نکات

معنی کلمه نکات در لغت نامه دهخدا

نکات. [ ن ِ ] ( ع اِ ) ج ِ نکته ، به معنی خجک. ( آنندراج ). رجوع به نکته شود. || نکته ها و اندیشه ها و لطیفه ها و مطالب دقیقه و رموز و علامات پنهانی . ( ناظم الاطباء ). رجوع به نکته شود.
نکات. [ ن َک ْ کا ] ( ع ص ) سخت عیب کننده مردم را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). طَعّان درباره مردم. ( از متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه نکات در فرهنگ معین

(نِ ) [ ع . ] (اِ ) جِ نکته .

معنی کلمه نکات در فرهنگ عمید

= نکته

معنی کلمه نکات در فرهنگ فارسی

جمع نکته
(اسم ) جمع نکته . توضیح جمع [ نکته ] مانند [ نقاط ] اغلب ( در تداول ) بضم نون خوانده میشود ولی (در اصل ) بکسر آن است . فیو می گوید : النکته فی الشئ کالنقطه والجمع نکت و نکات مثل برمه و برم و برام و نکات بالضم عامی .
سخت عیب کننده مردم را . طعان دربار. مردم .

معنی کلمه نکات در ویکی واژه

جِ نکته.

جملاتی از کاربرد کلمه نکات

اگر مشک و عود این بخور معنبر شدی دماغ عقل از ابن مثلث معطر شدی و اگر این کاس مثنی سه گانه گشتی، عقد او ناسخ گوهر کانی شدی، چه اگر هر یک در فصاحت کانیست و در ملاحت جانی، امنا هر دو را ترکیب و ترتیب از حروف تازیست و ابا و حلوا در ظروف حجازی است اهل عجم از آن نکات غریب بی نصیب اند و پارسیان از آن لغات عجیب بی نصاب، فسانه بلخیان بلغت کرخیان خوش نیاید و سمر رازیان بعبارت تازیان دلکش ننماید.
در سال ۱۹۱۳، اندرسون طراحی ساختمانی در ایرژنکاتو را آغاز کرد. این ساختمان هم به عنوان محل زندگی خصوصی اندرسون و هم به عنوان فضای اداری برای مشاغل و فعالیت‌های وی در نظر گرفته شده بود. پس از مرگ اندرسون در سال ۱۹۶۱، این ساختمان به بنیاد هنری آموس اندرسون که مشهور به آموس رکس است تبدیل شد که در سال ۱۹۶۵ رسماً افتتاح و درهای خود را به روی عموم باز کرد.
مثنوی مجموعه اسرار هوست جامع سر و نکاتست ای پسر
نکات بزله او شد دلیل بحر علوم حروف نکته او شد کلید گنج کلام
به این منظور دو قطب صنعتی و کشاورزی کشور یعنی دزفول و اصفهان برای اجرای آزمایشی طرح انتخاب شدند و از سال ۱۳۴۶ طرح‌های سوادآموزی تابعی در این دو منطقه به اجرا درآمد. از نکات قابل توجه در آمار سوادآموزان تابعی (حرفه‌ای) سرعت بیشتر رشد تعداد سوادآموزان زن به سوادآموزان مرد است، به‌طوری‌که با گذشت زمان تعداد سوادآموزان زن بر سوادآموزان مرد پیشی گرفته‌است. همچنین در سال‌های ۵۲–۱۳۵۰ تعداد سوادآموزان کاهش یافته‌است. آمار نشان می‌دهد این طرح تا سال ۱۳۵۶ فعال بوده‌است و حتی به شهرهای دیگری مانند ساوه و یزد گسترش پیدا کرده‌است.
چسبیده به هم گرچه لب از شهد نکاتت دل خون شده بی گفت و شنود از حرکاتت
از معنی کنت کنز دریاب نکات حق کرد یکی تجلی از ذات بذات
نکات حسن لطیف است و عشق لطف از اوست برمز عشق هم ایکاش نکته دان بودی
یکی از نکات خاص این اثر اشارهٔ آن به قوانین فیناگل است که یکی از اولین اشاره‌ها به آن محسوب می‌شود.
یکی نکات طبیعی همی‌کند تعلیم یکی رموز الهی همی‌کند تکرار
تو باء بسمله ای در صحیفۀ کونین ز نقطۀ تو تجلی نکات قرآن داشت
طغرل‌آسا روز و شب در اوج مضمون‌های بکر طائر رمز نکاتم پرفشانی می‌کند
نکات تست به روز طرب علاج تعب کلام تست به گاه لطف شفای الم