نیامی
معنی کلمه نیامی در دانشنامه عمومی

نیامی

معنی کلمه نیامی در دانشنامه عمومی

نیامی ( تلفظ فرانسوی: ​، نیامِ ) پایتخت و بزرگ ترین شهر کشور نیجر در غرب آفریقا است.
این شهر بر کرانه ی شرقی رود نیجر واقع شده است و جمعیتی نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تن دارد ( برآورد ۲۰۲۰ ) . از دلیل های رشد جمعیت بسیار تند این شهر، کوچ مردم برای یافتن کار به ویژه در زمان خشکسالی و نرخ باروری بالای آن است که سبب شده که بیشینه ی مردم این شهر جوان باشند.
سرعت رشد جمعیت این شهر، نسبت به میانگین رشد جمعیت کشور دربرگیرنده ( نیجر ) - که بالاترین نرخ باروری در همه ی جهان را داراست - پایین ترست.
نیامه در بخشی ارزن مرواریدی خیز واقع شده است و صنایع آن شامل آجرسازی، محصولات سرامیکی، سیمان و بافندگی می باشد.
نیامی پایتخت و بزرگ ترین شهر کشور نیجر واقع در غرب آفریقا است. این شهر در کنار رود نیجر واقع شده است. بیشتر مساحت نیامی در کرانه شرقی این رود گسترش یافته است. نیامی مرکز مدیریت، فرهنگ و اقتصاد نیجر می باشد. جمعیت نیامی در سال در سال ۲۰۰۶ میلادی ۷۷۴٬۲۳۵ نفر بوده است که تخمین زده می شود امروز بسیار بیشتر از این تعداد باشد.
این شهر در سده ۱۸ میلادی بنیان گذاری شده است.
بجز آمار سال ۱۹۸۸ دیگر رقم ها برآورد می باشند.
معنی کلمه نیامی در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه نیامی

معنی کلمه نیامی در دانشنامه آزاد فارسی

نیامِی (Niamey)
موزه ملی بندر و پایتخت کشور نیجر، با ۷۴۸,۶۰۰ نفر جمعیت (۲۰۰۳). در جنوب غربی نیجر و در کرانۀ شمال شرقی رود نیجر واقع شده است. ظروف سفالی، کالاهای چرمی، پارچه، نوشابه های غیر الکلی، و لوازم فلزی تولید و خز، پوست، و غلات صادر می کند. تاجران، بازرگانان و صنعتگرانی از نیجریه، بنین، توگو، و سایر قسمت های نیجر در نیامی زندگی می کنند. هنگامی که نیجر در قرن ۱۹ به استعمار فرانسه درآمد، نیامی شهر کوچکی بود و فرانسوی ها قلعۀ نظامی خود را در ۱۹۰۲ در این شهر بنا کردند. نیامی در ۱۹۲۶ به جای زیندرپایتخت کشور مزبور شد و پس از جنگ جهانی دوم جمعیت آن به سرعت افزایش یافت. دانشگاه نیامی (۱۹۷۳)، مدرسۀ علوم اداری ملی (۱۹۶۳)، و موزۀ ملی از مهم ترین بناهای آن به شمار می روند.

جملاتی از کاربرد کلمه نیامی

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سرکوب و کشتار معترضان ایرانی را سندی دیگر از هویت حکومت ایران دانست. او حکومت جمهوری اسلامی را یک «دیکتاتوری به تمام معنا» خواند و افزود که جهان باید فشارها علیه این رژیم را تشدید کند. وزیر امور خارجهٔ اسرائیل هم در پیامی توییتری، با تأکید بر دوستی اسرائیل با مردم ایران آنان را قربانی «یک رژیم سرکوبگر» نامید.
عای (به عبری: הע) روستایی سلطنتی در کنعان بود. براساس کتاب یوشع و کتب دیگر عهد عتیق، این روستا در شرق روستای بیت ئیل و در شمال محدوده قبیلهٔ بنیامین بود. این روستا تختگاه شاه بود. عای پس از یک حمله ناموفق، به دست بنی‌اسرائیل و به فرماندهی یوشع تسخیر و نابود شد.
با دلجویان همی نیامیزد عشق گویی که ز جان من همی خیزد عشق
از سال ۲۰۰۹ و پس از آغاز نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و قدرت‌گیری راست‌گرایی افراطی، سوریه از امکان هرگونه گفتگوی صلح با اسرئیل، قطع امید کرد.
خجالت نیست آب تلخ را از صحبت دریا نیامیزی اگر با عالم باطل چه خواهی شد؟
کلیولند در سال ۱۸۸۴ توانست حمایت دموکرات‌ها را برای نامزدی در انتخابات جلب کند. او اگرچه در میان افکار عمومی آمریکااز محبوبیت بالایی برخوردار نبود، اما در انتخابات ۱۸۸۴ با جلب نظر جمهوریخواهان مستقل به ریاست جمهوری آمریکا رسید. وی ۴ سال بعد رقابت برای کسب مجدد این جایگاه را به «بنیامین هریسون»، از حزب جمهوریخواه، واگذار کرد اما در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر توانست وارد کاخ ریاست جمهوری شود. پیروزی در نزاع مرزی با انگلیس در ونزوئلا از جمله دستاوردهای وی در سیاست خارجی بود.
الی کوهن (عبری: אֵלִי כֹּהֵן‎؛ زادهٔ ۳ اکتبر ۱۹۷۲) سیاستمدار اهل اسرائیل است. وی از سال ۲۰۱۵ عضو کنست اسرائیل است و در حال حاضر وزیر امور خارجه این کشور در کابینه بنیامین نتانیاهو است. کوهن پیش از این وزیر اطلاعات (۲۰۲۰–۲۰۲۱) و وزیر اقتصاد و صنعت (۲۰۱۷–۲۰۲۰) بود.
او با استناد به مطالبی که قبلاً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بیان کرده بود، ایران را متهم به عدم پایبندی به این توافق کرده و گفته ایران هرگز به برجام پایبند نبوده‌است.
نسخه چاپی اسرائیل هیوم در ژوئیه ۲۰۰۷ به‌صورت رایگان راه اندازی شد. در سال ۲۰۱۴ شلدون ادلسون۵۰ میلیون دلار در این نشریه سرمایه‌گذاری کرد. حمایت ادلسون از بنیامین نتانیاهو باعث شد مخالفان سیاسی در کنست از لایحه ای حمایت کنند که از توزیع رایگان روزنامه‌ها در اسرائیل جلوگیری کند. در سال ۲۰۱۶، وکیل آدلسون اعلام کرد که اگرچه معمولاً تصور می‌شود که وی صاحب این روزنامه است، اما اینطور نیست، اما متعلق به یک بستگان وی است.
در مراسم خاکسپاری اساف رامون، صدها تن از شخصیت‌های بلندپایه کشوری و لشکری اسرائیل شرکت داشتند و حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، برای شرکت در مراسم خاکسپاری اساف رامون، دیدارش را با جرج میچل، فرستاده ویژه صلح ایالات متحده آمریکا (که او نیز در این خاکسپاری حضور یافت) را به تعویق انداخت.
ز من ده اهل مغرب را پیامی که جمهور است تیغ بی نیامی
تویی که طبع تو با ظالمی نیامیزد تویی که عدل تو بر ظالمان نبخشاید
چو بوی گل که در آغوش گل با گل نیامیزد اگر چه هست در دنیا، نه در دنیاست تنهایی
الَّذِینَ آمَنُوا ایشان که بگرویدند وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ و ایمان خود بنیامیختند بشرک أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ ایشانند که بی‌بیمی ایشان را است وَ هُمْ مُهْتَدُونَ (۸۲) و ایشانند که بر راه راست‌اند.
اگرچه با ستمکاران نیامیزند جان و دل مرا آرام جان آمد سر زلف ستمکارش
مرا چه می شود، با آن که جفا کاری نکرده ام، جفاکاریم می کنند؟ مهربانا مرا درهمی آمیزی و آنگاه می نوشیم، اما پیمانمان این بود که نیامیخته مرا سرکشی.
در نیمه دوم سده ششم پیش از میلاد، شیراک بخشی از شاهنشاهی هخامنشیان شد. یازمانده‌های یک سکونتگاه سلطنتی یافت‌شده در نزدیکی روستای بنیامین که قدمت آن به قرن پنجم تا دوم قبل از میلاد بازمی‌گردد، نمونه‌ای از نفوذ هخامنشیان در منطقه است. در آغاز قرن پنجم پیش از میلاد، شیراک بخشی از یک ساتراپی در ارمنستان هخامنشی، تحت فرمانروایی اَروَندی‌ها، شد. بعداً در سال ۳۳۱ قبل از میلاد، کل قلمرو به عنوان بخشی از شهرستان شیراک در استان آیرارات پادشاهی ارمنستان بزرگ قرار گرفت.
بادیست که با بوی تو یک بار نیامیخت این محرم پیغام رسانی که مرا هست
با دو عاقل هوا نیامیزد یک هوا از دو عقل بگریزد