نگنده

معنی کلمه نگنده در لغت نامه دهخدا

نگنده. [ ن ِ گ َ دَ / دِ ] ( اِ ) نکنده. بخیه و آجیده جامه و سوزنی. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). || به معنی دفینه هم گفته اند یعنی آنچه در زمین و غیره پنهان کنند، و در نسخه دیگر دفتینه نوشته بودند و آن افزاری است جولاهگان را. ( برهان قاطع ) . || ( ن مف ) جامه آجیده شده. سوزنی بخیه کرده. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه نگنده در فرهنگ معین

(نَ یا نِ گَ دَ یا دِ ) (اِمف . ) ۱ - آجیده شده (جامه )، بخیه کردن (سوزنی ). ۲ - آن چه در زمین و غیره پنهان کنند، دفینه . ۳ - دفن شده ، حال شده .

جملاتی از کاربرد کلمه نگنده

در طول جنگ ایران و عراق خلبانان ایرانی با کمک جنگنده‌های اف-۴ و اف-۱۴ انواع مختلف جنگنده‌های عراقی از جمله میراژ اف-۱، میگ-۲۱ و ۲۳، سوخو-۲۲، سوپر اتاندارد، بمب افکن توپولف-۲۲ و چند هلیکوپتر عراقی و احتمالاً یک موشک ضد کشتی اگزوسه (به‌وسیله جنگنده اف-۱۴ تامکت) را از بین بردند.[نیازمند منبع معتبر]
نیروی دریایی ایالات متحده توانست با به‌کارگیری تاکتیک دفاعی موسوم به «بافت ثاک» قدرت عملیاتی جنگنده‌های وایلدکت را با اقدام هماهنگ افزایش دهد به گونه ای که دو وایلدکت می‌توانستند به کمک این تاکتیک با چهار یا پنج زیرو مقابله کنند.
داستان واقعی حول محور خلبانان جنگنده زبده جسی براون و توماس جی هادنر جونیور می‌چرخد که در طول جنگ کره به معروف‌ترین وینگمن‌های نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل شدند.
نیروی هوایی ترکیه در ۱۹۶۸، حدود ۵۰ فروند از این جنگنده را دریافت کرد و به‌مدت ۱۱ سال و تا پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۷۹، از آن‌ها استفاده کرد.
نیروی هوایی یونان، در سال ۱۹۶۹، تعداد ۲۴ فروند از این جنگنده را از ایالات متحده تحویل گرفت. آن‌ها تا سال ۱۹۷۷ در یونان فعال بودند و در آن سال توسط جنگنده‌های داسو میراژ اف۱، جایگزین شدند.