نیازها

معنی کلمه نیازها در فرهنگستان زبان و ادب

{requirements} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] مجموعۀ خواسته ها و شرایطی که سامانۀ نرم افزاری دردست تولید باید برآورده سازد

جملاتی از کاربرد کلمه نیازها

از زمان آدام اسمیت، نظریه اقتصادی بر نقش بازارهای خصوصی در عرضه کارای کالاها تأکید کرده‌است. با این حال، اقتصاددانان درصدد شناخت محدودیت‌های مهمی هستند که در شایستگی بخش خصوصی برای ایجاد پیامدهای کارا و رسیدگی به نیازهای مشخص اساسی اجتماعی، وجود دارد. تلاش برای اصلاح شکست‌های بازار به افزایش نقش دولت در اقتصاد بازار انجامیده‌است.
قوم هنود از سر صدق و صفا دهند در روز قتل ماه محرم نیازها
دولت ایران از داخل کشور نیز تحت فشار زیادی بود. در داخل کشور تلاش‌هایی برای مخالفت با جنگ آغاز شده بود و فشارهای اقتصادی بر دولت افزایش یافته بود. درآمد نفتی کشور از ۱۵ میلیارد دلار به کمتر از ۶ میلیارد دلار کاهش یافته بود و وضعیت اقتصادی کشور در بدترین حالت خود بود. سرانجام فرمانده سپاه (محسن رضایی) در نامه‌ای به روح‌الله خمینی، فهرستی از نیازهای نیروهای نظامی ایران برای ادامه جنگ در ۵ سال آینده را ارائه داد.
تحقیقات نشان داده‌است که اگر کمک‌های کافی به پناهندگان تأمین شود، انگیزه‌های اشتغال پناهندگان می‌تواند اقتصاد کشورهای میزبان را رونق دهد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد سیاست کمک به پناهندگان را برای کار و تولید، با با بکارگیری مهارت‌های پناهندگان برای تأمین نیازهای خود و نیازهای کشور میزبان استفاده می‌کند.
چندی است پیمان پیک و پیام از دو سو فراموش است و خامه نامه نگار از هر گونه نگارش و گزارش خاموش، نه راه پوئی ازاین سر بدان در پی سپار است و نه تیمار پائی از آن بوم باین برگام گذار. نیازهای زبانی نهفته ماند و رازهای نهانی نگفته، شگفتی های جدائی مغز سخن زای را بند خموشی بر نای بست و نامه گزاران پارسی و تازی را دام درنگ کمند بر دو پای افتاد.
میِ جام ناز و نیازها به خمار اگر نکشد، چرا ز سر جفا نگذشته تو، ز در وفا نرمیده من
آله آنست که بندگان و رهیکان نیازها بدو بردارند، و حاجتها از وی خواهند، و در بلاها و شدتها پشت با وی دهند و در وی گریزند، و اللَّه بفضل خود شغل همه کفایت کند و کار همه راست گذارد، و دعاء همه بنیوشد. قال بعضهم لو رجعت الیه فی اول الشدائد لا مدّک اللَّه بفنون الفوائد، لکنک رجعت الی اشکالک فزدت فی اشغالک اگر بنده هم از اول که وی را نکبت رسد بهمگی بوی باز گردد و داروی درد خویش از جای خود طلب کند، بمراد رسد و شفا یابد. لکن بامثال و اشکال خویش گراید، و از منبع عجز قوت طلبد، لا جرم در شغل خود بیفزاید، و دردش مضاعف شود.
داروی خاصی برای درمان کودکان تجویز نمی‌شود .اگر یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد که منجر به این بیماری شده امکان دارد داروی لازم آن بیماری تجویز شود. همچنین با دادن ویتامینها، مواد معدنی و سایر نیازهای تغذیه‌ای کودک سعی در کاهش عوارض می‌شود.
تا حال هر چه از این ورق خواندیم و بر این نسق راندیم سود و بهبودی ظاهر نگشت، بل که این ها که همه میشود از نتایج نمازهای روز جمعه و نیازهای شب جمعه ما و شماست.
«قالَ هِیَ عَصایَ» گفت آن عصای منست، «أَتَوَکَّؤُا عَلَیْها» ایستاده بر آن خسبم «وَ أَهُشُّ بِها عَلی‌ غَنَمِی» و باین عصا برگ درخت بر گله خویش ریزم، «وَ لِیَ فِیها مَآرِبُ أُخْری‌» (۱۸) و مرا درین عصا کارها است و بآن نیازها.
از میدان خطرت میدان همت زاید است قولعه تعالی: «قد یعلم ما انتم علیه». همت خواستست از دل بقیمت دل. همتهای عالم سه است: یکی همت در دنیا و آن بوی قطعیست؛ منبع علم مرد آن،و غایت امید وی آن، و قطب آسیا بسعی وی آن؛ نعوذ باللّه! و اما همت در عقبی، آن برق نجاتست؛ در دست مرد عنان آن، و بر دل وی عنوان آن، و بر روزگار وی نشان آن. و اما همت بحق، آن بشارت فوزست؛ مرد را بیک نیاز از همه نیازها بی‌نیاز کند، و بیک بند از همه بندها آزاد کند، و بیک در از همه درها مقیم کند. همت کسی قیمت ویست، و آن بهمت از ازل نشان ویست، و بر ابد مهرویست.
اردوگاه‌های پناهندگان به‌طور کلی بالبداهه با هدف انطباق با هرم سلسله‌مراتب نیازهای مزلو فقط برای مدت کوتاهی ایجاد می‌شوند. اغلب کشورهای میزبان امکاناتی که شکل اردوگاه رابه صورت دائمی درآورد، جلوگیری می‌کنند. اگر از بازگشتن پناهندگان (به موجب جنگ داخلی) جلوگیری نشود، به یک بحران انسانی تبدیل می‌شود یا همین روند ادامه خواهد یافت.
ثریا جلالی در پیشگفتار کتاب خود با عنوان «استعدادیابی و جانشین پروری کارکنان» تقاضای رو به افزایش کارفرمایان برای جذب نیروهای ماهر از سویی و تمایل کارکنان برای تصاحب و در اختیار قرار گرفتن مشاغل با ارزش از سوی دیگر را موجب نبرد و مبارزه ای با عنوان جنگ استعدادها دانسته و سازمان‌هایی را در این نبرد موفق دانسته‌است که تلاش می‌کنند با بکارگیری رویه‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای مناسب، استعدادهایی را که برای تداوم حیاتشان ضروری هستند جذب و نگهداری نمایند. وی می‌گوید: این سازمان‌ها باید بدانند با چه نیازهایی در حال حاضر و در آینده روبه رو هستند تا بتوانند طبق آن استعدادهای بالقوه و بالفعل را از میان کارکنان شناسایی و ییا به عبارتی بر استعدادها مدیریت نمایند.