو مستملکات ایران و مستعمرات یونانیها در آسیای صغیر بود. برای اطلاع بیشتر رجوع به فهرست ایران باستان تألیف حسن پیرنیا شود.

معنی کلمه هالیکارناس در دانشنامه عمومی

هالیکارناس ( به یونانی: Ἁλικαρνᾱσσός — Halikarnassós یا Ἀλικαρνασσός — Alikarnassós؛ به ترکی استانبولی: Halikarnas؛ هم اکنون: بودروم ) نام شهری در یونان باستان در ساحل کاریا در آناتولی بوده است.
شهر باستانی هالیکارناس، در ترکیهٔ امروزی، در استان آیدین قرار دارد.
چشم انداز زیبایی دارد و دارای موقعیت برتر بر خلیج های کُس و گوکوا است. در این مکان جنگ هالیکارناس بین اسکندر مقدونی و هخامنشیان درگرفت.
نخست تنها جزیرهٔ زفیریا ( Zephyria ) در کرانهٔ دریا را دربرمی گرفت و هم اکنون دژ بودروم ( دژ پیتر مقدس ) در آن جای دارد که در سال ۷۸۶ خورشیدی ( ۱۴۰۴ میلادی ) به دست شوالیه های هوسپیتالر ساخته شد. پس از آن، جزیره به خشکیِ اصلی پیوست و با گسترش هالیکارناس، شهر کهن ترِ سالماسیس، که ازآنِ للگ ها و کاریایی های باستان بود، با آن یکی شد.
هرودوت، از اهالی «هالی کارناس» مستعمرهٔ یونانی در آسیای صغیر بود و چون این شهر جزء مستملکات ایران به شمار می رفت مورخ مذکور از تبعهٔ شاهنشاهی وقت ایران محسوب می شد.

معنی کلمه هالیکارناس در ویکی واژه

شهر و محل زندگی هرودوت تاریخ‌نگار یونانی که در آسیای صغیر قرار داشت.

جملاتی از کاربرد کلمه هالیکارناس

پدر آرتمیس لوگدامیس نام داشت. وی فرماندار شهر هالیکارناس، مرکز کاریا بود و مادرش در جزیرهٔ کرت به دنیا آمده بود.
در ناحیهٔ سکانشین، در شرق، برهم‌کنش فرهنگ چینی با فرهنگ چادرنشینان آن‌جا رواج داشت، و در مرکز، عناصر ایرانی بیشتر به چشم می‌خورد و در باختر، نشانه‌های یونانی آشکار بود. با همه این گرایش‌های بیگانه، فرهنگ چادرنشینی در سراسر این گستره نمود داشت و در کوهستان آلتایِ (کنونی) به شیوه دست نخورده تر، و در میان «پادشاهی سکا» در روسیهٔ جنوبیِ (امروزی) با پختگی بیشتری به چشم می‌آمد. سکاها در دوران خود چنان بازیگران فرهنگی و سیاسی سرنوشت سازی به‌شمار می‌آمدند که هرودوت، اهل هالیکارناس در جنوب غربی آناتولی، نیاز دید که یک کتاب کامل از تاریخ بزرگ خود را به آنان بپردازد.
مرگ آئنیاس توسط دیونوسیوس هالیکارناسی توصیف شده‌است. پس از سقوط او در نبرد علیه روتولی‌ها، جسد او پیدا نشد و پس از آن به عنوان یک خدای محلی مورد پرستش قرار گرفت.
بنای یادبود نرید یونانی مقبره‌ای است که به نام سه زن بین ستون‌های جلویی نامگذاری شده‌است. این بنا به نظم یونی (یک نوع حروف سیاه) ساخته شده و شکل آن نیز شبیه معبد یونی است که ۳۸۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، معماری تشییع جنازه موازی با معماری مذهبی است که در اواخر یونان کلاسیک توسعه یافت. این بنا مستقیماً بر معماری منطقه‌ای، از جمله آرامگاه هالیکارناس، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، تأثیر گذاشت.