هادو

معنی کلمه هادو در ویکی واژه

همیشه ایستاده، مدام سرپا بودن، شاید پادو هم تعبیر گردد. ها دوو ها. یالله بلندشو دیگه.

جملاتی از کاربرد کلمه هادو

جان شیرین گر ز دستم میرود فرهادوار همچو کوه بیستون در عشق پا برجاستم
طی سال‌های 1866 و 1867، کوپه چندباری به بخش‌های غربی کشور سفر کرد. او تجربیات علمی خود را برای پدرش بازگو و به عنوان بخشی از آموزش‌های دخترش، توضیحاتی از زندگی حیوانات برای او ارسال می‌کرد. کوپه از آموزش در هاورفورد لذت می‌برد، اما برای پدرش نوشت که «نمی‌تواند کارهایش را به سرانجام برساند.» بنابراین از سمت خود در هاورفورد استعفا داد و با خانواده‌اش را به هادونفیلد نقل مکان کرد، جایی در  نزدیکی بسترهای فسیلیِ غرب نیوجرسی.
این اصطلاح همچنین به مفهوم خاصی از فلسفه پردازی به عنوان روشی برای زندگی اشاره دارد مورد تأیید جنبش فلسفه حیات آلمان است که نماینده اصلی آن ویلهلم دیلته و چندین فیلسوف قاره دیگر مانند هنری برگسون و پیر هادوت است.
شورم اندر جان شیرین اوفتد فرهادوار هرکجا بر هم زنی ای خسرو خوبان مژه
در ۱۴ آوریل ۱۹۱۲ فرماندهٔ کشتی هربرت هادوک سیگنال‌های خطر از خواهر کشتی المپیک، تایتانیک دریافت کرد اما آن‌ها خیلی از محل حادثه دور (بیش از ۵۱۰ مایل) بودند.
فَبِظُلْمٍ ای فبظلم طائفة، مِنَ الَّذِینَ هادُوا این ظلم آن است که نقض پیمان کردند، و بآیات خدای کافر شدند. ربّ العزّة ایشان را بآن ظلم و بآن بغی عقوبت کرد، و چیزهای حلال بر ایشان حرام کرد، و این تحریم آنجا است که گفت: وَ عَلَی الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا کُلَّ ذِی ظُفُرٍ الآیة. و درین آیت تقدیم و تأخیر است، و نظم آیت اینست: فبظلم من الّذین هادوا و بصدّهم عن سبیل اللَّه و أخذهم الرّبوا و أکلهم اموال النّاس بالباطل حرّمنا علیهم طیّبات احلّت لهم، عقوبة لهم. میگوید: بآنکه ظلم کردند، و مردمان را از راه مصطفی و از راه خدا و از دین بر گردانیدند، و ربا ستدند، و مال مردم به بی‌حق و باطل خوردند، ما آن حلالها بر ایشان حرام کردیم، عقوبت ایشان را در دنیا، ایشان را این عقوبت کردیم، و در عقبی ایشان را عذابی دردنمای ساختیم. آن گه مؤمنان ایشان را چون عبد اللَّه سلام و اصحاب وی مستثنی کرد، و گفت: لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ یعنی فی علم کتابهم من الیهود، وَ الْمُؤْمِنُونَ یعنی اصحاب النّبیّ (ص)، یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ یعنی القرآن، وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یعنی التوراة و الانجیل و الزبور.
اصطلاحنامه پزشکی فارسی کتابی از فاطمه رهادوست، مریم کارزانی و میرمهدی ابراهیم پور است که در سال ۱۳۸۴ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
آرامگاه هادی هادوی مربوط به اواخر دوره قاجار -اوایل دوره پهلوی است و در بیرجند، واقع در قبرستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فرهادوارم از لب شیرین گزیر نیست ور کوه محنتم به مثل بیستون شود
در ششمین روز از سفر دریایی المپیک، نیروی دریایی سلط‌نتی بریتانیا به کاپیتان هادوک هشدار داد که چهار زیردریایی در تعقیب المپیک هستند.
بنگه هادوریان را ماند این دل کز طمع هر دمش بینم به جایی الغیاث ای دوستان
وی در یافته‌های چارلز هادون-کیو نوشت:
شیرین‌تری ز عمر و من اندر فراق تو فرهادوار محنت و تلخی همی برم
خسرو ملک جهانی تو از آن فرهادوار من به شیرین سخن خسروسِتایی می‌کنم
فرهادوار باید مشتاق گفت شیرین کش گفته های خسرو در عشق باور آید
مهدی هادوی تهرانی (زاده۱۳۴۰خورشیدی)، از روحانیون شیعه است. نظریه اندیشه مدون در اسلام» از جمله نظریات مشهور اوست.[نیازمند منبع] او از نوادگان کریم خان زند، پادشاه ایران می‌باشد.[نیازمند منبع]
تیشه بر سر کوفت از ناقابلی فرهادوار مفتقر، هرچند می‌گوید به شیرینی سخن
جنبش استقلال شاهد قیام سه جنبش بود: اولین آنها، توطئه کاکوری(۹ اوت ۱۹۲۵) به رهبری جوانان هندی تحت رهبری پاندیت رام پراساد بیسمیل بود؛ جنبش دوم جنبش آزاد هیند، به رهبری نتاجی سوباس چاندرا بوز بود که آغاز آن در حین جنگ بود و با آلمان و ژاپن برای جنگ با بریتانیا ملحق شد. جنبش سوم در اوت ۱۹۴۲ آغاز شد، رهبر آن لال باهادور شاستری بود و مرد عادی بود که نتیجه آن شکست مأموریت کریپس برای دستیابی به توافق عامه با رهبری سیاسی هندی برای انتقال قدرت پس از جنگ بود.
خسروان در آرزوی شکّرش فرهادوار جان شیرین را فدای جان شیرین کرده اند
آمیتاب در سال ۱۹۷۳ با جایا بهادوری هنرپیشه دیگر هند ازدواج کرد. آمیتاب و جایا در فیلم‌هایی همچون چوبکه چوبکه (۱۹۷۵)، زنجیر (۱۹۷۳) و شعله (۱۹۷۵) همبازی بودند. این دو صاحب دو فرزند، یک دختر به نام شوتا و دیگری پسری به نام آبیشک شدند.