نیه

معنی کلمه نیه در لغت نامه دهخدا

نیه. [ ن َی ْه ْ ] ( ع مص ) بلند گردیدن و به شگفت آوردن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ): ناه نوهاً و نیهاً؛ ارتفع و علا. ( متن اللغة ).
نیه. [ نی ی َ] ( ع اِ ) نیت. رجوع به نیت و نیَّة شود :
سر احرار زین الدین مکرم
امیر نیک رای نیک نیه
تو آن معطی مکرم کز تو هرگز
نباشد کف رادت بی عطیه.سوزنی ( یادداشت مؤلف ).
نیه. [ نی ی ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان طرق رود بخش نطنز شهرستان کاشان در 25هزارگزی جنوب نطنز و 2هزارگزی جنوب جاده نطنز به مورچه خورت. در منطقه کوهستانی سردسیری واقع است و 670 تن سکنه دارد. آبش از ده رشته قنات ، محصولش غلات ، پنبه ، انگور، انار، انجیر و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

معنی کلمه نیه در فرهنگ فارسی

ده دهستان طرق رود بخش نطنزشهرستان کاشان . در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز کوهستانی و سردسیر است ۶۷٠ تن سکنه دارد. محصول : غلات پنبه انگور انار انجیر. قلعه خرابه ای از آثار قدیم دارد .
نیت ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نیه

از شکار لاغرم فربه نشد پهلوی دام ناتوانیها مرا شرمنده صیاد کرد
بن مسعود بن بشر التمیمی ثم الیربوعی. کنیه ابوعلی الکوفی. امامست از ائمه دین و شرع، از اقران ثوری و مالک، از استاذان عبداللّه مبارک باصل از کوفه است، و در مکه بوده مجاور سالها، سیده بوده بزرگ، در شرع امام، و در زهد یگانه بزهد صوفیان و محبت.
تاب چون آرم، که یاد مهربانیهای او هر زمان دلداری شوق هجوم آور دهد
فالصفر و السود یغنیهم و لهم بیض و حمر دواء بغداد
در یک فایل صوتی که در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ در یوتیوب منتشر شد، صدای منسوب به آقای جلالی شنیده می‌شد که می‌گوید در زمان حبس انفرادی وادار شد دو بار در برابر دوربین با خواندن بیانیه‌هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند «اعتراف» کند.
خجلت‌کش خودسازی‌ام از خودشکنیها نگشوده در صلح و ره جنگ‌ گرفتم
از آنجا که عدد «۸» در فرهنگ چین عدد خوش شانسی است، شمارش معکوس از این شماره آغاز شد و آغاز مراسم افتتاحیهٔ مسابقات نیز در ساعت هشت و هشت دقیقه و هشت ثانیه روزِ هشتِ اوتِ هشتمینِ ماهِ هشتمینِ سالِ هزارهِ سومِ میلادی بود.
کُلُّ الطَّعامِ همه خوردنیها، کانَ حِلًّا لِبَنِی إِسْرائِیلَ حلال و گشاده بود بنی اسرائیل را، إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِیلُ عَلی‌ نَفْسِهِ مگر آنچه یعقوب حرام کرد و بسته بر خویشتن مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ پیش از آنکه تورات فرو فرستاده آمد. قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ جهودان را گوی تورات بیارید، فَاتْلُوها إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (۹۴) بر خوانید اگر می‌راست گوئید.
محمود بن عمر زمخشری خوارزمى با کنیهٔ ابوالقاسم، لقب‌گرفته و شهرت‌یافته به جارالله زَمَخشَری (۲۷ رجب ۴۶۷ – ۹ ذی‌الحجه ۵۳۸ ه‍.ق) مفسر و زبان‌شناس برجسته، ادیب و خطیب خوارزمی ایرانی بود که بر علوم گوناگون روزگار دانا بود و مؤلفی پُراثر شمرده می‌شود. مهمترین اثر او تفسیر کشاف است.
آفرین برکلک سحرانگیز آن صورت‌نگار کز مهارت برده معنیها درین صورت به ‌کار
قال النبی (ص): «ان اللَّه لا یعذب العامة بعمل الخاصة حتی یروا المنکر بین ظهرانیهم، و هم قادرون علی ان ینکروه و لا ینکروه، فاذا فعلوا ذلک عذب اللَّه العامة و الخاصة».
کیست‌ گردد مانع مطلق عنانیهای من موج بی‌پروای توفان خیز دریای توام
قونیه نام یکی از ۸۱ استان ترکیه است که مرکز آن هم شهری است به همین نام.