نوروزی

معنی کلمه نوروزی در لغت نامه دهخدا

نوروزی. [ ن َ / نُو ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) منسوب به نوروز. ( ناظم الاطباء ). مربوط به جشن نوروز یا ایام نوروز. ( فرهنگ فارسی معین ) :
در این فرخنده فروردین و خرم جشن نوروزی
نصیب خسرو عادل سعادت باد و پیروزی.فرخی.آمدت نوروز و آمد جشن نوروزی فراز
کامکاراکار گیتی تازه از سر گیر باز.منوچهری.بوی می نوروزی در بزم شه شروان
آب گل و سیب تر بربار نمود اینک.خاقانی.بیا ای باد نوروزی نسیم باغ پیروزی
که بوی عنبرآمیزی به بوی یار ما ماند.سعدی.درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر کرده. ( گلستان ). || عیدی و انعامی که در عید و نوروز می دهند. ( ناظم الاطباء ). چیزی که به عنوان عیدی در نوروز زیردستان را دهند :
ابیات من بخوان خط نوروزیم نویس
انصاف ده که با حکما مرد منصفی.سوزنی.عیدی و نوروزی از شه هیچ نستانم مگر
بارگیر خاص و ترکی درج گوهر بر میان.؟ ( از المعجم ).نه حافظ می کند تنها دعای خواجه تورانشاه
ز مدح آصفی خواهد جهان عیدی و نوروزی.حافظ. || تحفه که به روز نوروز به خدمت شاه برند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). هدیه ای که در ایام نوروز کهتران نزد مهتران برند.تحفه و هدیتی که به مناسبت جشن نوروز رعیت یا درباریان به خدمت بزرگان و شاهان برند :
بهترین نوروزی درگاه را
تحفه این ابیات غرا دیده ام.خاقانی.کآسمان پیش شه به نوروزی
در جل زر کشیده ادهم صبح.خاقانی.در اثنای سخن مه پری برسبیل مزاح از روح افزا نوروزی طلبید... گفت ای شاه خوبان به نوروزی ازبرای تو کنیزکی خریده ام و پرورده ام. ( سمک عیار از فرهنگ فارسی معین ). || قصیده ای که در تهنیت نوروز گویند. ( یادداشت مؤلف ). || مالیات یا عوارضی که به هنگام نوروز وصول می شد. ( فرهنگ فارسی معین ). || جامه ای که در نوروز می پوشند. ( ناظم الاطباء ). || کلاهی بوده است سپید که به فصل بهار به سر می نهاده اند تا حرارت کمتر کند. ( یادداشت مؤلف ) :
سخن ز چمته و نوروزی و قبا گوید
دهان قاری از آن دایماً پر از عسلی است.نظام قاری.فغان کاین موزه برجسته و نوروزی چمته
چنان بردند صبر از دل که ترکان خوان یغما را.

معنی کلمه نوروزی در فرهنگ معین

( ~. ) (ص . ) عیدی .

معنی کلمه نوروزی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به نوروز : ۱ - مربوط به جشن نوروز یا ایام نوروز باد نوروزی . یا پادشاه نوروزی ( میر نوروزی ) . یا مرغ نوروزی . مرغ قهقهه ( کاکی ) . یا میر نوروزی . یا میر نوروز ( میر ) . ۲ - ( اسم ) عیدیی که در جشن نوروز دهند : (( در اثنای سخن مه پری بر سبیل مزاح از روح افزا نوروزی طلبید ... گفت : ای شاه خوبان بنوروزی از برای تو کنزکی خریده ام و پروده ام ... ) ) ( سمک عیار ۳ ) ۵٠ : ۱ - مالیات عوارضی که بهنگام نوروز وصول میشد .
دهی است از دهستان شهر کهنه بخش حوم. شهرستان قوچان . در ۸ هزار گزی جنوب غربی قوچان و هفت هزار گزی جنوب جاد. قوچان به شیروان در جلگ. سردسیری واقع است و آبش از چشمه محصولش غلات و انگور ش مردمش زراعت و مالداری است .

معنی کلمه نوروزی در ویکی واژه

عیدی.

جملاتی از کاربرد کلمه نوروزی

اصغر نوروزی زاده ۱۳۲۳ دماوند سیاست‌مدار، نماینده سابق دورهٔ سوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان دماوند بود. وی هم‌اکنون قائم مقام مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند می‌باشد.
اکبر نوروزی قهجاورستانی در سال ۱۲۸۴ ه‍. ش در روستای قـُهجاورِستان واقع در شرق استان اصفهان به دنیا آمد.
آفتابی به عالم‌افروزی خوب چون نوبهار نوروزی
عهد پیروزش که هر روزیش نوروزی بود چرخ را در یاد ایام شباب انداخته
باد نوروزی ز بستان رفت خاک و برد گرد گلرخان کردند رو در باغ بهر سیر ورد
ابر نوروزی بگرید وز سرشک چشم او گل ز گلبن باز خندد در چمن معشوق وار
بلبلان از بوی نوروزی به فریاد آمدند کم نئیم از بلبلی ما نیز فریادی کنیم
باد نوروزی ره بستان گرفت دست عاشق دامن جانان گرفت
به گفتهٔ غلامعلی حداد عادل فلسفهٔ این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطهٔ مقابل آن، به یک مشکل است. بر این اساس، خامنه‌ای با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کند، و بررسی برخی پارامترهای اجتماعی، دینی و فرهنگی دیگر، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهد. در سالیانی که رهبر جمهوری اسلامی ایران به نامگذاری سال می‌پردازد، بیشتر مطالب پیام‌های نوروزی او نیز دربارهٔ دلایل این نامگذاری است.
ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
بهترین نوروزی درگاه را تحفه این ابیات غرا دیده‌ام
عید همچون حاجیان نوروز را پیش اندرست اینت نوروزی که عیدش حاجب و خدمتگرست
عذر دارم‌ گر هنرها بر تو نتوانم شمرد قطرهٔ باران نوروزی شمردن کی توان
در ۹۰ دقیقه وقت قانونی، بازی با گل‌های کریم انصاری‌فرد از پرسپولیس و جواهیر سوکای از سپاهان با نتیجهٔ ۱–۱ به پایان رسید تا بازی به وقت‌های اضافه کشیده شود. در وقت‌های اضافه هم با گل‌های محمد نوری از پرسپولیس و محمد غلامی به پایان رسید تا نتیجهٔ بازی در مجموع ۱۲۰ دقیقه ۲–۲ شود و بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. در ضربات پنالتی رضا حقیقی هادی نوروزی نتوانستند پنالتیها خود را به ثمر برسانند ودر نهایت تیم فوتبال سپاهان موفق شد با نتیجهٔ ۴–۲ تیم پرسپولیس را شکست دهد و به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات جام حذفی کشور دست یابد، از حواشی این بازی حساس خداحافظی مهدی مهدوی کیا اسطوره باشگاه پرسپولیس از مستطیل سبز بود .