نیم‌دایره

نیم‌دایره

معنی کلمه نیم‌دایره در لغت نامه دهخدا

نیم دایره. [ ی ِ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) قوس. ( یادداشت مؤلف ). منحنی ای معادل نصف دایره. قوسی بزرگ. ( فرهنگ فارسی معین ) : صورت کمان چون نیم دایره است و نیمه دایره فلک به شش برج قسمت پذیرد. ( نوروزنامه ).
به گرد نقطه سرخت عذار سبز چنان
که نیم دایره ای برکشند زنگاری.سعدی.

معنی کلمه نیم‌دایره در فرهنگ معین

( یِ رِ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) منحنی ای معادل نصف محیط دایره ، قوسی بزرگ .

معنی کلمه نیم‌دایره در فرهنگ عمید

منحنی معادل نصف محیط دایره، نصف دایره.

معنی کلمه نیم‌دایره در دانشنامه عمومی

در ریاضیات ( و به ویژه در هندسه ) ، نیم دایره ( انگلیسی: Semicircle ) مکان یک بعدی از نقاط است که نیمی از دایره را تشکیل می دهد. نیم دایره یک کمان دایره ای است که ۱۸۰ درجه ( معادل π رادیان، یا یک نیم دور ) است و فقط یک خط تقارن ( تقارن بازتابی ) دارد.
در کاربرد غیر فنی، اصطلاح «نیم دایره» گاهی برای اشاره به یک منحنی بسته استفاده می شود که همچنین شامل بخش قطری از یک سر کمان به انتهای دیگر یا تا نیم قرصی می شود که یک منطقه هندسی دو بعدی است که بیشتر شامل تمام نقاط داخلی است.

معنی کلمه نیم‌دایره در ویکی واژه

منحنی‌ای معادل نصف محیط دایره، قوسی بزرگ.

جملاتی از کاربرد کلمه نیم‌دایره

گنبد از درون به شکل نیم‌دایره‌ای به کاشی معرق آراسته‌است. بلندی گنبد تویی از کف حرم ۲۳٫۵ متر است. قطرش ۱۳٫۵ متر است.
پلان مخزن، شامل یک مربع و چهار ستون، در مرکز، و شیوهٔ پوششی آن نیز از نوع طاق چشمه است. به جز، قوس سردرب ورودی که از نوع قوس جناغی است، دیگر قوس‌ها، اعم از تویزه‌ها، طاق‌ها و پوشش‌ها همگی از نوع قوس هلالی (مازه‌دار) و تقریباً نیم‌دایره اجرا شده‌اند. آجرچینی همهٔ تویزه‌ها و طاق‌ها، به شیوهٔ رومی، و پوشش بین تویزه‌ها، به شیوهٔ آجرچینی کلمبو (گردچینی) است. سقف‌ها، دارای نورگیر و قسمت تیزه‌اند.
این پرنده بسیار ترسو، تیزپرواز و دارای محدودیت زیست بسیار وسیعی بوده و تقریباً در اکثر نواحی جهان دیده شده است. در همه کشورهای اروپایی و اکثر کشورهای آسیایی و شمال آمریکا و شمال ایران و افغانستان زندگی می‌نماید. رنگ جانور ماده کرم رنگ و قهوه‌ای روشن است و لکه‌های سفید و سیاه براق دارد. روی نوک، سیاه‌رنگ است که دور آن را نواری زرد رنگ احاطه کرده است. اردک نر دارای رنگی قهوه‌ای روشن همراه با خطوط باریک تیره رنگ بوده و روی سینه را پرهایی سفیدرنگ با نیم‌دایره‌هایی قهوه‌ای درهم پوشانیده شده است.