نکته

معنی کلمه نکته در لغت نامه دهخدا

( نکتة ) نکتة. [ ن ُ ت َ ] ( ع اِ ) نقطه سیاه بر سفیدی وگفته اند نقطه سپید بر چیز سیاه. || نشانی که براثر نَکْت [ زدن سر انگشت یا سر چوب بر زمین ] در آن پدید آید. || زنگ که بر آئینه و شمشیر پیدا شود. || مسأله دقیقی که با دقت نظر و امعان فکر دریافته شود. ج ، نُکَت ، نِکات. ( از اقرب الموارد ). در تمام معانی رجوع به نکته شود.
نکته. [ ن ُ ت َ / ت ِ ] ( از ع ،اِ ) نکتة. خجک. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ). نقطه. ( جهانگیری ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). خال. لک. لکه. ( یادداشت مؤلف ) : چون گناهی کند نکته ای سیاه بر دلش افتد. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ).
نکته هرجا غلط افتاد مکیدن ادب است.؟ || سخن پاکیزه که پوشیده باشد یعنی هرکس آن را نداند. ( غیاث اللغات ). مسأله لطیفی که با دقت نظر و امعان فکر کشف و ادراک شود. ( از تعریفات ). موضوع دقیق و مهم که دریافتن آن محتاج دقت باشد :
ای نکته مروت را معنی
ای نامه سخاوت را عنوان.فرخی.تنها پیش رفت ، خلوتی خواست و این نکته بازگفت. ( تاریخ بیهقی ص 223 ).
منم در سخن مالک الملک معنی
ملک سِرّ این نکته نیکو شناسد.خاقانی.حلاج بر سر دار این نکته خوش سراید
از شافعی مپرسید امثال این مسائل.حافظ. || سخن پاکیزه و باریک و بکر. ( آنندراج ). دقیقه. سخن دلنشین. ( از صراح ). مضمون لطیف و دقیق نادره :
اگر او هفت سخن با تو بگوید به مثل
زآن تو را نکته برون آید بیش از هفتاد.فرخی.سخن اگرچه دراز شود از نکته و نادره ای خالی نباشد. ( تاریخ بیهقی ص 237 ). این قصه های دراز از نوادری و نکته ای و عبرتی خالی نباشد. ( تاریخ بیهقی ص 190 ).
از بدان بد شوی ز نیکان نیک
داند این نکته آنکه هشیار است.ناصرخسرو.بشنو این نکته را که سخت نکوست
مار به دشمنت که نادان دوست.سنائی.اکنون نکته ای چند از سخنان منصور ایراد کرده آید. ( کلیله و دمنه ).
نکته او دانه و ارواح است مرغ
دانه زی مرغان صحرائی فرست.خاقانی.نکته دوشیزه من حرز روح است از صفت
خاطر آبستن من نور عقل است از صفا.خاقانی.مالک الملک سخن خاقانیم کز گنج نطق

معنی کلمه نکته در فرهنگ معین

(نُ ت ِ ) [ ع . نکتة ] (اِ. ) ۱ - نقطه . ۲ - مفهوم لطیف و دقیقی که با دقت و تأمل دریافت شود.

معنی کلمه نکته در فرهنگ عمید

۱. مسٲلۀ دقیقی که با دقت نظر و امعان فکر به دست آید.
۲. جملۀ لطیفی که در شخص تٲثیر کند و مایۀ انبساط شود.

معنی کلمه نکته در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - نقطه . ۲ - مساله دقیق . ۳ - مضمون باریک ( شعر ) : ای مسلم بنکته در اشعار وی مقدم ببذله در امثال . ( انوری ) یا نکته دوشیزه . مضمون بکر . ۴ - سخن لطیف و نغز : تا فضل و عقل بینی بی معرفت نشینی یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی . ( حافظ ) ۵ - رمز سر جمع : نکات نکت . یا نکته بادی . ۱ - سخن ملایم و دلپذیر. ۲ - سخن لاف و گزاف . یا نکته پرگار . سخن دقیق و دلپذیر .
نطق. سیاه بر سفیدی و گفته اند نقط. سپید بر چیز سیاه ٠ یا نشانی که بر اثر نکت زدن سر انگشت یا سر چوب بر زمین در آن پدید آید ٠

معنی کلمه نکته در ویکی واژه

نقطه.یا نوک
مفهوم لطیف و دقیقی که با دقت و تأمل دریافت شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نکته

زبان مردم این روستا ترکی است و لهجهٔ آن‌ها شباهت زیادی با ترکی ایل قشقایی دارد که شاید بازماندگان قشقایی‌هایی باشند که به خراسان کوچانده شده‌است که صحت یا سقم نظر فوق با کمی تردید همراه است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که پروفسور دورفر «دانشمند زبان‌شناس آلمانی» ترک‌های خراسان را از نسل ترکان سلجوقیان که از قبایل غز بودند می‌داند و آن‌ها را دراصل بازماندگان دسته ای از ترکان غز هستند.
عالم ز یک حدیث پر از گفتگو شده زان نکته است جمله به گفتار آمده
پی‌گیری نشدن علت مرگ شاه توسط مقامات رسمی و امرا موجب ابهام در مورد قتل وی از نظر مردم شد به همین دلیل پس از مرگ وی در سال‌های بعد چهار نفر به‌دروغ خود را شاه اسماعیل خوانده و در پی به‌دست گرفتن قدرت برآمدند. مهم‌ترین آن‌ها شخصی بود که در میان قبایل لر طرفداران زیادی پیدا کرد و توانست مدتی در آن نواحی در مقابل قزلباش‌ها مقاومت کند. سرکوب وی به‌سختی انجام شد. نکتهٔ جالب در مورد فرد اخیر این است که برای شبیه شدن به شاه اسماعیل تمام دندان‌هایش را به‌جز دو دندان جلو کشیده بود.
باید نبشت نکته غالب به آب زر بی آنکه وجه می شود از سیم و زر چه حظ؟
پسته تنگ دهانش نکته سر بسته ایست حرف ازآن سرّی که بر گل سرببستش مشکل است
امام جمعه مشهد از نام سیاه‌جامگان نیز انتقاد کرد و گفت: "نکته دیگر این است که حالا یک تیم دیگر درست کردند و اسمش را گذاشتند سیاه‌جامگان که این نام لشکر ابومسلم بود. دوستان اگر این موضوع را قبول دارند این اسامی را تغییر دهند تا ببینند ورزش خراسان رشد می‌کند یا نه؟"
شیخ گرم نکته های روحبخش اهل مجلس را ز ذوقش نیز بخش
گر آید مژده یا پیغام جانان صبا گویند آنرا نکته دانان
سپس ده نکته را ذکر می‌کند که شامل ویژگی‌های دانشنامه است. تاریخ پایان نگارش این دانشنامه، برپایهٔ آنچه در پایانِ دیباچه آمده، ۱۰ اکتبر ۱۹۷۹ در بیروت بوده است.
شدند اهل حرم زین نکته آگاه درون رفتند پیش بانوی شاه
حقیقت گفتگو اینجا بسی شد اگرچه اصل از نکته یکی بُد
صد نکته هنوز بود باقی زد مرغ ترانه فراقی
خشکسالی‌های پی در پی و خشکیدن منابع آبی در این روستا و همچنین عدم وجود کار و درآمد کافی یکی از دلایل مهم مهاجرت خانواده‌ها و به خصوص جوانان این روستا به شهرهای مجاور و به خصوص مرکز استان و دیگر شهرها بوده‌است، البته از ذکر این نکته هم نباید غافل بود که بعد از مهیا شدن امکاناتی چون آب لوله‌کشی و برق و گاز که در حال انجام است تمایل به بازگشت به روستا را برای برخی از خانواده‌ها ایجاد کرده‌است.
شیمیدانان در سال ۲۰۰۷ دریافتند که اگر آلیاژی از گالیم و آلومینیم را به صورت گلوله‌ای درآورند و در آب بیندازند می‌تواند هیدروژن تولید کند. همچنین این فرایند آلومینا هم پدیدمی‌آورد. در این میان گالیم نمی‌گذارد که لایه‌ای از اکسیژن بر روی گلوله ساخته شود و البته گالیم پس از واکنش دوباره قابل استفاده است و این به دلیل گرانی این فلز نکتهٔ مهمی است. این روش از نظر کاهش هزینه هم درخور توجه است چرا که هیدروژن در همان‌جا تولید می‌شود و دیگر نیازی به جابجایی ندارد.
چو در فسانه لبت شهد بر شکر بسته هزار نکتهٔ شیرین به یکدگر بسته
گرت گفتم که شاهم عفو فرما ز درویشی مگیر این نکته بر ما