هارب

معنی کلمه هارب در لغت نامه دهخدا

هارب. [ رِ ] ( ع ص ) گریزنده. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) :
در جهان روح هر سه منتظر
گه ز صورت هارب و گه مستقر.مولوی ( مثنوی ).|| از آب بازگردنده. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || ما له هارب و لاقارب ؛ ای صادر عن الماء و لاوارد؛ ای ما له شی او معناه لیس احد یهرب منه و لا احد یقرب الیه فلیس هو بشی ( اقرب الموارد )؛ یعنی او را چیزی نیست و یا نه از وی کسی میگریزد و نه نزدیک وی میرود گویی حقیقتی ندارد. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه هارب در فرهنگ معین

(رِ ) [ ع . ] (اِفا. ) گریزنده ، فرار کننده .

معنی کلمه هارب در فرهنگ عمید

۱. گریزنده، گریزان.
۲. گریخته.

معنی کلمه هارب در فرهنگ فارسی

گریزنده، گریزان، گریخته
(اسم ) گریزنده فرارکننده : (( در جهان روح هر سه منتظر گه ز صورت هارب و گه مستقر. ) ) ( مثنوی )

جملاتی از کاربرد کلمه هارب

هر چند به گفتهٔ اعتمادالسلطنه: «بعد از اشغال تهران توسط اشرف افغان، در داخل حصارِ چهارباغِ شاه عباس صفوی، ارگی احداث شده و دروازه‌ای نیز در شمال آن، رو به صحرا، برای گریز از خطرات احتمالی دشمنان تعبیه می‌شود» ولی صرفاً مستحکم‌تر نمودن حصار چهارباغِ شاه عباس بزرگ و تعبیهٔ معبری برای فرار (نه دروازه) از جانب افغان‌ها مد نظر بوده که همین موضوع مورّخان را در مورد ساخت ارگی جدید، در داخل حصار شاه تهماسب یکم، به اشتباه انداخته‌است. افغان‌ها بعد از گذشت پنج سال، به سبب حملهٔ سپاهیان نادرشاه، از تهران فرار می‌کنند، ولی در حین فرار، خرابی‌های بسیاری به ارگ و حصار آن وارد می‌سازند.
مگردرسایهٔ احمدکنی این راه طی ور نه ازو هارب شود راهب وز او ترسان بود ترسا
صائب جماعتی که به معنی رسیده اند از حرف نیک وبد لب اظهاربسته اند
آب‌انبار چهاربرج مربوط به سده‌های متأخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای چهاربرج واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
زاهد ز عشق و عاشقی فراروش هارب بود بر آتش سودای تو پایی نباشد خام را
در بسته باغ خلد ازان عاشقان بود کز درد وداغ خود لب اظهاربسته اند
هِیلونگ‌جیانگ یا هیلونگ‌ژیانگ (به چینی: 黑龙江省)، یکی از استان‌های جمهوری خلق چین است که در شمال شرقی این کشور قرار گرفته است و با کشور روسیه هم مرز است. مرکز استان آن شهر هاربین است.
سفر، قطعه یی از سقر باشد، اما نه در چشم آن کز وطن گشته هارب
وی در روز ۲۵ اوت ۲۰۰۱ (میلادی) در مارش هاربور، جزایر آباکو، در کشور باهاما در اثر حادثه سقوط هواپیما در سن ۲۲ سالگی جان سپرد و پیکرش در نیویورک به خاک سپرده شد.
لشکرکشی فیلیپین (۴۲–۱۹۴۱) در ۸ دسامبر ۱۹۴۱، ده ساعت پس از حمله به پرل هاربر آغاز شد. همان‌طور که در پرل هاربر، هواپیمای آمریکایی در حمله اولیه ژاپن به شدت آسیب دید. ناوگان آسیایی آمریکایی در فیلیپین که فاقد پوشش هوایی بود، در ۱۲ دسامبر ۱۹۴۱ به جاوه عقب‌نشینی کرد. در شب ۱۱ مارس ۱۹۴۲ ژنرال داگلاس مک‌آرتور در طی فرار داگلاس مک‌آرتور از فیلیپین از کورگیدیدور خارج شد و به استرالیا که ۴۰۰۰ کیلومتر دورتر بود نقل‌مکان کرد.
جز خط او که راد رخ هارب از او و سهمگین خود نشنیدم اهرمن لطمه زند شهاب را
ابن عباس گفت این آیت و آیت پیش: «لَهُ مُعَقِّباتٌ» هر دو در شأن دو مرد فرو آمد یکی عامر بن الطفیل دیگر اربد بن ربیعه هر دو در حق رسول خدای (ص) مکر ساختند و ربّ العزّه آن مکر و ساز بد ایشان فرا سر ایشان نشاند، این عامر پیش رسول خدا آمد گفت یا محمد مالی ان اسلمت؟ اگر مسلمان شوم مرا چه بود و در کار من چه حکم کنی رسول (ص) گفت: لک ما للمسلمین و علیک ما علیهم هر چه مسلمانان را بود ترا همان بود و هر حکم که بر ایشان رانند بر تو همان رانند، عامر گفت: تجعل لی الامر بعدک آن خواهم که کار خلق و ولایت پس از تو بمن سپارند تا خلیفه تو باشم و بجای تو نشینم، رسول خدا (ص) گفت که این نه کاریست که در دست من بود که این بفرمان و حکم اللَّه تعالی بود آن را که خواهد دهد، گفت یا محمد تجعلنی علی الوبر و انت علی المدر آن خواهم که تو بر اهل مدر کار رانی و پیش رو باشی و من بر اهل وبر، رسول (ص) گفت این چنین راست نیاید و سخن کوتاه کن، گفت ای محمد پس مرا چه خواهی داد؟ گفت: اجعل لک اعنّة الخیل تغزو علیها، ترا لشکری دهم تا سر خیل ایشان باشی و غزا کنی، گفت آن خود مرا راستست، امروز اسلام را چه کنم و از بهر تو چرا گردن نهم؟ و پیش از آن با اربد راست کرده بود که چون من با محمد بسخن در آیم تو از پس وی در آی و او را زخم کن، آن ساعت بچشم اشارت کرد و اربد خواست که شمشیر از نیام بر کشد چهار انگشت بر آمد و بر جای بماند هر چند جهد کرد تا بر کشد نتوانست تا رسول (ص) باز نگرست بجای آورد که ایشان ساز بد ساخته‌اند و مکر کرده‌اند گفت: «اللهم اکفنیهما بما شئت» فارسل اللَّه علی اربد صاعقة فی یوم‌ صائف صاح فاحرقته و ولّی عامر هاربا و قال یا محمّد دعوت ربّک فقتل اربد و اللَّه لاملأنّها علیک خیلا جردا و فتیانا مردا، فقال رسول اللَّه (ص) یمنعک اللَّه من ذلک و ابنا قیلة، یرید الاوس و الخزرج فنزل عامر بیت امرأة سلولیّة فلما اصبح ضمّ علیه سلاحه و خرج و هو یقول و اللّات لئن اصحر محمد الیّ و صاحبه یعنی ملک الموت لأنفذتهما بر محی فلما رأی اللَّه ذلک منه ارسل ملکا فلطمه بجناحه فاذ راه فی التراب و خرجت علی رأسه غدة فی الوقت عظیمة فعاد الی بیت السلولیّة و هو یقول غدّة کغدّة البعیر و موت فی بیت السّلولیّة ثمّ دعا بفرسه فرکبه ثمّ اجراه حتّی مات علی ظهره فاجاب اللَّه دعاء رسوله (ص) و قتل عامرا بالطّاعون و اربد بالصّاعقة.
بعد از اینکه حملات پرل هاربور صورت گرفت دیلینگ به اتهام خیانت مورد محاکمه قرار گرفت؛ ولیکن این محاکمه بعداً لغو شد. در سال ۱۹۴۳ او از همسر اول خود آلبرت دیلینگ جدا شد. بعد او با جرمیا استوکز ازدواج کرد و به کمک او کتاب معروف یهودستیزانه‌ای به نام «نقشه علیه مسیحیت» را نوشت که در آن ۲۰۰ صفحه از صفحات تلمود نسخه سونسینو مورد نقد قرار گرفته است.
امامزاده سیدان مربوط به دوره پهلوی است و در اسدآباد، چهارباغ سید جمال الدین اسدآبادی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
صرصر بود مسخر پشه در این هوا برقست هارب از خس و از خار انجمن