نورده

نورده

معنی کلمه نورده در لغت نامه دهخدا

نورده. [ ن َ وَ دَ / دِ ] ( ن مف ) پیچیده. نوردیده. ( برهان قاطع ). تاشده. طی شده. ( ناظم الاطباء ). اسم مفعول است از نوردن. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به نوردن و نوردیدن شود. || ( اِ ) قباله. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ) ( جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( برهان قاطع ). سجل. ( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( انجمن آرا ) ( برهان قاطع ) :
ای به کُس خویش بر نورده نهاده
وآن همه داده به موزه و به وقایه.کسایی ( از فرهنگ اسدی نخجوانی ).|| ضمان. ( نسخه ای از فرهنگ اسدی ). رجوع به معنی قبلی شود. || نورده پیراهن ؛ نوعی از حاشیه که گرداگرد پیراهن می دوزند.( ناظم الاطباء ). نورد. رجوع به نورد شود : و نورده جامه را برای این کفه گویند که منع کند از آنچه خطوط او به سر فرودآید. ( تفسیر ابوالفتوح ج 2 ص 116 ). || پیراهن. ( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( انجمن آرا ) ( برهان قاطع ). و بعضی تنه پیراهن را گفته اند. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). || دخترزاده و فرزند دختر( ؟ ). ( ناظم الاطباء ). || سبت. طبقی که گل بر آن نهند و معرب آن نوردجة است. ( یادداشت مؤلف ) ( از اقرب الموارد ). بسته و دسته ای از ریاحین. ( یادداشت مؤلف ): کنثة؛ نورده که از شاخ مورْد و خلاف سازند و بر آن دسته ریاحین بندند. ( منتهی الارب ). || رده ای از دیوار: یک نورده از دیوار، یک نورد از دیوار؛ یک رده از خشت یا گل. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به نورد شود.
نورده. [ دِه ْ ] ( نف مرکب ) نوردهنده. نوربخش :
ای نورده ستاره من
خشنودی توست چاره من.نظامی.

معنی کلمه نورده در فرهنگ معین

(نَ وَ دِ ) ۱ - (ص مف . ) قباله ، طومار پیچیده شده . ۲ - (اِ. ) پیراهن .

معنی کلمه نورده در فرهنگ عمید

= نوردیده

معنی کلمه نورده در فرهنگ فارسی

۱- ( اسم ) پیچیده شده نوردیده . ۲- ( اسم ) تنه پیراهن : و اصل او از کف باشدو آن منع بودو از اینجا نورده پیراهن کفه گویند... ۳- پیراهن ۴- قباله سجل.
نورد دهنده . نور بخش

معنی کلمه نورده در فرهنگستان زبان و ادب

{rolled} [مهندسی مواد و متالورژی] ورق یا قطعه ای که با نَوَردکاری شکل گرفته باشد

معنی کلمه نورده در دانشنامه عمومی

نورده شهری در شهرستان زیمتنگا در استان بام در بورکینافاسوی شمالی است و جمعیت آن ۳۰۵ نفر است.

معنی کلمه نورده در ویکی واژه

قباله، طومار پیچیده شده.
پیراهن.

جملاتی از کاربرد کلمه نورده

نورده ظلمتیان عدم ربط ده خیل حدوث و قدم
یا کرده او تحمل و دیگر به یاد شاه نورده کس که به اصلهٔ او را روان کند
حالت پوشش ترکیبی از دو تصویر یکی در بالای دیگر است. این حالت زمانی مفید است که بخش‌های مختلف شی اشعه ایکس نیاز به زمان نوردهی متفاوت داشته باشند. این مورد این اجازه را می‌دهد تا ضخامت و مواد مختلف را در یک تصویر مشاهده کنید.
مه که به شب نوردهی یافته پرتوی از مهر بر او تافته
در قرن ۶ پیش از میلاد، فرهنگ سلتیک لا تن به خوبی اثبات گردید. هانیبال به شکل مشخص با گله ای از فیل‌ها از آلپ گذشت و رومی‌ها در این ناحیه خانه‌هایی داشتند. در سال ۱۸۰۰ ناپلئون با ارتشی ۴۰٬۰۰۰ نفری در یکی از گذرگاه‌های کوهستانی عبور نمود. قرن ۱۸ و ۱۹ شاهد تهاجم طبیعت‌گرایان، نویسنده‌ها و هنرمندها، به خصوص رمانتیک‌ها بود و به دنبال آن دوره‌های طلایی آلپینیسم با آغاز صعود کوهنوردها به قله‌ها شروع شد.
آلتن بورشلا دهکده ای در بخش ورا-ماسنر-کرایس واقع در شهرستان وانفرید در ایالت نوردهسن آلمان است.
ای نوردهِ ستارهٔ من خوشنودی تست چارهٔ من
ما قادر هستیم نوردهایی با سلول‌های مختلف و شمارگان متفاوت تولید کنیم.
عملیات پوکاراها عمدتاً خارج از پایگاه نبروی هوایی سریلانکا در فرودگاه انوردهاپورا بود. گاهی اوقات ماموریت‌های پوکاراها از پایگاه فرودگاه اس‌ال‌ای‌اف پالالی انجام شده و پشتیبانی هوایی نزدیک را برای ارتش سری‌لانکا به ویژه در طول عملیات ریویرسا (علیه نیروهای ببرهای تامیل) فراهم می‌نمودند. نیروی هوایی سریلانکا همچنین از پوکاراها برای گشت دریایی استفاده می‌نمود.
دادگر ملک و عدل پرور گیتی نورده آفتاب و سایه یزدان
با استفاده از انواع ساده این حلقه‌ها که امکان اتصال الکتریکی لنز به بدنه دوربین را ندارند، فوکوس و نوردهی باید به صورت دستی انجام گیرد. انواع خودکار حلقه‌های گسترش فاصله کانونی که گرانتر نیز هستند، با اتصال الکتریکی دوربین را به لنز تمام کنترل‌ها بر روی لنز به صورت خودکار انجام می‌گیرد.
ای نورده آیینهٔ احساس مرا لطف تو کلید قفل وسواس مرا
از جنگ سوی ساز آ وز ناز و خشم بازآ ای رخت‌های خود را از رخت ما نورده
میزبان از نوردهای گزین کسوت رومی و طرایف چین
نیپس این تصویر را که به مدت هشت ساعت نوردهی شده را با استفاده از دوربین تاریکخانه‌ای ثبت کرد. مجله لایف این عکس را جزو صد عکسی که جهان را تغییر دادند برشمرده‌است.
عقل باید نورده چون آفتاب تا زند تیغی که نبود جز صواب
تا چوخورشیدفلک مایدۀ نوردهد دورونزدیک جهانش همه یکسان باشد
نیل آرمسترانگ و باز آلدرین توانستند در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ به عنوان نخستین انسان‌ها بر روی کرهٔ ماه فرود بیایند و بر آن قدم بزنند. با این مأموریت، راه برای فرود کرهٔ ماه با دیگر فضاپیماها باز شد. آپولو ۱۱ در ساعت ۱۳:۳۲:۰۰ ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ از پایگاه فضایی کندی واقع در فلوریدا توسط موشک ساترن ۵ به فضا پرتاب شد. چهار روز بعد در ساعت ۲۰:۱۷:۴۰ سفینه بر روی ماه نشست. اما به محض آن‌که آپولو ۱۱ روی سطح ماه فرود آمد پیش از همه چیز، فضانوردها سفینه را آمادهٔ ترک ماه کردند؛ زیرا مشخص نبود که چه اتفاقی ممکن بود در آنجا رخ بدهد.
بخش دوم تجهیزات فضایی و موشکی می‌باشد، که وظیفه طراحی و ساخت انواع موشکها، سطح‌نوردها، پهپادها، سامانه‌های یکبار مصرف پرتاب و ماهواره‌برها را برعهده دارد، که از تولیدات این بخش نیز می‌توان به: فضاپیمای ترابری خودکار، کلمبوس (آزمایشگاه فضایی) و آریان (موشک) اشاره نمود.