نیاسا

معنی کلمه نیاسا در فرهنگ فارسی

دریاچه ای به طول حدود ۵۸٠ کیلومتر و عرض ۲۴ تا ۸٠ کیلومتر در افریقای جنوبی بین نیاسالند و تانگانیکا و موزامبیک. جنوبی ترین دریاچه های بزرگ افریقااست. کاشفین پرتقالی آن را در ۱۶۱۶ م . کشف کردند. لیوینگستن در ۱۸۵۹ از نو بدان راه یافت .

معنی کلمه نیاسا در فرهنگ اسم ها

اسم: نیاسا (پسر، دختر) (فارسی) (تلفظ: niyasa) (فارسی: نیاسا) (انگلیسی: niyasa)
معنی: کسی که مانند نیاکان خود است، مرکب از نیا ( جد پدری یا مادری ) + سا ( پسوند تشابه )

جملاتی از کاربرد کلمه نیاسا

آن دوست که دیدنش بیاراید چشم بی‌دیدنش از گریه نیاساید چشم
چو از بختم نیاساید تمنی نشینم برسر خاک تسلی
به پیش خلق نامش عشق و پیش من بلای جان بلا و محنتی شیرین که جز با وی نیاسایی
همچون سپهر هیچ نیاساید از مدار تا بیند آفتاب جهان را سوار خویش
جمعیت این ناحیه ۲۲۷۷۴ نفر (۲۰۰۴) است که ۶۳٫۶ درصد آن سوئدی زبان هستند. این ناحیه به همراه اوستروبوتنیاساحلی، جنوب اوسیما، و جزایر الند از مراکز عمده سوئدی زبان در فنلاند است.
نیاسانی اصطلاحی است که جوزف شومپیتر دربارهٔ جنگ جهانی اول در اروپای لیبرال در قرن بیستم به توضیح آن پرداخت. او از نظریه روابط بین‌الملل لیبرال دفاع می‌کند. این نظریه به این معناست که یک جامعه بین‌المللی که بر روی تجارت ساخته شده است از جنگ به دلیل مخرب بودن جنگ و هزینه مقایسه ای دوری می‌کند.
نیاسا یکی از استان‌های کشور موزامبیک است. این استان ۱۳۹،۰۵۶ کیلومتر مربع وسعت دارد و طبق آمار سال ۲۰۰۶ دارای ۱،۰۲۷،۰۳۷ نفر جمعیت است. این استان دارای کمترین تراکم جمعیت در میان استان‌های موزامبیک است. مرکز این استان لیچینگا نام دارد. تخمین زده می‌شود که دست کم ۴۵۰،۰۰۰ نفر از جمعیت این استان از قوم یائو هستند که بیشتر در بخش شرقی و شمالی استان نیاسا زندگی می‌کنند و ۴۰ درصد از جمعیت مرکز این استان، لیچینگا، را تشکیل می‌دهند.
حقّا که نخسبم و نگیرم آرام باللّه که نیاسایم و آبی نخورم
گفتند شیخا ندانسته ای که ماه در یک برج نیاساید و آفتاب در یکجا نپاید، در این کوی چون تو دیوانه بسیارند و گرد آن شمع چون تو پروانه بیشمار.
نیاساید کس از افغان من جایی که من باشم همان بهتر که هم خود همنشین خویشتن باشم
همیشه تا زبر گوی بی مدار سپهر نجوم و چرخ نیاساید از مسیر و مدار
وی در دوران جوانی و در سدهٔ ششم هجری سفرهای طولانی خود را آغاز نمود. وی به نقاط گوناگونی از جمله سرچشمه‌های رود نیل یعنی دریاچه‌هایی در مرکز آفریقا رفته است. این دریاچه‌ها همان دریاچه‌هایی هستند که کسانی در سدهٔ نوزدهم مانند ریچارد برتون جغرافی‌دان و کاشف انگلیسی آن‌ها را به نام‌های دریاچه ویکتوریا ٬ تانگانیکا و نیاسا نامگذاری کردند.
که او خود شب و روز از رنج و پیچ نیاساید از درد وز ناله هیچ
جهان به خواب و شبی چشم من نیاساید چو دل به جای نباشد، چگونه خواب آید؟