نگه

معنی کلمه نگه در لغت نامه دهخدا

نگه. [ ن ِ گ َه ْ ] ( اِ ) نگاه. در تمام معانی رجوع به نگاه و نیز رجوع به نگه کردن شود.
نگه. [ ن ِ گ ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان باباجان بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان ، در 2هزارگزی مغرب ده شیخ مرکز دهستان باباجانی ، در منطقه کوهستانی گرمسیری واقع است و 300 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و حبوبات و برنج و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه نگه در فرهنگ معین

(نِ گَ ) (اِ. ) مخفف نگاه .

معنی کلمه نگه در فرهنگ عمید

= نگاه

معنی کلمه نگه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - نظر دید دیدار . ۲ - توجه عنایت .
دهی است از دهستان باباجان بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان در ۲ هزار گزی مغرب ده شیخ مرکز دهستان باباجانی در منطق. کوهستانی گرمسیری واقع است . آبش از چشمه محصولش غلات و حبوبات و برنج و لبنیات شغل اهالی زراعت و گله داری است .

معنی کلمه نگه در ویکی واژه

مخفف نگاه.

جملاتی از کاربرد کلمه نگه

آنگه از خوی در الاطاق آمدیم جفت غم و ز خرمی طاق آمدیم
وی از تاریخ ۱۳۹۵/۵/۲ با حکم مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، به سمت سرپرست مجموعه ورزشی شهید کشوری تهران منصوب شد. درتاریخ ۱۳۹۶/۱/۲۳ مدیریت او در مجموعه ورزشی شهید کشوری تهران به پایان رسید.
دود آهم ز جوش داغ جگر نگهت لاله‌زار را ماند
نخست دست تو از ماضمان روزی کرد پس آنگهی زطبیعت پدید گشت دهان
اولین بار دو پزشک به نام‌های، ژاک پوئل و اولریش سیگوارت، استنت را در بدن یک بیمار در تولوز فرانسه قرار دادند. هدف استفاده از آن استنت، باز نگه داشته شدن شریان توسط استحکام فلزی استنت بود.
باری اندازه نگهدار وز پهنات ملاف خود مبادا که بگیرد دهنت را بلجن
وانگه سلیمان زان ولا لرزان ز مکر ابتلا از ترس کو را آن علا کمتر شود از رشک‌ها
هفت چشمه کرج آبشاری واقع در استان البرز است. پس از طی ۱۷ کیلومتر از شهر کرج و در امتداد جاده کرج - چالوس در نزدیکی روستای ارنگه منطقه سرسبز هفت چشمه قرار دارد. این منطقه یکی از زیباترین مناطق جاده چالوس می‌باشد، از کنار جاده چالوس تا آبشار اصلی بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد تمامی مسیر در امتداد رودخانه می‌باشد و قبل از آبشار با حدود ۹۰ متر ارتفاع که یکی از بزرگترین آبشارهای ایران است، آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن‌ها به ۵ متر می‌رسد و دلیل نام گذاری منطقه به هفت چشمه وجود این چشمه‌ها می‌باشد. بهترین فصل برای بازدید از آبشار، فصل بهار است که چشمه‌ها و آبشار پرآب می‌باشند.
برقرار خویش بار دیگرش در ثلث مال ضرب کن چون ضرب کردی آنگهی تضعیف کن
پیاده شدند آنگهی چند مرد چه مردان که شیران روز نبرد
زگل حقیقت حسن بهار پرسیدم به خنده‌گفت‌که این رنگها برون‌جوشند
عین الکفات آنکه نگهدار کار ملک هست او بعین روشن و دیدار دور بین
اونا کمبل، تنها فرزند و دختر این بازیگر، پس از مرگ پدرش، به بریتانیا بازگشت تا با اقوامش در ناتینگهام زندگی کند. او در سال ۱۹۳۰ با «فیلیپ اوبال» در لویشام ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ در منطقه کرویدون درگذشت.
چو رستم نگه کرد خیره بماند جهان آفرین را فراوان بخواند