معنی کلمه هاروت در لغت نامه دهخدا
همچو هاروتم در چاه بلا مانده نگون
در غم آن بت خورشیدرخ زهره ذقن.
رودکی ( احوال و اشعار تألیف سعید نفیسی ج 2 ص 700 ).
زهره به دو رخساره توداده همی نور
هاروت به دو چشم تو داده همه دستان.رودکی ( احوال و اشعار تألیف سعید نفیسی ج 2 ص 715 ).زلفینک او نهاده دارد
بر گردن هاروت زاولانه.خسروانی ( از صحاح الفرس ).چو هاروت و ماروت لب خشک از آن است
ابر شط و دجله مر آن بدنشان را.ناصرخسرو.چو هاروت ار توانستی به اینجا آئی از گردون
از اینجا هم توانی شدبرون چون زهره زهرا.ناصرخسرو.هرکه مر این آب را ندید دراین خاک
تشنه چو هاروت ماند و غرقه چو ذوالنون.ناصرخسرو.بخواندی قصه ٔهاروت و ماروت
حدیث خاتم و دیو و سلیمان.ناصرخسرو.هاروت همانا که بَست راهت
زی خانه بدان بند جادوانه.ناصرخسرو ( دیوان چ مینوی ص 230 ).مطرب به سحرکاری هاروت در سماع
خجلت به روی زهره زهرا برافکند.خاقانی.زهره هنوز آب در این گل نریخت
شهپر هاروت به بابل نریخت.نظامی.ز افسونگران چند جادوی چست
کز ایشان شدی بندهاروت سست.نظامی.چو زهره به بابل درآمد نخست
ز هاروتیان خاک آن بوم شست.نظامی.هاروت را که خلق جهان سحر از او برند
در چه ْ فکند غمزه خوبان به ساحری.سعدی.سحر گویند حرام است در این عهد ولیک
چشمت آن کرد که هاروت به بابل نکند.سعدی ( بدایع ).محمد معین نوشته است : یکی از داستانهای معمول ادبیات سامی داستان هاروت و ماروت است که از قصص بسیار کهن میباشد دوکلمه نامبرده در السنه سامی ، نام دو فرشته محسوب میشده است و شگفت آن است که همین دو نام را در ادبیات اوستایی نیز مشاهده میکنیم که به شکل دو واژه «هئوروتات » و «امرتات » آمده است. در ادبیات نامبرده این دو در ردیف و هومن آشا و هیشتا، خشاثر و ائریا، اسپنتا. آرمایتی و اهورامزدا یا سروشا، جزو هفت امشاسپندان یا هفتان بوخت محسوب شده اند. این اسامی را امروز به نام خرداد و امرداد... میخوانند. در ادبیات اسلامی ( پارسی و تازی ) بواسطه ذکری که در قرآن مجید از دو فرشته نامبرده شده نام آن دو بسیار مشهور و حتی ضرب المثل گردیده است. در سوره بقره ( 2 ) آیه 102 چنین آمده است : و اتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان و ما کفر سلیمان ولکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر و ما أنزل علی الملکین ببابل هاروت و ماروت و ما یعلمان من أحد حتی ̍ یقولا اًنما نحن فتنة فلاتکفر فیتعلمون منهما ما یفرقون به بین المرء و زوجه و ما هم بضارین به من أحد اًلا باًذن اﷲ و یتعلمون ما یضرهم و لاینفعهم و لقد علموا لمن اشتریه ما له فی الاَّخرة من خلاق و لبئس ما شروا به أنفسهم لو کانوایعلمون.