نیروی زمینی

نیروی زمینی

معنی کلمه نیروی زمینی در فرهنگستان زبان و ادب

{Army} [علوم نظامی] در بعضی کشورها دو یا سه سپاه و یگان های کمکی آنها که قابلیت عملیاتی مستقل دارند و معمولاً دارای یک ستاد و قرارگاه فرماندهی هستند

معنی کلمه نیروی زمینی در دانشنامه عمومی

نیروی زمینی یک نیروی آفندی است که اساساً بر روی زمین مبارزه می کند، به معنای وسیع تر یک شاخه نظامی زمین پایه، شاخه نظامی یا خدمات نظامی یک ملت یا کشور است. همچنین ممکن است با مالکیت مولفه های هوایی، دارای مزیت های هوایی هم باشد. در درون نیروهای نظامی این کلمه ممکن است به معنای ارتش میدانی هم باشد. نیروی زمینی دارای یگان های تکاور زمینی می باشد که آنها دوره هایی همچون ضد گریلا، چتر بازی، خلبانی پاراگلایدر و نیز زندگی در شرایط سخت را پشت سر می گذارند.
بزرگ ترین نیروی زمینی جهان از نظر تعداد سربازان فعال، نیروی زمینی ارتش آزادی بخش خلق چین با ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ سرباز فعال و ۵۱۰٬۰۰۰ سرباز ذخیره و سپس نیروی زمینی ارتش هند با ۱٬۲۳۷٬۱۱۷ نفر سرباز فعال و ۹۶۰٬۰۰۰ نفر نیروی ذخیره است.
• ارتش
• ارتش ها
• همه مقاله های خرد
• مقاله های خرد نظامی

معنی کلمه نیروی زمینی در ویکی واژه

در بعضی کشورها دو یا سه سپاه و یگان‌های کمکی آنها که قابلیت عملیاتی مستقل دارند و معمولاً دارای یک ستاد و قرارگاه فرماندهی هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه نیروی زمینی

پادگان هوایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) مرکز آموزش شهید وطن‌پور اصفهان قسمت جنوب شهر است.
فرماندهی عالی ارتش نروژ مستقیماً تابع، فرماندهی عالی نیروی زمینی آلمان مقر فرماندهی عالی ورماخت بود. این گروه در دسامبر ۱۹۴۰ از لشکر بیست و یکم ورماخت، ایجاد شد و در دسامبر ۱۹۴۴ منحل شد و دارایی‌های آن توسط ارتش بیستم کوهستان (ورماخت) تصرف شد.
نیروی زمینی امپراتوری آلمان، در ۶ مارس ۱۹۱۹ منحل شد.
وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد و از سال ۱۳۵۱ با درجه ستوان‌دومی، فعالیت رسمی در ارتش شاهنشاهی ایران را آغاز کرد و در همان سال نیز به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران منتقل شد. شاهرخی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ فرمانده گروه پدافند هوایی سمنان بود، از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ به‌عنوان فرمانده گروه پدافند هوایی امیدیه فعالیت می‌کرد، از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۱ فرمانده گروه پدافند هوایی همدان بود و از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۸ فرماندهی گروه پدافند هوایی تهران را برعهده داشت. وی در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به‌عنوان معاون عملیات پدافند هوایی فعالیت می‌کرد و از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ فرماندهی پدافند هوایی را برعهده داشت.
نیروی زمینی پادشاهی تایلند(به تایلندی: กองทัพบกไทย) بخش نیروی زمینی از نیروهای مسلح پادشاهی تایلند و کهن‌ترین شاخه از این نیروها و مسئول پاس‌داری از استقلال و حاکمیت تایلند است. پیدایش این نیرو به سال ۱۸۷۴ بازمی‌گردد.
نیروی زمینی فنلاند متشکل از ۹ لشکر میدانی، ۴ تیپ و تعدادی گردان و گروهان مستقل کوچک در آغاز جنگ زمستانی در سال ۱۹۳۹ بود. نیروی زمینی به سه سپاه سازماندهی شد. سپاه دوم و سوم در ارتش ایستموس سازماندهی شدند که در تنگه کارلی، محل احتمالی حمله اصلی شوروی قرار داشت. سپاه چهارم از منطقه شمال دریاچه لادوگا دفاع کرد. دفاع از بقیه مرزها تا پتسامو توسط اقیانوس منجمد شمالی به گروه فنلاند شمالی که متشکل از تعداد انگشت‌شماری گردان مستقل بود داده شد.
ارتش آزادی‌بخش خلق با داشتن ۲٫۳ میلیون سرباز فعال یکی از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی در دنیاست. این ارتش از چهار بخش؛ نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و یک نیروی استراتژیک اتمی تشکیل می‌شود. بر اساس گزارش دولت چین بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که دومین بودجه بزرگ نظامی دنیا محسوب می‌شود. اما گزارش وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۹ بیان داشته که مخارج نظامی واقعی چینی‌ها بسیار بیشتر از ارقامی است که اعلام می‌شود.
احمد کاظمی (۲ مرداد ۱۳۳۸ – ۱۹ دی ۱۳۸۴) نظامی ایرانی بود، که در طول جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد و فرماندهی لشکر ۸ نجف اشرف را برعهده داشت. وی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ فرمانده قرارگاه حمزه بود و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۱۴ امام‌حسین را برعهده داشت. کاظمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ به فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد. وی در دی‌ماه ۱۳۸۴ در سانحه سقوط هواپیمای داسو فالکون ۲۰ در نزدیکی ارومیه، به همراه شماری از فرماندهان سپاه کشته شد.
وی در سال ۱۳۳۱ وارد دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شد و از سال ۱۳۳۴ با درجه ستوان‌دومی، فعالیت رسمی در ارتش شاهنشاهی ایران را آغاز کرد. او در سال ۱۳۴۷ به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران منتقل شد و در سال ۱۳۴۸ دوره سیستم اورلیکن را در سوئیس و دوره موشک هاگ را در ایالات متحده آمریکا گذراند. وی از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۲ معاونت جنگ‌افزارهای پدافند زمین به هوای غرب کشور را برعهده داشت. پورارسلان از ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ فرمانده گروه پدافند هوایی دزفول بود و از ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ جانشینی فرمانده پدافند هوایی ارتش را برعهده داشت.
با قطعی شدن حمله به لهستان هنگ‌های فرعی به هم پیوستند تا لشکرهای جدیدی به وجود آورند.[نیازمند منبع] طی توافقی بین نیروی زمینی و اس‌اس عنوان وافن-اس‌اس رسماً به این گروه‌ها لشکر داده شد.