نگاهدار

معنی کلمه نگاهدار در لغت نامه دهخدا

نگاه دار. [ ن ِ ] ( نف مرکب ) نگاهبان. ( آنندراج ). نگه دار. محافظ. پاسبان. ( ناظم الاطباء ). نگاه دارنده. حافظ. گوش دار. حفیظ. رقیب. حارس. عاصم. ( یادداشت مؤلف ) :
تا خوی او چنین بود او را به روز و شب
ایزد نگاه دار بود ز آفت زمن.فرخی.نگاه دار و معینت خدای باد که هرگز
بجز خدای نباشد نگاه دار معین را.سعدی.|| ضابط. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نگاهدار در فرهنگ عمید

= نگهدار

معنی کلمه نگاهدار در فرهنگ فارسی

( صفت ) نگاهبان محافظ حافظ حامی : که او را کسی برین جایگاه آورده است او را نگاهدار باشد ...

جملاتی از کاربرد کلمه نگاهدار

جناب مستطاب امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: «از ملوک و فرماندهان، هر کس که به عدل و داد عمل کند خدای دولت او را در حصار امن خود نگاهدارد و هر که جور و ستم نماید به زودی او را هلاک گرداند» و نیز کلمات آن حضرت است: «حسن السیاسه یستدیم الریاسه» یعنی «نگاهداری رعیت بر وجه نیکو کردن، باعث دوام ریاست، و بقای آن می گردد».
که ای تو محرم اسرار شاه و کشوریان امین راز نهان و نگاهدار خبر
نگاهدار دل ایشیخ دین پرست از عشق که عشق روی بتان آفت دل و دین است
کما بیش چهل سال در فراخای کیهان سر به چاه ساران فرو بردیم و چیزها خوردیم تا بخشایش بار خدا لب نانی بخشود و خورش و خوانی افزود. یک کاسه بی آنکه کام آلایم به شماها باز ماندیم و با خوشباشی بی سپاس بر این خوان یغما نشاندیم. شکم ها سیر آمد و دیو درون ها چیر، تا سه کج پلاسی زاد و ساز ناسپاسی رست، بر جای آنکه سپاس گزارید و به دست و دندان و بند و زندان نگاهدارید چون گربه مست و سگ مردار درهم و برهم افتادید، این گردن سرافرازی کشان است و آن آستین بی نیازی فشان، اگر کیفر این کردار و باد افراه این هنجار در شما گیرد، ندانم گردون بر چه راه و روش خواهد راند، و شمار زندگانی مشتی نمک ناشناس دیوانه بر چه خوی و منش خواهد رفت.
فرخنده باد روز و شب و سال و ماه تو وایزد نگاهدار تو در زینهار خویش
ناموس احتیاج به همت نگاهدار دست تهی جنون گریبان‌درنده است
نگاهی به آنچه در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران رخ داده نشان می‌دهد که ما باید در حوزه‌های مختلف دست به اصلاحاتی بزنیم که بتواند بخشی از چالش‌ها را برطرف کند. وقتی ما توقع داریم که دولت هم به عنوان سیاست‌گذار عمل کند و هم در عمل به بنگاهداری ادامه دهد، قطعاً نمی‌توان انتظار داشت که شرایط تغییر کند؛ لذا با توجه به تجربه سایر کشورها در این امر نقش دولت صرفاً به عنوان قانون‌گذار و ناظر بر اقتصاد می‌تواند تأثیر مثبت بیشتری داشته باشد.موضوعاتی مانند فساد یا زیان‌دهی و ورشکستگی شرکت‌های بزرگ، ریشه در همین اشکالات دیدگاهی دارد. دولت در این حوزه اصلاحاتی را آغاز کرده اما باید طوری برنامه‌ریزی کرد که در بلند مدت اصلاحات دیگر نیز به شکل دقیق در دستور کار قرار گیرند.
ایزلف مشگبو دل ما را نگاهدار بس کشمکش هنوز در اینماجرا رود
اندر پناه خویش مرا جایگاه ده کایزد نگاهدار تو باد و پناه تو
کسی او را گفت مرا دعا کن گفت خدای تو را از فتنۀ تو نگاهدارد.
بدادمت دل وگفتم نگاهداری از او کن زدی شکستیش آخر مرا گمان که امینی