نوم

نوم

معنی کلمه نوم در لغت نامه دهخدا

نؤم. [ ن َ ئو ]( ع ص ) خوابنده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به نؤوم شود.
نوم. [ ن َ ] ( ع اِ ) خواب. ( غیاث اللغات ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). غنودگی. ( ناظم الاطباء ). منام. سبات. مقابل یقظه. ( یادداشت مؤلف ) :
اسب جانها را کند عاری ز زین
معنی النوم اخ الموت است این.مولوی.نام کالانعام کرد آن قوم را
ز آنکه نسبت کو به یقظه نوم را.مولوی.نوم چون باشد اخ الموت ای فلان
زین برادر آن برادر را بدان.مولوی.الا تا به غفلت نخفتی که نوم
حرام است بر چشم سالار قوم.سعدی.|| جمع نائم است ، یا خود اسم جمع است. ( از منتهی الارب ) ( از متن اللغة ). || ( مص ) خفتن. ( ترجمان علامه جرجانی ص 103 ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( از زوزنی ). خوابیدن. ( ناظم الاطباء ). به خواب شدن. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از متن اللغة ). فروگرفتن خواب کسی را. ( از متن اللغة ). نیام. ( اقرب الموارد ) ( متن اللغة ) ( منتهی الارب ). منام. ( متن اللغة ). || کسی را غلبه کردن به خواب . ( تاج المصادر بیهقی ) ( از اقرب الموارد ). چیره شدن بر کسی در نبرد نوم. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). || کهنه شدن جامه. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ) ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). || کاسد شدن بازار. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). کاستن بازار. ( منتهی الارب )( آنندراج ). || بی آواز شدن پای برنجن از پری ساق. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). منقطع شدن آواز خلخال بر اثر فربهی و پری ساق. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || ایستادن باد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ساکن و آرام شدن باد. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || فرومردن آتش. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || آرمیدن دریا. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). آرام گرفتن دریا. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || مردن گوسپند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مردن گوسپند و حیوانات دیگر. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || آرمیدن و قرار گرفتن . ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). واثق و مطمئن شدن به چیزی یا کسی. ( از اقرب الموارد ). || فروتنی کردن به خدای تعالی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || اهتمام نکردن در حاجت خود . ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نوم در فرهنگ معین

(نَ ) [ ع . ] (اِ. ) خواب .

معنی کلمه نوم در فرهنگ عمید

خواب.

معنی کلمه نوم در فرهنگ فارسی

خوابیدن، بخواب شدن، خواب
۱ - (مصدر ) خوابیدن .۲ - ( اسم ) خواب .
خوابنده ٠

معنی کلمه نوم در دانشنامه عمومی

نوم (نژاد افسانه ای). کوتوله یا نوم یا گنوم ( انگلیسی: Gnome ) نژادی گسترده از موجودات ناطق و هوشمند هستند که بیشتر با سنگ، سکونتگاه های زیرزمینی و آهنگری و صنعت ارتباط دارند. گنوم ها برای اولین بار توسط کیمیاگر سوئیسی پاراسلسوس در قرن شانزدهم معرفی شدند و بعدها بوسیلهٔ نویسندگان اخیر جزوی از ادبیات فانتزی مدرن به تصویب رسید. چهره گنوم ها در طی زمان در اساطیر و ادبیات فولکلور اسکاندیناوی مخدوش شده است، چنان که به راحتی قابل تفکیک از سوارت آلفهایم، الف های تاریک و حتی ترول ها نیستند. نژاد گنوم ها خود شامل انواع مختلفی هستند و شایع ترین آن ها گنوم جنگلی نام دارد که به ندرت با انسان ها در تماس هستند. نژاد شناخته شده دیگری با نام گنوم باغ خوانده می شود که در باغ های قدیمی زندگی می کنند و از گفتن داستان های غم انگیز لذت می برند. آن ها به طور متوسط دارای قدی معادل ۱۵ سانتی متر هستند، اما در برخی از افسانه ها قدشان ۳۰ سانتی متر برآورد شده است. جنس مذکر معمولاً کلاهی قرمز رنگ به سر داشت، شلوار آبی قهوه ای رنگ و کفشی چوبی از جنس درخت توس به پا داشت. کمربندی متشکل از جعبه ابزار مورد نیاز همانند چاقو و چکش به دورکمرشان متصل بود. مردها ۳۰۰ گرم و خانم ها حدود ۲۵۰ تا ۲۷۵ گرم وزن داشتند.

معنی کلمه نوم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نَوْمٌ: خواب
ریشه کلمه:
نوم (۹ بار)
«نَوْمٌ» به معنای خواب، یعنی حالتی است که قسمت عمده حواس انسان، از کار می افتد، در واقع، «سِنَهٌ» خوابی است که به چشم عارض می شود، اما وقتی عمیق تر شد و به قلب عارض شد، «نَوْم» گفته می شود.

معنی کلمه نوم در ویکی واژه

خواب.
نام

جملاتی از کاربرد کلمه نوم

قرار شد برای نومرسی یک تورنمنت با حضور هشت تیم در اسمک دان انجام بشود و دو تیم برنده در نومرسی بر سر کمربند دابلیو دابلیو ای تگ تیم چمپیون که برای اولین بار وارد دابلیو دابلیو ای شد بردند یکی از این تیم‌ها لوس گرروس بود در مرحلهٔ اول ادی و چاوو به مصاف تگ تیم مارک هنری و ریکیشی رفتند و موفق شدند برندهٔ بازی بشوند در مرحلهٔ دوم نیز این تیم برنده شدند و به جمع چهار تیم رسیدند اما در این مرحله مغلوب تیم کریس بنوا و کورت انگل شدند بنوا انگل در نومرسی بر سر کمربند دابلیو دابلیو ای تگ تیم به مصاف تیم اج و ری میستریو رفتند و موفق شدند قهرمان این کمربند بشوند.
نومید از کشاکش بحر کرم نه ایم صائب اگر چه تا مژه در گل نشسته ایم
در محل این شهر از زمان رومیان سکونتگاهی وجود داشته‌است به نام کورنیکلانوم ولی پیشرفت اصلی شهری در اجدابیا در زمان فاطمیان انجام شد و هم‌اینک بناهای گوناگونی مربوط به روزگار فاطمی در اجدابیا موجود است.
اسکن سه بعدی بدن، کاربرد فناوری‌های گوناگونی مانند اسکنر سه بعدی ساختار یافته، حسگر سه بعدی عمق، دید استریوسکوپی و غیره برای تحلیل و بررسی ارگونومیک و آنتروپومتری بدن انسان به عنوان ابر نقطه ای است. فناوری تحقیقات انجام شده نشان داده است که روش‌های استخراج اندازه‌گیری اسکن سه بعدی بدن با تکنیک‌های اندازه‌گیری آنتروپومتریک سنتی قابل مقایسه هستند.
آنومالی شرق ایرانشاه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر چاپان استان کردستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس آندزیت و پیروکسن آندزیت است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، پیریت، هماتیت، اپیدوت، ایلمنیت و طلا یافت می‌شوند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه اتلتیکو ایندپندینته، باشگاه فوتبال هرکولس، باشگاه فوتبال کوردوبا، باشگاه ورزشی سن لورنسو آلماگرو، و باشگاه فوتبال نومانسیا اشاره کرد.
آنومالی لاهیجان ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر لنگرود استان گیلان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. در این اندیس، پاراژنز‌های آپاتیت، پیریت، سروزیت، اسمیت زونیت، بیسموتینیتت، ارسنوپیریت، مارکاسیت و طلا یافت می‌شوند.
نومید مباشید که با جاذبه عشق معشوقه خود کوهکن از سنگ برآرد
دولت اگر دولت جمشیدی است موی سفید آیت نومیدی است
ور بکلی بی‌مرادت داشتی دل شدی نومید امل کی کاشتی
گویند مبین و صبر کن در غم او صبرم نبود که بشنوم این کلمات
ز برق آه دارم ناوکی درکیش نومیدی حذر از جرأت ای ظالم‌که پر صاف‌ست شست من
ز بس نومیدم از بیداد گردون به کامم گشت و من باور ندارم
سخت کاری است پس از عهد وفا ، نومیدی راستی قطع توقع ز تو آسانم نیست
نوم ما چون شد اخ الموت ای فلان زین برادر آن برادر را بدان
آنزیم مصنوعی یک مولکول آلی مصنوعی یا آلی است که برخی از عملکردهای آنزیم را بازآفرینی می‌کند. نانوزیم‌ها نانومواد با ویژگی‌های آنزیمی مانند ذاتی هستند که طی دهه گذشته به دلیل توانایی در رفع محدودیت‌های آنزیم‌های طبیعی از جمله پایداری کم، هزینه زیاد و ذخیره‌سازی دشوار، در حال رشد بوده‌اند. آنها به‌طور گسترده‌ای برای کاربردهای مختلف، از جمله سنجش زیستی، تصویربرداری از بدن، تشخیص تومور و درمان، ضدعفونی کردن مورد کاوش قرار گرفته‌اند.
نومیدی ما گردش ایام ندارد روزی که سیه شد سحر و شام ندارد