نیمه شب
معنی کلمه نیمه شب در لغت نامه دهخدا

نیمه شب

معنی کلمه نیمه شب در لغت نامه دهخدا

نیمه شب. [ م َ / م ِ ش َ] ( اِ مرکب ، ق مرکب ) وسط شب. نیمه شب :
کسی کو ندارد بود خشک لب
چنانچون توئی گرسنه نیمه شب.فردوسی.آفرین بر مرکبی کو بشنود در نیمه شب
بانگ پای مورچه از زیر چاه شصت باز.منوچهری.تو در نیمه شب نیز اگر یاوری
کلیدی بجنبان در این داوری.نظامی.محتسب در نیمه شب جائی رسید
در بن دیوار مردی خفته دید.مولوی.

معنی کلمه نیمه شب در فرهنگ فارسی

( اسم ) وسط شب نصب شب .

معنی کلمه نیمه شب در دانشنامه عمومی

نیمه شب یا نیم شب، در بیش تر سامانه ها، دورهٔ زمانی گذار از یک روز به روز دیگر است که تاریخ تغییر می کند. در اصل نیمه شب نیمهٔ راه بین غروب تا طلوع است که بر پایهٔ فصول تغییر می کند. با زمان ساعت، نیم شب مخالف نیم روز ( ظهر ) است و ۱۲ ساعت با آن متفاوت است، یعنی ساعت ۱۲ شب.
نیمه شب نقطه مقابل زمانی نیمروز است از این رو مانند نیمروز تعاریف متعدی دارد و شامل نیمه شب خورشیدی حقیقی، نیمه شب خورشیدی متوسط، نیمه شب نجومی و در کاربرد دینی نیمه شب شرعی است.
نیمه شب حقیقی برای نصف النهار ناظر مقابل ظهر حقیقی ( ظهر شرعی ) است که خورشید در نزدیک ترین حالت خود به پاسو است و شب از گرگ ومیش تا طلوع هم فاصله است.
نیمه شب متوسط ( استاندارد ) بر اساس زمان قراردادی استاندارد با توجه به منطقه های زمانی است. نیمه شب متوسط برای یک منطقه زمانی، ساعت صفر بامداد و آغاز شبانه روز رسمی ( متوسط ) است و از نظر زمانی با نیمه شب حقیقی نصف النهار قراردادی آنجا ممکن است حداکثر تا 16 دقیقه و 25 ثانیه دیرتر یا تا 14 دقیقه و 16 ثانیه زودتر باشد.
در تفاوت نیمه شب متوسط ( استاندارد ) با نیمه شب حقیقی باید گفت؛ زمان قراردادی استاندارد برای یک نصف النهار با زمان حقیقی گاه تا ربع ساعت هماهنگ نیست و در قالب منطقه های زمانی که زمان را در راستای محدوده ای از نصف النهارها ( نصف النهارهای ساعتی ) یکسان می کند و ممکن است تا نیم ساعت و در مواردی بیشتر با زمان حقیقی متفاوت باشد، و نیز تغییر ساعت تابستانی در نیمه اول سال یکساعت با زمان حقیقی متفاوت است. نیمه شب حقیقی بیش از آنکه به منطقه زمانی بستگی داشته باشد، به طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی، ارتفاع و زمان حقیقی ناظر دارد.
نیمه شب نجومی نیز تقریباً با نیمه شب حقیقی برابر است.
نیمه شب شرعی معمولاً از نظر زمانی دقیقا مقابل ظهر شرعی نیست و تقریباً حدمیانه غروب شرعی تا فجر یا 11 و ربع ساعت پس از ظهر شرعی است.
در نیم کرهٔ شمالی، «نیمه شب» ارتباط باستانی جغرافیایی ای با «شمال» داشت ( همانطور که ظهر با «جنوب» داشت ) . در زبان های لهستانی نو و اوکراینی واژه های مربوط به ظهر ( «południe» و «південь» ) به معنای «جنوب» و واژه های مربوط به نیمه شب ( «północ» و «північ» ) به معنای «شمال» هم معنی می دهند.
نیمه شب (ترانه کلدپلی). «نیمه شب» ( به انگلیسی: Midnight ) تک آهنگی از کلدپلی است که به عنوان دومین تک آهنگ از آلبوم داستان های ارواح در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شده است. این آهنگ دارای سبک متفاوتی نسبت به دیگر آهنگ های کلدپلی دارد ٫ زیرا سبک این آهنگ امبینت می باشد.
نیمه شب (فیلم ۱۹۲۲). نیمه شب ( انگلیسی: Midnight ) یک فیلم صامت درام است که در سال ۱۹۲۲ منتشر شد.
نیمه شب (فیلم ۱۹۳۴). «نیمه شب» ( انگلیسی: Midnight ) فیلمی در ژانر درام، رمانتیک، و جنایی به کارگردانی چستر ارسکین است که در سال ۱۹۳۴ منتشر شد.
• سیدنی فاکس
• هنری هال
• مارگارت ویچرلی
• هامفری بوگارت
• کرا ویترسپون
• هنری اونیل
• ریچارد ورف
نیمه شب (فیلم ۱۹۳۹). نیمه شب ( انگلیسی: Midnight ) فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی میچل لایزن است که در سال ۱۹۳۹ میلادی در آمریکا منتشر شد.
«ایو» ( کلودت کولبرت ) دختری است که می کوشد در کار نمایش به جایی برسد؛ «ژرژ فلاماریون» ( جان باریمور ) ، ثروتمندی است که تصور می کند جوانی ژیگولو به نام «ژاک پیکو» ( جینو کورادو ) بیش از حد به زن او، «هلن» ( مری آستور ) توجه دارد و «تیبور» ( دان آمچی ) ، رانندهٔ تاکسی جوانی است که دل باختهٔ «ایو» است.
• کلودت کولبرت
• دان آمچی
• جان باریمور
• مری آستور
• فرانسیس لدرر
• هدا هاپر
• مونتی وولی
• رابرت گریوز
• سم هریس
• ویلیام هاپر
• ادموند مورتیمر
• ماری مک لارن
نیمه شب (فیلم ۱۹۹۸). «نیمه شب» ( پرتغالی: O Primeiro Dia ) یک فیلم به کارگردانی والتر سالس و دانیه لا توماش است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
معنی کلمه نیمه شب در فرهنگ فارسی

معنی کلمه نیمه شب در ویکی واژه

mezzanotte

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه شب

اگرت صغیر بایست دلی چو صبح روشن بدعای نیمه شب کوش و بورد صبحگاهی
صبح شب برنائی من بوالعجب است یک نیمه ازو روز و دگر نیمه شب است
آی وی‌وی در ۳ آوریل ۲۰۱۱ پیش از پرواز به هنگ کنگ در فرودگاه بین‌المللی پکن دستگیر شد و تا نیمه شب چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱ در زندان بود و بر اثر فشارهای بین‌المللی دولت چین او را آزاد کرد.
آهی کشم به یاد بناگوش او ز دل هر نیمه شب که طالب صبح دمیده‌ام
وحید افکاری در روایت خود از آن شب به بستگانش گفته‌است که نیمه شب ۲۲ شهریور مأموران زندان آمدند و گفتند که «وقت رفتن به تهران است. اول نوید را بردند و من منتظر بودم که ما را هم ببرند، حبیب گفت صدای کتک زدن و درگیری می‌آید که ناگهان من صدای کشیده شدن سکوی صفحه اعدام را شنیدم … و کمی بعد مأموران آمدند و گفتند تسلیت می‌گوییم، نوید اعدام شد.»
دوش مرا حالتی روی نمودی عجب در نظرم آفتاب تا سحر از نیمه شب
از اشک و آه نیمه شب زیر و زبر کردم جهان گردون بدی گر کرده بود اختر دگرگون کردمش
در دل او رخنه ی کردیم ز آه نیمه شب خوش به تاریکی خدنگی بر نشان انداختیم
سید احمد زنجانی در حدود چهار ساعت پس از نیمه شب شنبه ۲۹ رمضان ۱۳۹۳ مطابق با پنجم آبان ۱۳۵۲ در قم درگذشت و در حرم فاطمه معصومه ، صحن امام رضا ، حجره شماره ۳۳ به خاک سپرده شد .
نیمه شب ابلیس از روی حسد زد به طاس عصمت عابد لگد
می‌بود در آن نیمه شب ناله طفلان در کوفه غم مونس بیداری زینب
نیمه شب ای برق آه من شرری زن شعله ببالا و پست و خشک و تری زن
پس آنگاه، آن روز تا شب دوید که تا بر دهی، نیمه شب در رسید
۸ مارس: گروه خاکستری پوش قدم در مسیر مردگان می‌گذارند. در نیمه شب آراگورن پیمان شکنان را به نشانه سنگ ارخ فرا می‌خواند.