نوزده
معنی کلمه نوزده در لغت نامه دهخدا

نوزده

معنی کلمه نوزده در لغت نامه دهخدا

نوزده. [ دَه ْ] ( عدد، ص ، اِ ) نوازده. عدد نه بعلاوه ده. عدد اصلی بین هیجده و بیست. ( فرهنگ فارسی معین ). تسععشر. تسعةعشر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نوزده در فرهنگ معین

(دَ ) [ په . ] (اِ. ) عدد نه به علاوة ده ، عدد اصلی بین هیجده و بیست ، (۱۹ ).

معنی کلمه نوزده در فرهنگ عمید

عدد نوزده، نُه به علاوۀ ده، «۱۹».

معنی کلمه نوزده در فرهنگ فارسی

۱۹نه بعلاوه ده رامیگویند
عدد نه بعلاو. ده عدد اصلی بین هیجده و بیست ( ۱۹ ) .

معنی کلمه نوزده در دانشنامه عمومی

نوزده (بازی). بازی نوزده ( قسمت اول ) : بوت کمپ ( به انگلیسی: Nineteen Part 1: Boot Camp ) در سال ۱۹۸۸ و در سبک اکشن توسط شرکت آرترونیک ( Artronic Limited ) تولید و منتشر گردید.
داستان این بازی در زمان جنگ ویتنام و ماجرای چهار سرباز تازه استخدام شده در ارتش می باشد ( این سربازان همگی نوزده ساله می باشند ) و ابتدا باید در اردوگاه آموزشی دوره های لازم را ببینند.
این بازی در ژانر اکشن و دارای گرافیک دوبعدی می باشد. مراحل متنوعی از جمله اکشن و ماشین رانی در لابه لای گیم پلی این بازی گنجانده شده است.
• طراحان  : مارک گرینشیلدز ( Mark Greenshields ) ، جو بوت ( Joe Booth )
• گرافیک  : دامون ردموند ( Damon Redmond ) ، سام موهابول ( Sam Mohabull )
• موزیک  : راب هوبارد ( Rob Hubbard )
این بازی در سال ۱۹۸۸ توسط شرکت آرترونیک بر روی رایانه های خانگی کمودور ۶۴ و اسپکتروم منتشر گردید.
↑ Artronic Limited ↑ Mark Greenshields ↑ Joe Booth

معنی کلمه نوزده در ویکی واژه

(ریاضی): عدد اصلی معادل هیجده باضافه یک؛ عدد (۱۹).

جملاتی از کاربرد کلمه نوزده

در رمان دیستوپیک جورج اورول ۱۹۸۴، نوزده هشتاد و چهار شخصیت اصلی در معرض زندان، انزوا و شکنجه است تا افکار و احساسات خود را مطابق با خواسته‌های حاکمان جامعه توتالیتر آینده داستانی اورول قرار دهد. چشم‌انداز اورول بر هانتر تأثیر گذاشت و هنوز هم در درک عمومی مفهوم شستشوی مغزی منعکس شده‌است.
از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۵، مهندسان آرماندو رونکا و فروچو کالتسولاری فاز دوم مرحله توسعه ورزشگاه را ارائه دادند که قرار بود گنجایش ورزشگاه را از ۵۰۰۰۰ به ۱۵۰۰۰۰ نفر افزایش دهند. کالتسولاری و رونکا سه حلقه (رینگ) اضافی با چیدمان عمودی از ردیف‌های تماشاگر را پیشنهاد کردند. نوزده رمپ مارپیچ - هر یک به طول ۲۰۰ متر - امکان دسترسی به طبقات بالایی را فراهم می‌کرد. در حین ساخت، اجرای بالاترین حلقه (رینگ) از سه حلقه کنار گذاشته شد و تعداد تماشاگران به ۱۰۰۰۰۰ نفر محدود شد. سپس به دلایل امنیتی، گنجایش صندلی به ۶۰۰۰۰ و گنجایش ایستاده به ۲۵۰۰۰ نفر کاهش یافت.
نوزده بگذشت از جیم دوم همچو ماهی شد نهان ماهی بخاک
وهُوَ فخرالعارفین و زین الواصلین سید نظام الدین محمود واعظ الملقب به داعی الی اللّه. از سادات حسینی و سلسلهٔ نسبش به نوزده واسطه منتهی گردد به زید بن علی و اجداد او را در انساب همه داعی لقب بوده. غرض، سید، فاضل و کامل و صاحب مقامات و کرامات عالیه بوده و جمعی کثیر از مشایخ معاصرین خود را دیده. ارادت و اخلاص جناب شاه نورالدین نعمة اللّه کرمانی قدّس سرّه گزیده و از اکابر خلفای آن جناب گردیده و جمعی از اعاظم عارفین و کبرای اهل یقین را ملاقات کرده و صحبت داشته و جناب شیخ ابواسحق بهرامی شیرازی که شیخ او بوده، او را ترغیب نمود که به کرمان رفته فیض ارادت جناب شاه نعمت اللّه را دریابد و او متابعت کرده، بعد از وصول گفته:
اللَّه گفت بجواب ایشان هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً آن کس که هر چه در زمین چیز است از آدمی و غیر آدمی همه بیافرید، قادر است که شما را پس آنکه خاک شدید باز آفریند. هُوَ الَّذِی در قرآن بیست جایست و وَ هُوَ الَّذِی با واو نوزده جایست هو اشارة فرا موجود است اگر موجود نبودی هو معنی نداشتی و هُوَ بآن گفت تا شنونده گوش باز دارد و جوینده بآن راه یابد و نگرنده فرا آن بیند.
از آنجا که تایوان به شدت با تراکم جمعیت بسیار شهرنشینی شده‌است، از پایان سده نوزدهم راه‌آهن سهم مهمی در ترابری داخلی داشته‌است. تردد مسافر در سال ۲۰۱۸ ۲۳۱٬۲۶۷٬۹۵۵ بوده‌است.
و روز پنجشنبه نوزدهم محرّم بو علی کوتوال از غزنی با لشکری قوی برفت بر جانب خلج‌، که از ایشان فسادها رفته بود در غیبت امیر، تا ایشان را بصلاح آرد بصلح یا بجنگ.
حکیم نوزده را علتی پدید آمد که راحت از سر کالفته کلان بیند
حکیم نوزده در آب و آینه نگرد که تا ز صورت خویش اندر او نشان بیند
بسال هفتصد و نوزده بد از هجرت شب دو شنبه و بیست و سوم ز ماه صفر
وَ هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً الایة «هو» اشارت است بذات احدیّت، «الّذی» اشارت است بصفات ربوبیت، «انزل» اشارتست بصنع الهیت. خداوندی موجود بذات، موصوف بصفات، معروف بصنایع و آیات. و گفته‌اند: «هو» اشارتست فرا هست، تا شنونده گوش بدان دارد، و جوینده بدان راه یابد، و نگرنده فرا آن بیند. «الّذی» کنایت است از هست، تا شنونده آشنا گردد، و جوینده بینا، و خواهنده دانا. و آن در قرآن چهل کم یکی‌اند، بیست از آن بی‌واو، و نوزده با واو.
این سوره نوزده آیتست، هشتاد کلمه، سیصد و بیست و هفت حرف. جمله به مکه فرو آمد، آن را مکّی گویند و درین سوره هیچ ناسخ و منسوخ نیست. و فی الخبر عن ابی قال: قال رسول اللَّه (ص): من قرأ إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ اعطاه اللَّه عزّ و جلّ من الاجر بعدد کلّ قبر حسنة و بعدد کلّ قطرة ماء حسنة و اصلح اللَّه شأنه یوم القیامة: إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ ای انشقّت و انصدعت، کقوله: «السَّماءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ» ای بیوم القیامة لشدّته و عظم شأنه.