نورس

معنی کلمه نورس در لغت نامه دهخدا

نورس. [ ن َ / نُو رَ ] ( ن مف مرکب ) نورسیده. ( ناظم الاطباء ). میوه نورسیده. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). نوبر. باکور. میوه که به تازگی رسیده است. ( یادداشت مؤلف ). || هر چیز تازه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). تازه. ( ناظم الاطباء ). || تازه وارد. ( یادداشت مؤلف ). || نازک. ( ناظم الاطباء ). نهال نازک. ( فرهنگ فارسی معین ). || جوان. ( ناظم الاطباء ). نوجوان. ( فرهنگ فارسی معین ). جوان تازه سال. نورسیده. || ( اِ ) زمج الماء. نوعی از مرغان آبی ، و آن به اندازه کبوتری است و جز ماهی نخورد. ( یادداشت مؤلف ).
نورس. [ ن َ رَ ] ( اِخ ) محمدحسین دماوندی ، متخلص به نورس. از شاعران و خوشنویسان قرن یازدهم هجری و از معاصران صائب است. در جوانی به اصفهان رفته و چندی ملازم محمدزمان خان بوده. او راست :
زدی بستی شکستی سوختی آزردی افکندی
جوابت چیست فردای قیامت دادخواهان را؟
جلوه اش در چشم عارف می زند موج ظهور
ماه من پنهان اگر در آب چون گوهر شود.
( از تذکره نصرآبادی ص 407 ) ( تذکره روز روشن ص 852 ).
و نیز رجوع به تذکره حزین ص 97 و نگارستان سخن ص 134 شود.
نورس. [ ن َ رَ ] ( اِخ ) محمدرشید قزوینی ، معروف به رشید و متخلص به نورس. از شاعران قرن دهم هجری است. وی در عهد عادل شاه دکنی به دکن رفت و از ملازمان شاه نوازخان شد. او راست :
ز من دو چیز به میراث ماند چون رفتم
تنم به آتش و خاکسترم به باد رسید
خوشا آن سوختن کز هستی خود پاک برخیزم
سبک دست نسیمی گیرم و از خاک برخیزم.( از تذکره روز روشن ص 851 ).

معنی کلمه نورس در فرهنگ معین

(نُ رَ ) (ص مف . ) نو رسیده ، جوان .

معنی کلمه نورس در فرهنگ عمید

۱. میوۀ نورسیده، تازه رس.
۲. نهال نازک.
۳. [مجاز] نوجوان.

معنی کلمه نورس در فرهنگ فارسی

تازه رس، میوه نورسیده، نهال نازک، نوجوان
(صفت ) ۱- تازه رسیدهتازه وارد.۲- میوه تازه رسیده نوبر.۳- نهال نازک.۴- نوجوان: این جوان نو رسی شد وان نهال نوبری در بهشت ساحتت گر پیری آید با عصا. ( وحشی. چا.امیرکبیر.۳٠۳ )
محمد رشید قزوینی معروف به رشید و متخلص به نورس از شاعران قرن دهماست وی در عهد عادل شاه دکنی به دکن رفت و از ملازمان شاه نواز خان شد .

معنی کلمه نورس در ویکی واژه

نو رسیده، جوان.

جملاتی از کاربرد کلمه نورس

انورسا دلی ابروتسی ۳۱٫۶۹ کیلومترمربع مساحت و ۴۰۲ نفر جمعیت دارد و ۵۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
در طول سه دهه بعدی، شرکت نفت و گاز هیدرو همچنان به عنوان یک شرکت تابعه از نورسک هیدرو، فعالیت خود را توسعه و ادامه داد، سپس در اول اکتبر ۲۰۰۷ با شرکت استات اویل ادغام شد. شرکت تازه تأسیس؛ «استات اویل هیدرو» نام گرفت. این شرکت جدید، از لحاظ وسعت و قدرت، نفوذ زیادی در صحنه بین‌المللی پیدا کرد.
ای سرو نورسیده زگلزار کیستی دل میبری زخلق و دل آزار کیستی
کمان و تیر چو یاران نورسیده ز هرسو پی معانقه با هم شوند دست به ‌گردن
در سال ۱۹۷۰ افغانستان به ۲۶ ولایت، شش ولسوالی بزرگ (پشتو: لُوی ولسوالی)، ۱۷۵ ولسوالی و ۱۱۸ علاقه‌داری تقسیم شد. در دورهٔ حکومت کمونیست‌ها در دههٔ هشتاد میلادی، ولایت‌های پکتیکا، کاپیسا، کنر و سر پل به نقشه اضافه شدند. در دورهٔ مجاهدین با افزوده شدن ولایت‌های خوست و نورستان در سال ۱۹۹۴ تعداد ولایت‌ها به ۳۲ ولایت رسید. در سال ۲۰۰۴ دو ولایت دیگر نیز به نقشه افزوده شدند. پس از روی کار آمدن حامد کرزی، وی به پاس مبارزات مردم پنجشیر این منطقه را که در گذشته یکی از ولسوالی‌های ولایت پروان بود در ۱۳ آوریل ۲۰۰۴ به ولایت تبدیل کرد. دایکندی پیشتر یکی از ولسوالی‌های ولایت اُروزگان بود؛ ولی در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۰۴ به عنوان یک ولایت جداگانه تشکیل شد.
بازی در سرزمین‌های نروژ و بریتانیا جریان خواهد داشت. انگلستان بخش بزرگی از دنیای بازی را دربر می‌گیرد و سه شهر بزرگ و مهم درآن زمان لندن، وینچستر و یورک و قسمت‌هایی از سرزمین نروژ نیز در نقشه بازی در دسترس خواهند بود. خدایان و اسطورههای نورس در این بازی حضور دارند، البته به گفته سازندگان، اساطیر و افسانه‌ها در این نسخه حضور پر رنگی ندارند و داستان بازی بیشتر به واقعیت تاریخی آن زمان نزدیک‌تر است. کاربران با استفاده از کشتی و خدمه قابل شخصی‌سازی می‌توانند به مناطق مختلف سفر کرده یا حمله و غارت کنند. هم‌چنین بازیکنان می‌توانند سکونتگاه خود را بسازند و افراد قبیله و کسانی که استخدام یا در قبیله عضو می‌شوند در این سکونت‌گاه زندگی کنند.
شهرهای کونورسانو و ناردو خواهرخوانده‌های اتری (ابروتسو) هستند.
زبان در کام کش در حلقه روشندلان صائب که بی نورست هر شمعی که در مهتاب می سوزد
هست با داغ ولای تو و طوق مننت هر چه امروز در اطراف جهان جانورست
کردند بس نیاز که شه دادن اذن جنگ بر آل دو طفل غمزده نورس حزین
آید کسی که از اثر لطف و رای او روی زمین ز نام شریفش منورست
ریچموث در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که در مسابقه های اول تا سوم ادگاردس وویتو از لتونی، یوری کلاشینکوف از اسرائیل و تایموراز فریف از اسپانیا را شکست داد اما در نیمه نهایی به دیپاک پونیا از هند باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی برای کسب مکان سوم کارلوس ایزگویردو از کلمبیا را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۶ کیلوگرم را بدست آورد.
زان جهان نورسیده معصومست مرغ آن بام و شمع این بومست
چون خضر، سبزهٔ نورسته بر اطراف چمن بر سر آب، ز اعجاز، مصلّا دارد
آقانورسه تن، روستایی از توابع بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت در استان گیلان ایران است.
بانور رهنمای توعَضبا قَلاوُزست درشرح معجزات توحَصبا سخنورست
نورسته نهال تو و از دیده رفیقت امروز دهد آب که روزی به بر آیی