نوین
معنی کلمه نوین در لغت نامه دهخدا

نوین

معنی کلمه نوین در لغت نامه دهخدا

نوین. [ ن َ / ن ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به نو. جدید. بدیع. ( یادداشت مؤلف ). || خوبترین از هرچیزی. ( ناظم الاطباء ). رجوع به نو شود.
نوین. [ ی َ ] ( ترکی / مغولی ، اِ ) کلمه ترکی مغولی است و به صورتهای نویان ، نویین ، نوئین ، در فارسی به کار رفته است. رجوع به نویان شود : پسران و امرای بزرگ و نوینان و هزاره و صده و دهه را مرتب و مبین کرد. ( جهانگشای جوینی ). به وقت مراجعت ایشان پسران و نوینان و امرارا فرمود تا... ( جهانگشای جوینی ). چه هر ولایتی نوینی داشت و هر شهری را امیری بود. ( جهانگشای جوینی ).
نوین. [ ن ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان اورامان بخش رزاب شهرستان سنندج ، در 12 هزارگزی جنوب غربی رزاب و یک هزارگزی جنوب رودخانه اورامان ،در منطقه کوهستانی معتدل هوایی واقع است و 360 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و میوه ها و لبنیات ، شغل مردمش زراعت و کرایه کشی و گله داری و کرباس بافی و شال بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).
نوین. [ ن ُ ]( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان خورخوره بخش دیواندره شهرستان سنندج. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه نوین در فرهنگ معین

(نَ یا نُ ) (ص نسب . ) تازه ، نو.

معنی کلمه نوین در فرهنگ عمید

تازه، نو.

معنی کلمه نوین در فرهنگ فارسی

تازه، نو
( اسم ) ۱ - ایمر . ۲ - فرمانده سپاه سردار . توضیح در عنوان سرداران مغول و ترک آید .
ده کوچکی است از دهستان خور خوره بخش دیواند ره شهرستان سنندج ٠

معنی کلمه نوین در فرهنگ اسم ها

اسم: نوین (پسر) (فارسی) (تلفظ: novin) (فارسی: نوين) (انگلیسی: novin)
معنی: تازه، جدید، دارای حالت یا کیفیت نو

معنی کلمه نوین در دانشنامه عمومی

نوین (سروآباد). نوین ( سروآباد ) ، روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان شالیار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۷ نفر ( ۱۷۹خانوار ) بوده است.
روستای نوین در منطقه هورامان استان کردستان شهرستان سروآباد در جنوب کوه های کوسالان و در کنار رودخانه سیروان و در همسایگی روستاهای سلین و کلجی واقع شده است. روستا میان دره ای قرار دارد که باغ ها و جنگل های سرسبز بلوط حاشیهٔ آن را فراگرفته است. تابستان های گرم و معتدلی دارد و زمستان های آن در بسیاری از سال ها سرد می باشد.
روستا از نظر راه های ارتباطی دارای جاده شوشه ماشین رو است و هر گردشگری جهت بازدید و دیدن مناظر طبیعی و معماری زیبای روستا می تواند به روستا سفر نماید. به دلیل قرار گرفتن در فاصله بین شهرهای مریوان و پاوه شرایط سفر به این روستا در این سال ها آسان تر صورت می گیرد. یعنی در روزهایی که امکان تردد از جاده اورامان تخت ممکن نباشد با خیال راحت ( استفاده از ماشین شاسی بلند ) می توان مسیر پاوه را انتخاب نموده و به شهر دسترسی پیدا کرد.
نوین (ولز). نوین ( به انگلیسی: Nefyn، تلفظ ولزی:  ) یک شهرک در ولز است که در گوینز واقع شده است. نوین ۲٬۶۰۲ نفر جمعیت دارد.
شهر پورتو مادرین خواهرخواندهٔ نوین، ولز هست.
معنی کلمه نوین در فرهنگ معین

جملاتی از کاربرد کلمه نوین

درس نوینی به وطن داده‌ام درس نو این است که من داده‌ام
در عهد ایلخانان مغول، تبریز ترقّی بسیار کرد و به جای اردبیل، مرکز آذربایجان شد، اما با ظهور شیخ صفی‌الدین اردبیلی سردودمان خاندان صفوی، اردبیل دارالارشاد شد و در زمان شاهان صفوی اهمیّتی نوین یافت.
چو ازگنگ بگذشت یکران ما شد آن مرز و بوم نوین زان ما
ازو چون ‌منحرف‌ شد خصم‌ لازم‌ طعن و تو بیخش چنال‌چون‌منصرف‌شد اسم‌واجب‌جرّ و تنوینش
یکی ز زادن مریم، دگر ز وضع نوین
طیلسان فنا چو می پوشند فارغ از دلق کهنه و نویند
وی در سوئد با سفارت آمریکا ارتباط برقرار می‌کند و هماهنگی صورت می‌گیرد که پس از فرود هواپیما در عراق، تکنسین‌های آمریکایی، قطعات با تکنولوژی بالای هواپیما را با نمونه‌های جعلی جایگزین نمایند تا فناوری‌های نوین بکار رفته در آن به دست اتحاد جماهیر شوروی نیفتد.
به واسطهٔ اصرار بیش از حد مردم به تحصیل فرزندانشان در مدارس نوین، توسعهٔ این مدارس دراردبیل با استقبال مواجه گردید؛ که نمونه‌ای از مدارس نوین به شرح ذیل است.
ترسد این نازموده فکر نوین نبود سودمند بهر جنین
ایدیت زرتال (به عبری: עדית זרטל) (متولد ۱۹۴۵) مورخ اسرائیلی است که یکی از «مورخان نوین» به‌شمار می‌رود.
اگر تو در کلام الله نون ساکن و تنوین بدشواری همی گوئی کند ابن یمین آسان
زبان‌های آرامی نو یا نئو-آرامی زبان‌گونه‌های نوین زبان آرامی هستند که از دوره قرون وسطی تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این زبان‌ها صورت تکامل‌یافته آرامی میانه که خود حاصل تکامل آرامی باستان است، هستند.
اصل‌های کهن براندازد رسم‌هایی نوین عیان سازد
و قرأ الآخرون بلاتنوین علی الاضافة. قال مقاتل: فسألهم النبی (ص) عن ذلک فسکتوا فقال اللَّه لرسوله: قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ ثقتی به و اعتمادی علیه عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ ای به یثق الواثقون، ای اذا قال الکفّار انّا نعبد الاصنام لیقرّبونا الی اللَّه زلفی فقل لهم «حسبی اللَّه» قُلْ یا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلی‌ مَکانَتِکُمْ ای علی ناحیتکم الّتی اخترتموها و تمکنت عندکم. قال اهل اللغة: المکانة مصدر مکن فهو مکین، ای حصلت له مکانة و قدرة، إِنِّی عامِلٌ فی الکلام اضمار، ای اعملوا علی مکانتکم انی عامل علی مکانتی. و قیل: اعملوا علی شاکلتکم و عادتکم انی عامل علی شاکلتی و عادتی.
عصر جدید نخستین نخستین دوره از ادوار نوین سه‌گانه است و اغلب منشأ دوره‌های بعدی محسوب می‌شود. این دوره با ابداع ماشین چاپ آغاز شده و شامل سفر کریستف کلمب در ۱۴۹۲ و به‌طور کلی جهانی‌تر شدن ارتباطات است. این عصر، با آغاز انگلستان صنعتی در ۱۷۵۰ به پایان می‌رسد.
با توسعه روش‌های نوین، امکان تولید پروفیل‌های آلومینیومی با اشکال پیچیده فراهم آمده است. قطعاتی که با این روش ساخته می‌شوند شامل قطعات قاب خودرو، قطعات مربوط به شاسی، سپر و ایربگ می‌شود.
اتحاد جماهیر شوروی از نظر توسعهٔ صنعتی عقب‌تر از کشورهای غربی و با کمبود غلات مواجه بود؛ میزان تولید گندم در سال ۱۹۲۷ تنها ۷۰٪ سال قبل بود. دولت استالین از حملهٔ احتمالی ژاپن، فرانسه، بریتانیا، لهستان و رومانی بیم داشت. بسیاری از کمونیست‌ها، از جمله در کومسومول، او.گ.پ.او. و ارتش سرخ، مشتاق بودند از سیاست‌های نوین اقتصادی و رویکرد بازارمحور آن خلاص شوند؛ آن‌ها کسانی که از این سیاست سود می‌بردند — دهقانان ثروتمند معروف به «کولاک» و صاحبان مشاغل کوچک یا «نپ‌من‌ها» — دل خوشی نداشتند. در این مقطع، استالین سیاست‌های نوین اقتصادی را رها کرد که او را در طیف گرایش‌های اقتصادی حتی به چپ‌تر از تروتسکی یا زینوویف سوق داد.
سوی نامه‌داران یکی نامه کرد درفشی نوین بر سر خامه کرد