نوژ

معنی کلمه نوژ در لغت نامه دهخدا

نوژ. ( اِ ) کاج. صنوبر. ( جهانگیری ) ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). ناژ. ( جهانگیری ) ( صحاح الفرس ) ( اوبهی ). ناژو. ( جهانگیری ). نوز. ( برهان قاطع ). ناز. نازو. نوج. رجوع به ناژ شود :
ز زاغان بر نوژ گوئی که هست
کلاه سیه بر سر خواهران.منوچهری.در آن مرز بُد بیشه بید و غرو
میانش بُدی نوژبرتر ز سرو.اسدی.همه باغ طاووس و رنگین تذرو
خرامنده در سایه نوژ و غرو.اسدی.ز آب دولت شد سرفراز همچون سرو
به باغ فطرت سرسبز باد همچون نوژ.شمس فخری.|| بعضی گویند درختی است مانند صنوبر که پیوسته سبز و خرم است. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ).

معنی کلمه نوژ در فرهنگ معین

(اِ. ) درخت کاج و صنوبر.

معنی کلمه نوژ در فرهنگ عمید

= ناژو

معنی کلمه نوژ در فرهنگ فارسی

( اسم ) کاج .

جملاتی از کاربرد کلمه نوژ

ابوالفضل قاسمی (۱۳۰۰–۱۳۷۲) در منطقه درگز از استان خراسان رضوی، دبیرکل حزب ایران و نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود. او در سال ۱۳۵۹ به اتهام دخالت در کودتای نوژه دستگیر و به اعدام محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام را به ۱۵ سال حبس تغییر داد. او پس از گذشت ۶ سال به دلیل وضعیت جسمی آزاد شد.
چو طوبی گشت شاخ بید و شاخ سرو و نوژ و گل نشسته ارغنون‌سازان به زیر سایهٔ طوبی
اسید معده مانند یک سد مقابل ریزاندامه‌ها برای جلوگیری از عفونت‌ها ظاهر می‌شود و برای هضم غذا اهمیت زیادی دارد. پی اچ پایین آن پروتئین‌ها را دناتوره می‌کند و در نتیجه آن‌ها را برای تخریب توسط آنزیم‌های گوارشی مثل پپسین حساس می‌کند. پی‌اچ پایین هم چنین آنزیم پیشروی پپسینوژن را فعال و تبدیل به آنزیم فعال پپسین (با خودشکافی) می‌کند. بعد از ترک معده، هیدروکلریک اسید کیموس توسط سدیم بی‌کربنات در دوازدهه خنثی می‌شود.
آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده‌است. این آبشار در بخش پاپی از توابع شهرستان خرم آباد قرار دارد که ارتفاع آن ۹۵ متر و عرض تاج ۵ متر است.
در رویش‌های ایران تاکنون هیچ گونه‌ای از جنس آپونوژتون گزارش نگردیده است.
در آن مرز بد بیشه بید و غرو میانش بنی نوژ برتر ز سرو
در یک سال اول انقلاب و علی‌الخصوص بعد از وقوع کودتای نوژه، بسیاری از افسران بلندپایه ارتش تصفیه شدند که باعث از بین رفتن ساختار ارتش شد.
آپونوژتون ماداگاسکارینزیس گیاهی است که از هم نشینی با سایر گیاهان استقبال نمی‌کند و بهتر است که آن را به تنهایی یا با گونه‌های شناور آب نگهداری نمود.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ بین شریعتمداری و روح‌الله خمینی در جریان کودتای نوژه، مخالفت او با ولایت فقیه و درگیری‌های حزب جمهوری خلق مسلمان ایران اختلافاتی به وجود آمد. پس از اعتراف صادق قطب‌زاده، و اتهام به همکاری شریعتمداری در همکاری و طرح ترور خمینی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ شیعه او را از مرجعیت خلع کردند. سپس شریعتمداری محصور شد و تا پایان عمر در حصر خانگی ماند. بعداً خمینی گفت: «باید در خانه‌اش محبوس باشد تا با مرضش بپوسد و بمیرد».
یکی بخوان و بخند از سرور چون سوری یکی ببین و ببال از نشاط چون نوژن
دیواره سلولی پنوموکوک، همانند سایر استرپتوکوک‌ها، دارای پپتیدوگلیکان و اسید تیکوئیک است. پلی‌ساکارید کپسولی با پیوند کووالان به پپتیدوگلیکان و پلی‌ساکارید دیوارهٔ سلولی متصل شده‌است. پلی ساکارید کپسولی متشکل از واحدهای قندی گلوکز و گلوکورونیک اسید است. پلی‌ساکارید کپسولی، از لحاظ ایمونولوژیک در بیش از ۹۰ نوع پنوموکوک، مشخص و متمایز است. تیپ ۳ پنوموکوک بیماری‌زاترین سروتیپ پنوموکوک بوده که بیشترین میزان ماده کپسولی را نیز تولید می‌کند. کپسول پنوموکوکی ایمونوژن بوده و علیه آن آنتی بادی حفاظتی تولید می‌شود. ترکیب مهم ساختمانی تیکوئیک اسید، آمینو الکل کولین است که فقط در پنوموکوک‌ها یافت شده و در دیواره سایر باکتری‌ها مشاهده نمی‌شود.
همه باغ طاووس و رنگین تذرو خرامنده در سایه نوژ و غرو
ز زاغان بر نوژ گویی که هست کلاه سیه بر سر خواهران
آنزیمی است که پلاسمینوژن را فعال کرده و به پلاسمین تبدیل می‌کند. پلاسمین آنزیم فعالی است که موجب هضم فیبرین و سایر پروتئین‌ها می‌گردد. استرپتوکیناز در هضم فیبرین و سایر پروتئین‌ها نقش دارد.