نوساز

معنی کلمه نوساز در لغت نامه دهخدا

نوساز. [ ن َ / نُو ] ( ن مف مرکب ) نوساخت. جدیدالبناء. || ( نف مرکب ) نوسازنده. آنکه چیزی را تجدید و تعمیر کند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه نوساز در فرهنگ معین

(نُ ) ۱ - (ص فا. ) آن که چیزی را تجدید و تعمیر کند. ۲ - (ص مف . ) نوساخته ، تازه ساز.

معنی کلمه نوساز در فرهنگ عمید

تازه ساز، تازه ساخته شده، عمارتی که تازه ساخته شده.

معنی کلمه نوساز در فرهنگ فارسی

نوساخت، تازه سا ، تازه ساخته شده، عمارت تازه ساز

معنی کلمه نوساز در ویکی واژه

آن که چیزی را تجدید و تعمیر کند.
نوساخته، تازه ساز.

جملاتی از کاربرد کلمه نوساز

زمانی عشرتی نوساز کردی زمانی خلوتی آغاز کردی
سزد گرماه نوسازد رکاب از آسمان مرکب هر آن دلرا که با سوداش کامی همرهی باشد
تا سال ۱۳۴۱ شمسی در آبکنار فقط یک مسجد وجود داشت و آن هم همین مسجدی است که امروزه نظر هر تازه‌واردی را در ابتدای آبکنار به خود جلب می‌نماید. در گذشته‌های دور معتمدین و ریش سفیدان محله قدیمی به دور هم نشسته و تصمیم گرفتند در محل فعلی این مسجد، مسجدی بنا کنند که اهالی هر سه محل از آن استفاده نمایند. ابتدا مسجدی کوچک با اسکلت تنه درخت نی و با سرپوش لی بنا کردند دیواره‌های آن را نیز از نی ساخته و نیز روی آن را با گل پوشانیدند و هر چند سال به مرمت و نوسازی قسمت یا تمامی مسجد می‌پرداختند و زمانی که برف سنگینی می‌آمد و بر سر مسجد می‌نشست جوانان آبکناری به برف روبی می‌پرداختند تا سقف مسجد بر اثر سنگینی فرو نریزد و به نمازگزاران آسیبی نرساند.
ورق نوساز این دیرین رقم را ولی نازک تراشی ده قلم را
او از طریق نقد پست مدرنیته و طرح بحث راه سوم آرمان شهر واقعیت گرا در امور سیاسی به این مرحله وارد شده‌است.(نتایج مدرنیته ۱۹۹۰، مدرنیته و خود هویتی ۱۹۹۱، تغییر شکل امور محرمانه ۱۹۹۲، ورای چپ و راست۱۹۹۴، راه سوم: نوسازی دموکراسی اجتماعی ۱۹۹۸)
بدو گفت رستم که ای پهلوان نوآیین و نوساز و فرخ جوان
گهی از مشتری سازد به دولت‌ گوی چوگان را گهی از ماه نوسازد به همت‌گوی را چوگان
خرّم آن ساعت که نوسازد دلم پیمان تو عالمی حیران من باشند و من حیران تو
هم چنین به دلیل افزایش ارتفاع سکوی ورزشگاه لازم بود تا سیستم روشنایی ورزشگاه بهبود یابد. یک سقف جمع شونده هم چنین نصب شد تا تماشاچیان را از سازه‌های برقی محافظت می‌کرد. پس از عملیات نوسازی گنجایش ورزشگاه به ۱۱۰۰۰۰ نفر رسید.
به میان آمد و بربست میان تا بگشود ره زوار و بیاراست ز نوساز دگر
در اواخر قرن هجدهم و در تمام طول قرن نوزدهم، آلبانی مرکز تجارت و حمل و نقل بود. این شهر در سمت شمال رودخانه هادسون قابل کشتیرانی قرار دارد. این پایانه شرقی اولیه کانال ایری بود که به دریاچه‌های بزرگ متصل می‌شد و خانه برخی از اولین خطوط راه‌آهن در جهان بود. در دهه ۱۹۲۰ یک ماشین سیاسی قدرتمند تحت کنترل حزب دمکرات در آلبانی به وجود آمد. در اواخر قرن بیستم، جمعیت آلبانی به دلیل گسترش شهری و حومه نشینی کاهش یافت. در دهه ۱۹۹۰، قانونگذار ایالت نیویورک یک طرح ساختمانی و نوسازی ۲۳۴ میلیون دلاری را برای شهر تصویب کرد که باعث توسعه مجدد مرکز شهر شد. در اوایل قرن بیست و یکم، صنعت فناوری پیشرفته آلبانی با پیشرفت‌های بزرگ در فناوری نانو رشد کرد.
قوله تعالی: وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ الایة خداوند حکیم، جبار نام دار عظیم، کردگار رهی دار علیم، جل جلاله و عظم شأنه، منت می‌نهد بر فرزند آدم، و نیک خدایی و نیک عهدی خود در یاد ایشان می‌دهد. میگوید: شما را من آفریدم، و چهرههای زیباتان من نگاشتم. قد و بالاتان من کشیدم. دو چشم بینا و دو گوش شنوا و زبان گویاتان من دادم. و من آن خداوندم که از نیست هست کنم، وز نبود بود آرم، وز آغاز نوسازم. نگارنده رویها منم. آراینده همه نیکوئیها منم. جفت سازنده هر چیز با یار منم.
ز دشمنان کهن دوستان نوسازی به دست دیو بود عقل را گرو کردن