نور
معنی کلمه نور در لغت نامه دهخدا

نور

معنی کلمه نور در لغت نامه دهخدا

نور. ( ع اِ ) روشنائی. ( ترجمان علامه جرجانی ص 102 ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ). روشنی هرچه باشد، یا شعاع روشنی. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ضیاء. سنا. ضوء. شید. فروغ. ( یادداشت مؤلف ). کیفیتی که بوسیله حس بینائی درک میشود و به وساطت آن اشیا دیده می شود. ( از اقرب الموارد ) ( از تعریفات ). روشنی. مقابل تیرگی و تاریکی و ظلمت. ج ، انوار، نیران :
ملک ابا هزل نکرد انتساب
نور ز ظلمت نکند اقتباس.محمدبن وصیف.به هر جا که بُد نور نزدیک راند
جز ایوان کسری که تاریک ماند.فردوسی.کجا نور و ظلمت بدو اندر است
ز هر گوهری گوهرش برتر است.فردوسی.زمین پوشد از نور پیراهنا
شود تیره گیتی بدو روشنا.فردوسی.یکی ظلی که هم ظل است و هم نور
یکی نوری که هم نور است و هم ظل.منوچهری.ابر شد نقاش چین و باد شد عطار روم
باغ شد ایوان نور و راغ شد دریای گنگ.منوچهری.چراغی است در پیش چشم خرد
که دل ره به نورش به یزدان برد.اسدی.گر از ابر دیدار گیتی فروز
بپوشد نماند نهان نور روز.اسدی.این ردای آب و خاک آمد سوی مردم خرد
گرچه نور آمد به سوی عام نامش یا ضیا.ناصرخسرو.روز پرنور عطائی است ولیکن پس ِ روز
شب تیره ببرد پاک همه نور و بهاش.ناصرخسرو.به خانه در ز نور قرص خورشید
همان بینی که برتابد ز روزن.ناصرخسرو.تو آفتابی شاها جهان شاهی را
سپهر دولت و دین از تو یافت نور و ضیا.مسعودسعد.و نیز نور ادب دل را زنده کند. ( کلیله و دمنه ). صبح صادق عرصه گیتی را به نور جمال خویش منور گردانید. ( کلیله و دمنه ).
عشق خوبان و سینه اوباش
نور خورشید و دیده خفاش ؟ظهیر.همی تابد ز نور روی و رایت
جهان ملک را نور علی نور.رونی.نور خود زآفتاب نبریده ست
نور در آینه ست و در دیده ست.سنائی.جنبش نور سوی نور بود
نور کی زآفتاب دور بود؟سنائی.نور خورشید در جهان فاش است
آفت از ضعف چشم خفاش است.سنائی.هرکه در من دید چشمش خیره ماند

معنی کلمه نور در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) ۱ - روشنایی ، فروغ . مق تاریکی ، ظلمت . ۲ - شعاع . ۳ - قدرت دید، سو. ۴ - سورة بیست و چهارم از قرآن کریم . ۵ - رونق ، جلوه .
(نَ یا نُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - شکوفة سپید. ۲ - شکوفه . ۳ - غنچه . ج . انوار.

معنی کلمه نور در فرهنگ عمید

۱. روشنایی، تابش، فروغ، فروز: نور چراغ، نور آفتاب.
۲. [عامیانه، مجاز] توانایی دیدن.
۳. بیست وچهارمین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۶۴ آیه.
۴. [قدیمی، مجاز] رونق.
* نور اسپهبد (اسفهبد ): [قدیمی]
۱. فره کیانی.
۲. نفس ناطقه، روح انسانی.
* نور بصر: = * نور دیده
* نور چشم: = * نور دیده
* نور دیده:
۱. روشنایی چشم، قدرت بینایی.
۲. [مجاز] فرزند عزیز.
۳. [مجاز] شخص عزیز.
* نور رستگاری: چراغ یا مشعلی که قایق ها و کشتی های کوچک هنگام خطر غرق شدن روشن می کنند تا قایق ها و کشتی های دیگر به کمک آن ها بشتابند: در جبین این کشتی نور رستگاری نیست / یا بلا از او دور است یا کرانه نزدیک است (؟: لغت نامه: جبین ).
۱. شکوفه.
۲. غنچه.
۳. شکوفۀ سفید.

معنی کلمه نور در فرهنگ فارسی

نام یکی از بخشهای سه گانه شهرستان آمل استان دوم . این بخش در باختر شهرستان واقع شده است : از طرف شمال بدریای مازندران از جنوب به خط الراس کوههای البرز از خاور به بخش مرکزی آمل و از باختر به بخش کجور محدود است . مرکز آن قصبه [ سولده ] است که در ۴۳ کیلومتری آمل سر راه شوسه واقع شده است . بخش نور از ۱۴ دهستان و ۱۷۷ ده تشکیل شده است و سکنه آن ۴۲۸٠٠ تن میباشد .
روشنایی، فروغ، فروز، روشنایی چراغ یا آفتاب، شکوفه، غنچه، شکوفه سفید، واحدش نوره انوارجمع
(اسم ) ۱- روشنایی فروغ مقابل تاریکی ظلمت .۳- شعاع : نور خورشید چون از روزنی در خانهای تاریک شودجز در برابر روزن نیفتد. یاترکیبات اسمی : انکسار.یا نور بصر. نور چشم .یا نور چشم . ۱- روشنایی چشم .۲- فرزندقره العین . یا نور دو دیده . نور چشم .یا نور دیده . نور چشم .یا نور رستگاری . رستگاری . یا نور عذرا. ذات مریم ۴ مادر عیسی . یا نور مبین .پیغمبر اسلام . ۳- ( اشراق ) وجود.توضیح حکمت اشراق مبتنی بر قاعده نور و ظلمت ( بجای وجود و ماهیت در حکمت مشائ ) است و چنانکه موجودات بالذات و بالعرضاندنور بالذات و بالعرض است که نور حسی و عقلی باشد.شیخ اشراق نور را تعریف کرده است بانچه ظاهر بنفسه و مظهر لغیره باشد.یا نور اتم . ( اشراق ) ذات مبداالمبادی .یا نور اخس . ( اشراق ) نفوس مدبره .یا نور اسفهبدی . ( اشراق ) . یا نور اعظم .( اشراق ) ذات حق تعالی .یا نور اعلی .( اشراق ) ذات حق تعالی .یا نور اقرب ( اشراق ) نوری است که اول صادر محسوب میشود.یا نور اقهر.(اشراق ) ذات حق تعالی که اقهر انوار و اعظم و اعلای آنهاست .یانور انقص . ( اشراق ) هر یک از انوار در مراتب نازله ناقصتر از نور مافوق و انوارعالیه است تا برسد به انوار مدبره انسیه و انوار حسیه ذاتیه و انوار حسیه عرضیه .یا نور الهی . ۱- ذات حق تعالی .۲- روشنایی غیبی که از جانب حق تعالی بسوی خلق افاضه شود.یا نور اول .( اشراق ) نور اقرب و نور صادر اول است .یا نور بارق .نوریست که از ناحیه نورالانوار بر دل اهل تجرید تابش کند. یا نور برزخی .( اشراق ) ۱- نوریست که در عالم اجسام است .۲- هر یک از انوار مدبره اجساد.یا نور تام .( اشراق ) نور اول نور اقرب .یا نور ثالث .( اشراق ) عقل سوم .یا نور ثانی .( اشراق ) عقل دوم . یا نور جوهری .( اشراق ) نور مجرد حی فاعل قایم بذات است مقابل نور عرضی .یا نور حقیقی .( اشراق ) ذات حق تعالی.یا نور حی. ( اشراق ) نور جوهری است که نفس باشد. یا نور سافل . ( اشراق ) هر یک از انوار نسبت بمافوق و نور عالیتراز خود سافل است .یا نور سانح . ( اشراق ) ۱- نور اول نور اقرب.۲- هر نور فایض بمادون .یا نور شعاعی .( اشراق ) هر یک از انوار حسیه .یا نور عارضی . (اشراق )سهروردی انوار را به دو قسم کرده : یکی نور بالذات و غیر عارضی و دیگر نور عارضی .نور عارضی را هم دو قسم کردهاست : آنچه در مجردات است .قسم اول مانند نور آفتاب وغیره.قسم دوم مانند نفوس و جز آنها. یا نور عظیم.( اشراق ) نور اقرب نور اول. یا نور فایض ( فائض ) ( اشراق ).۱- هر یک از انوار مجرده فایض بمادون خود میباشد. نور سانح .۳- باعتباری نورالانوار.یا نور قاهر.(اشراق ) هر یک از انوار مدبره فلکیه. نورهای قاهرانوار طولیهاند.یا نور قایم ( قائم ).(اشراق ).۱- هر یک از انوار مجرده را نور قایم گویندزیرا انوار مجرده قایم بذات خودندمقابل نور عارض .۲- هر یک از انوار مجرده طولیه.یا نور قدسی .( اشراق ) نور مجرد.یا نور قهار.(اشراق ) نورالانوار ذات حق تعالی .یا نور قیوم .( اشراق ) نور الانوارذات حق تعالی .یا نور متصرف . ( نورالمتصرف ).( اشراق ) نور مدبر.یا نور مجرد.(اشراق ) نوریست مجرد و قایم بذات که قابل اشاره حسیه نباشدمقابل نور عارضی یا نور مجرد مدبر.( اشراق ) نفس ناطقه . یا نور محض .( اشراق ) نور مجرد که غیر مشوب به ظلمت است .یا نور محمد( ی ).وجود شریف پیامبران اسلام .یا نور مستعار. (نورالمستعار ).( اشراق ) نوریست که از راه اشراق انوار علوی بر سوافل پدید آید یا نور مستفاد(نورالمستفاد ).( اشراق ) نور مکتسب از غیر است مانند نورماه که مستفاد از خورشید است و نور اول و اقرب که مستفاد از نورالانوار است .یا نور مفید.( اشراق ) نورالانوارمفید کل انوار است و هر یک از انوار طولیه مفید نور میباشند بمادون خود. در انوار محسوسه آفتاب نور مفید است . یا نور مقدس .( اشراق ) نورالانوار. یا نور ناقص.( اشراق ) هریک از انوار سافله نسبت بنور عالی خود ناقص است و کلیه انوار نسبت به نورالانوار ناقص باشند.
نور محمد دهلوی از پارسی گویان هند است ٠

معنی کلمه نور در فرهنگ اسم ها

اسم: نور (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: nor) (فارسی: نور) (انگلیسی: nor)
معنی: روشنایی، فروغ، از نامهای خداوند، نام سوره ای در قرآن کریم

معنی کلمه نور در فرهنگستان زبان و ادب

{light, light radiation, visible radiation} [فیزیک- اپتیک] گستره ای از طیف الکترومغناطیسی که چشم آن را می بیند؛ گاهی این اصطلاح برای تابش های فروسرخ و فرابنفش نیز به کار می رود

معنی کلمه نور در دانشنامه عمومی

پرتو یا نور یک تابش با سرعت موج های الکترومغناطیس و حاوی فوتون ( به انگلیسی: Photon ) است که با چشم انسان و دیگر جانوران، دیده می شود. نور مرئی با طول موجی از حدود ۳۸۰ تا حدود ۷۵۰ نانومتر در بین دو نور نامرئی فروسرخ ( به انگلیسی: Infrared ) که در طول موج های بلندتر و فرابنفش ( به انگلیسی: Ultraviolet ) که با طول موج های کوتاه تر یافت می شود، قرار دارد. نور تابشی است که از یک سری پرتو نورانی ایجاد شده و باعث دیدن اجسام می شود. به عنوان یک نظریهٔ نو می توان گفت پرتوهای نورانی که نور را تشکیل می دهند به صورت مستقیم حرکت کرده، سرعت حرکت آن ها زیاد بوده، هنگام برخورد به اجسامی که بتوانند از آن ها رد بشوند از آن ها رد شده و هنگام برخورد با اجسامی که نتوانند از آن ها رد بشوند از آن ها رد نشده و بازتاب می شوند. نور را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
• نور طبیعی مثل نور خورشید
• نور مصنوعی مثل نور لامپ
اصولاً می توان گفت که دلیل سیاه بودن و تاریک بودن فضا، نبودن نور در فضا است.
نظریهٔ جیمز کلارک ماکسوِل دربارهٔ انتشار الکترومغناطیس و نور بحث می کند در حالی که نظریهٔ کوانتومی ، برهم کنشِ نور و ماده یا جذب و نشر آن را شرح می دهد، از آمیختن این دو نظریه، نظریهٔ جامعی که الکترودینامیک کوانتومی نام دارد، شکل می گیرد.
نظریه های الکترومغناطیسی و کوانتومی افزون بر پدیده های مربوط به تابش بسیاری از پدیده های دیگر را نیز تشریح می کنند بنابراین می توان منصفانه فرض کرد که مشاهدات تجربی امروز، کم وبیش در چارچوبِ ریاضی پاسخگوست. سرشت نور کاملاً شناخته شده است اما در مورد واقعیت نور همچنان پرسش وجود دارد.
۱ ) نظریهٔ نیوتن:
نور را به صورت خطّ مستقیم تصور می کرد و برآن انعکاس قائل بود. با استفاده از این تئوری مسائل مربوط به آیینه ها، عدسی ها، منشور و دیگر مسائل را حل می کنیم.
۲ ) نظریهٔ هویگنس: نور را موج تصوّر می کرد و به خوبی می توانست مسائل مربوط به طول موج مثل رنگ نور را توجیه کند. با استفاده از این تئوری، مسائل مربوط به آزمایش یانگ، پدیدهٔ پر اش و از این قبیل را حل می کنیم.
۳ ) نظریهٔ پلانک: نور را تشکیل شده از بسته های ریزی به نام فوتون می دانست. با استفاده از این نظریه مسائل فیزیک مدرن را حل می کنیم.
هر منبع و جسمی دارای شرایط مولکولی است و هر مولکول دارای انرژی است و انرژی حرارت را شکل می دهد و حرارت تشعشع را پدید میآورد و مجموع انرژی و حرارت و تشعشع در اصل فرکانس را شکل می دهند از آنجا که هر مولکول الکترون را دارا است و حرکت الکترون ها که دارای بار الکتریکی میباشد در حرکت چرخشی در لایه ها به دور اتم ایجاد کننده انرژی و میدان الکتریکی است و جابجایی ذرات بار الکتریکی الکترون ها در حرکت چرخشی ایجاد انرژی مینماید و سپس ترکیب میدان های الکتریکی به نسبت میزان جریان بار الکتریکی خود میدان مغناطیس قوی با بار الکتریکی منفی بالا یا میدان مغناطیس ضعیف با بار الکتریکی منفی را شکل می دهد و در صورتیکه بار الکتریکی مثبت میدان الکتریکی بالا باشد در ترکیب با میدان مغناطیس ضعیف با بار الکتریکی منفی پایین میدان الکترومغناطیس با بار الکتریکی مثبت شکل می دهد و اگر بار الکتریکی منفی میدان الکتریکی بالا باشد در ترکیب با میدان مغناطیس قوی با بار الکتریکی منفی بالا میدان الکترومغناطیس با بار الکتریکی منفی شکل می دهد و از آنجا که میدان الکترومغناطیس با جریان انرژی پدید میاید در کل میتوان ابراز نمود تجمیع میدان الکترومغناطیس تحت شرایط فشار بر همدیگر نور را پدید میاورد و در اصل نور پدید آمده از میدان الکترومغناطیس شکل گرفته از فرکانس که تحت شرایط انرژی پدید میاید.
نور (استان آمور). نور ( روسی: Невер ) یک شهرک در استان آمور کشور روسیه است.
نور (شاهرود). نور یک روستا در ایران است که در دهستان خوارتوران شهرستان شاهرود واقع شده است. نور ۹۲ نفر جمعیت دارد.
نور (شهر فرانسوی). نُوِر ( به فرانسوی: Nevers ) کمونی در مرکز فرانسه که در دپارتمان نی یور در ناحیه بورگونی - فرانش - کنته واقع شده است. با جمعیتی بالغ بر ۳۵۳۲۷ نفر ( بر اساس سرشماری ۲۰۱۲ )
نُوِر ۱۷٫۳۳ کیلومترمربع مساحت و ۴۳٬۰۸۲ نفر جمعیت دارد و ۱۸۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
نور خواهرخوانده شهرهای:
نور (فیلم). «نور» ( انگلیسی: The Light ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ساندرین بونر، فیلیپ تورتون، و امیلی دوکن اشاره کرد.
نور (فیلم ۱۹۸۱). نور ( به هندی: Jyoti ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۱ و به کارگردانی پراموند چاکراوارتی است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیتندرا، هما مالینی، آشوک کومار، آجیت خان، دون ورما، آریونا ایرانی ایفای نقش کرده اند.
نور (فیلم هندی). نور ( انگلیسی: Noor ) فیلم هندی کمدی - درام هندی - زبان، محصول سال ۲۰۱۷ است که کارگردانی آن بر عهده سانهیل سیپی بود و نقش اول فیلم را سوناکشی سینها بازی کرده است. اکران جهانی فیلم در روز ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ انجام گرفت. فیلمبرداری اصلی در میانه سال ۲۰۱۴ در آر کی استودیو در بمبئی شروع شد.
نور (لهستان). نور ( به لاتین: Nur ) یک روستا در لهستان است که در گمینا نور واقع شده است. نور ۷۶۰ نفر جمعیت دارد.
نور (مجموعه تلویزیونی). نور نام مجموعه ای تلویزیونی ساخت کشور ترکیه می باشد که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ شبکه کانال دی ترکیه پخش شد. نام اصلی این سریال نقره ( به ترکی استانبولی: Gümüş ) می باشد، اما در شبکه های عربی زبان و شبکهٔ ام بی سی پرشیا با نام نور پخش می شود. این سریال از شبکه های ام بی سی ۴ با دوبله عربی پخش شد. شبکه ام بی سی پرشیا این سریال را با دوبله فارسی پخش کرد.
این فیلم داستان زندگی دختر جوان و زیبایی را نشان می دهد که با یک پسر به نام مهنّد که از یک خانوادهٔ اشرافی و ثروتمند است، ازدواج کرده است.
مهند زنی را که دوست دارد در تصادفی وحشتناک از دست می دهد و اینک دلزده از زندگی است. نور دختری که در کودکی دوستش داشته است، از طرف پدربزرگش برای ازدواج به او پیشنهاد می شود، اما مهند در شب عروسی می گریزد و شکیبایی و اندوه و انتظار برای نور بجا می گذارد…
مجموعهٔ تلویزیونی نور که نام اصلی اش Gümüş به معنای نقره می باشد در فاصله ژانویه ۲۰۰۵ تا ژوئن ۲۰۰۷ در صد قسمت در شبکه د Kanal D کشور ترکیه تهیه شده است. این مجموعهٔ تلویزیونی با دوبلهٔ عربی توانست بینندگان بسیاری را مجذوب خود نماید و حرف و حدیث کوچه و بازار شود. سریال نور با دوبله فارسی از روز شنبه ۸ مهرماه ساعت ۱۰ شب شنبه تا چهارشنبه از mbcpersia پخش می شود. طبق فتوای صادر شده از سوی برخی مفتیان وهابی عربستان سعودی از جمله شیخ «عبدالعزیز آل الشیخ»، دیدن سریال های ترکیه اقدامی حرام محسوب می شود. هدف این گونه سریال ها منحرف کردن بشر و منهدم کردن انسانیت است زیرا بیننده را به روی آوردن به هوا و هوس می خواند و انسان را به آزادی کامل و مطلق و خارج از هرگونه قید و بند دعوت می کند و بی شک بدین ترتیب شهوت و هوا و هوس بر انسان غلبه خواهد کرد و حلال و حرام در هم مخلوط می شود.
در عربستان سعودی حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر گفته اند که این سریال را هر روز از شبکه ام بی سی مشاهده کرده اند. قسمت پایانی این سریال حدود ۸۵ میلیون بیننده عرب داشته است.
نور (هنرپیشه لبنانی). نور ( متولد ۲۳ دسامبر ۱۹۷۷ ) هنرپیشه، بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر اهل لبنان است که در سینمای مصر، با آثاری که به عنوان سرآمد در تاریخ مدرن سینمای مصر شناخته می شوند به شهرت رسید.
معنی کلمه نور در فرهنگ معین
معنی کلمه نور در فرهنگ عمید

معنی کلمه نور در دانشنامه آزاد فارسی

نور (فیزیک)(light)
امواج الکترومغناطیسی در ناحیۀ مرئی و در طول موج هایی از ۴۰۰ نانومتر درحد بنفش، تا ۷۷۰ نانومتر درحد سرخ. برای نور هر دو خاصیت موجی و ذره ای را پذیرفته اند و ذرۀ بنیادی یا کوانتوم نور را فوتون می نامند. سرعت نور و کل تابش الکترومغناطیسی در خلأ تقریباً برابر ۳۰۰هزار کیلومتر در ثانیه و ثابتی جهانی است که آن را با نماد c نشان می دهند. نور نوعی تابش است که بخش عمده ای از آن برای چشم انسان قابل رؤیت است. نوری که در خورشید تولید می شود، ضرورتی حیاتی برای زندگی در زمین است. این نور علاوه بر این که دیدن محیط را برای انسان میسر می کند، انرژی مورد نیاز را تقریباً برای همۀ موجودات روی زمین تأمین می کند. بسیاری از زنجیره های غذایی از گیاهان سبز آغاز می شوند. این گیاهان با استفاده از انرژی نور خورشید، غذای پرانرژی را از راه فتوسنتز تولید می کنند. این فرآیند عمدتاً در برگ گیاهان و از راه عملکرد سبزینۀ (کلروپلاست) یاخته های برگ صورت می گیرد. حیوانات گیاه خوار گیاهان را می خورند و جانوران گوشت خوار هم از حیوانات گیاه خوار تغذیه می کنند. زنجیره های غذایی دیگر ممکن است از بقایای گیاهان یا حیوانات مرده آغاز شود. اما در همۀ موارد، غذاهای پُرانرژی از راه زنجیره های غذایی تأمین می شوند و همۀ انواع انرژی ها از خورشید منشأ می گیرند. گیاهان نسبت به نور واکنش نشان می دهند. رشد ساقه ها عموماً در جهت رسیدن به نور است. این رشد را اُکسین ها کنترل می کنند. هرچند چشم انسان بخش بزرگی از نور را حس می کند، بعضی از انواع آن قابل رؤیت نیستند. نمونه ای از آن نور فرابنفش(UV) است. نور فرابنفش به دی. اِن. اِی آسیب می رساند و موجب جهش می شود. خورشید نور فرابنفش هم تولید می کند، ولی بخش عمده ای از آن پیش از رسیدن به زمین جذب جو می شود. با این همه، قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید خطر ابتلا به سرطان پوست را در انسان افزایش می دهد.
کشف های اولیه. آیزاک نیوتون نخستین بار در ۱۶۶۶ متوجه شد نور خورشید از نسبت های معیّنی از رنگ های گوناگون تشکیل شده است، و با پاشیدگی نور می توان آن را به اجزای سازنده اش تجزیه کرد. پیش از نیوتون تصور می کردند پاشیدگی نور منجر به تولید رنگ های گوناگون می شود و رنگ های نور را از هم جدا نمی کند. پیشینیان بر این باور بودند که نور سرعتی نامتناهی دارد. محدود و متناهی بودن سرعت نور را اولین بار منجم دانمارکی، اوله رومر، در ۱۶۷۶ کشف کرد. نورشناسی یا اُپتیک رشته ای بسیار قدیمی از فیزیک است. عدسی ای از سنگ بلور را در خرابه های نینوا یافته اند و آریستوفانس در اثرش، با نام ابرها از کاربرد شیشه های سوزان یا عدسی ذره بین سخن می گوید. یونانیان باستان (ح ۳۰۰پ م) با پدیده های بازتاب و شکست آشنایی داشتند. فیثاغورسیان و افلاطونیان نظریه هایی برای بینایی مطرح کردند. کلئومیدس، که اهل روم بود و در زمان امپراتور اوگوستوس می زیست، به پیروی از بطلمیوس، دانش شکست را گسترش داد و توضیح داد که شکست نور در جو باعث می شود خورشید بعد از پایین رفتن از افق نیز دیده شود. حسن ابن هیثم (ح قرن ۱۰م)، کتابی در نورشناسی نوشت و در آن، علاوه بر پیشبرد علم بازتاب و شکست، نتیجۀ مطالعات فشرده اش را در زمینۀ اُپتیک چشم انسان شرح داد. راجر بیکُن (قرن ۱۳م) مطالعات و پیش گویی هایی در اُپتیک داشت که بعضی از آن ها بعدها، با ساخته شدن اولین تلسکوپ ها به دست گالیله (۱۶۰۹)، به تحقق پیوستند. ویلبرورد اسنل، اهل لیدن، تقریباً در همان زمان قانون شکست را کشف کرد و نیوتون آن را با فرض نظریۀ ذره ای توضیح داد. بنابراین نظریه، جسم درخشنده سیلی از ذرات نور گسیل می کند که به خط مستقیم در فضا منتشر می شوند. کریستیان هویگنس، از معاصران نیوتون، نظریۀ موجی نور را عرضه کرد، اما کارهای بزرگ نیوتون در زمینۀ نور و همچنین شهرت بسیار زیادش، نظریۀ هویگنس را تحت الشعاع قرار داد. اوگوستین فرنل (۱۷۸۸ـ۱۸۲۸) و تامس یانگ (۱۷۷۳ـ۱۸۲۹) با شواهدی حاصل از آزمایش های پراش و تداخل پایه های نظریۀ هویگنس را مستحکم کردند.
نظریه های نوین. قرن ۱۹ شاهد تحولات نظریۀ اثیر بود. در آن زمان اثیر را محیطی درنظر می گرفتند که نور در آن منتشر می شود. این نظریه جای خود را به نظریۀ موج الکترومغناطیسی داد. این امر پس از اندازه گیری های دقیق سرعت نور صورت گرفت و پژوهش های نظری جیمز ماکسول را تأیید کرد. گسیل نور از اجسام خوددرخشنده پدیده ای اتمی است که ماکس پلانک، نیلس بور، و دیگر دانشمندان فیزیک با نظریۀ کوانتومی آن را به خوبی توضیح داده اند. همچنین، جذب نور، و به ویژه گسیل الکترون از سطوح فلزی ای که تحت تابش نور قرار می گیرند (اثر فتوالکتریک)، نیز با نظریۀ کوانتومی توضیح داده شدند. با این همه، بعضی از خواص نور فقط با فرضیۀ انتشار نور به صورت امواج الکترومغناطیسی قابل توضیح اند و به همین سبب، نظریۀ کوانتومی را برای توضیح خواصی مانند اثر فتوالکتریک، و نظریۀ موج الکترومغناطیسی را برای توضیح پدیده هایی مثل تداخل به کار می بریم. ارتباط بین این دو نظریه را اصل عدم قطعیت ورنر هایزنبرگ بیان می کند. نیز ← شکست؛ پراش؛ تداخل_(فیزیک)

معنی کلمه نور در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] راغب در مفردات می گوید: نور روشنی منتشر شده است که به دیدن کمک می کند و دو گونه است: دنیوی و اخروی. نور دنیایی نیز دو نوع است: نوعی معقول به چشم بصیرت و آن چیزی است که از امور الهیه منتشر می شود مانند عقل و نور قرآن و نوعی محسوس به چشم سر و آن چیزی است که از اجسام نورانی منتشر می شود مانند خورشید و ماه و ستارگان و اجرام نورانی.
پس از نور الهی که در قرآن آمده مانند:
و از نور محسوس به چشم سر:
و گفته می شود خدا آن را روشن نمود و آن را نور داد و خدا خودش را نور نام برده از این نظر که او نورانی کننده است. چنانچه فرموده: «اللَّهُ نُورُالسَّماواتِ وَالْأَرْضِ» (سوره نور/ 35) و این نامگذاری خدا خودش را به اسم نور به خاطر مبالغه در کارش یعنی نور بخشیدن است.
«نور» یکی از اسامی و صفات قرآن است: «...وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا»؛ و ما به سوی شما نوری تابناک فرو فرستاده ایم. (سوره نساء/ 174)
درباره اطلاق «نور» بر قرآن چند وجه ذکر شده است:
[ویکی الکتاب] معنی نُورُ: نور(آنچه موجب دیدن اشیاء می شود بازتابش یا تابش نور از آنها به چشم ما است لذا دیده شدن اشیاء به وجود نور وابسته است ، اما در عبارت "ﭐللَّهُ نُورُ ﭐلسَّمَاوَاتِ وَﭐلْأَرْضِ " مراد این است که خدایتعالی آن نوری است که حتی وجود اشیاء نیز وابسته به وجود ا...
معنی ضِیَاءً: فروزان - دارای نور - روشنایی (ضیاء به معنی منبع نور است ولی کلمه نور معنی عامتری دارد )
معنی نُورَنَا: نور ما
معنی ضُحَاهَا: گستردگی نورش(ضحی به معنای گستردگی نور آفتاب )
معنی ضُّحَیٰ: اوائل روز و موقع پهن شدن نور خورشید
معنی دُرِّیٌّ: پر نور("کوکب دری "به تعداد معدودی از ستاره های آسمان می گویند که درخشان تر از بقیه هستند)
معنی مُّبْصِرُونَ: روشنگران - نور دهندگان - بینا کنندگان (جمع اسم فاعل از مصدر ابصار)
معنی هَبَاءً: خاک بسیار نرم و غباری که در هوا پراکنده میشود ، و جز در هنگام تابش نور خورشید از یک روزنه دیده نمی شود
معنی مُبْصِراً: روشنگر - نور دهنده - درخشنده - واضح و روشن - آنچه سبب بینایی می شود - بینا کننده (اسم فاعل از مصدر ابصار)
معنی مُبْصِرَةً: روشنگر - نور دهنده - درخشنده - واضح و روشن - آنچه سبب بینایی می شود - بینا کننده (اسم فاعل از مصدر ابصار)
معنی طَبَعَ: مُهر زد ( بر دل مهر زدن کنایه از این است که راه ورود هدایت و نور به آن دل را ببندند همانطور که وقتی چیزی را مُهر وموم می کنند چیزی نمی تواند به آن وارد شود.)
معنی طُبِعَ: مُهر زده شد ( بر دل مهر زدن کنایه از این است که راه ورود هدایت و نور به آن دل را ببندند همانطور که وقتی چیزی را مُهر وموم می کنند چیزی نمی تواند به آن وارد شود.)
ریشه کلمه:
نور (۱۹۴ بار)
[ویکی فقه] نور (ابهام زدایی). نور ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: قرآن• سوره نور، بیست و چهارمین سوره قرآن کریم و از سوره های مدنی• آیه نور، آیه ۳۵ نور، مشتمل بر اطلاق نور آسمان و زمین بر خداوند سبحان• آیه ۶ نور، آیه ۰۰۶ نور یا آیه لعان به آیه ۶ نور، در باره اجرای نفرین خاص بین زن و شوهر کاربردهای دیگر• نور (مفهوم)، به معنای روشنایی و اطلاق شده بر معانی مختلف در متون دینی
...
[ویکی فقه] نور (اسماءوصفات قرآن). نور یکی از اسماء و صفات قرآن است.
نور، از اسما و صفات قرآن:۱. ... وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً.
نساء/سوره۴، آیه۱۷۴.
قرآن، خارج کننده مردم از تاریکیها به نور:۱. یا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیراً مِمَّا کُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدِیهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ.
مائده/سوره۵، آیه۱۵.
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۱۷۴.
...
[ویکی فقه] نور (قرآن). یکی از صفات قرآن، نور بودن آن می باشد.
«نور» به معنای روشنایی یا آشکارکننده و نمایانگر اشیا، و یکی از اسامی و صفات قرآن است: (... وَاَنزَلْنَا اِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا)؛ "و ما به سوی شما نوری تابناک فرو فرستاده ایم".
در قرآن
درباره اطلاق «نور» بر قرآن چند وجه ذکر شده است:۱. قرآن راه سعادت انسان را روشن می کند و او را از ظلمت جهل و شرک و بت پرستی نجات می دهد.۲. به لحاظ حقیقت متعالیه قرآن که از سرچشمه بی نهایت نور، یعنی خدای متعالی صادر شده است.۳. چون قرآن باعث پیداشدن و قرارگرفتن نور ایمان در قلب می شود، «نور» نامیده شده است.۴. قرآن روشن کننده همه حقایق و معنویات، مبدا و معاد ، حلال و حرام و امور دنیا و آخرت است؛ پس «نور» است.
[ویکی فقه] نور (مفهوم). نور در متون دینی بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است این مصادیق طیفی از موجودات را شامل می‏شود که یک طرف آن نور حسی و طرف دیگر آن ذات خداوندی است در میان این دو عقل، علم، ایمان، پیامبر، امام هدایت و...هم نور نامیده شده‏اند ولی نور بودن همه این موجودات به نور حقیقی برمی‏گردد که ذات لا یزال خداوندی است. همچنین نور نامی از نام‏های خداوند و اسم یکی از سوره های قرآن کریم است و از کلماتی است که در قرآن و احادیث کاربردهای بسیاری دارد. و بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است. گر چه این مصادیق از نوع واحدی نیستند ولی وجود ویژگی خاصی در آن ها سبب شده است که آن ها را نور بنامند
برای نور تعریف های مختلفی آورده‏اند بعضی از این تعاریف فقط بر نور حسی دلالت دارد مانند این که گفته‏اند نور پرتوهایی است که پراکنده می‏شود و به دیدن کمک می‏کند و بعضی دیگر می‏گویند نور همان چیزی است که اشیاء را آشکار می‏کند و حقیقت اشیاء را به چشم نشان می‏دهد.
با توجه به مصادیقی که در متون دینی برای نور ذکر شده است نمی‏توان با این تعاریف همه آن ها را تفسیر کرد تعاریف فوق نور را محدود به نور حسی می‏کنند بنابراین باید در جستجوی تعریفی باشیم که تمام مصادیق را شامل شود. تعریف مشهور دیگری که برای نور آورده‏اند این است که نور چیزی است که به ذات خود ظاهر باشد و غیر را هم ظاهر سازد.
این تعریف‏ گر چه نور حسی را شامل می‏شود ولی به آن محدود نمی‏شود و هر چه ظاهر لذات و مظهر للغیر باشد را در برمی‏گیرد. و بنابراین می‏تواند تمام مصادیق نور را تعریف کند.
کاربردهای نور
از امام علی(ع) نقل شده است که «الله نور السموات و الارض یعنی حق را در میان آسمان ها و زمین منتشر ساخت و تمام صحنه هستی با آن روشنایی یافت» و ممکن است به این معنا باشد که دل های اهل زمین و آسمان ها را با نور خود منور ساخت.
گر چه نور خداوند در صحنه تکوین پدیدار است و هر چیزی که خود را پدیدار می‏کند موجد خود را هم نشان می‏دهد و موجودات این جهان آینه‏هایی هستند که هر کدام متناسب با مرتبه وجودی‏شان و اوصاف و ویژگی‏هایی که دارند خالق خود را نشان می‏دهند ولی خداوند از راه هدایت تشریعی و شجره نبوت و ولایت هم خود را پدیدار ساخته است. دنباله آیه‏ «الله نور السموات و الارض» به این مسأله می‏پردازد یعنی:
«مثل نوره کمشکاة فیها مصباح المصباح فی زجاجة الزجاجة کانها کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکة زیتونة لا شرقیة و لا غربیة یکاد زیتها یضئ و لو لم تمسسه نار نور علی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب الله الامثال للناس و الله بکل شئ علیم.»
درباره حقیقت این نور که خداوند به خود نسبت داده و آن چه این نور را به آن تشبیه کرده مفسران اختلاف کرده‏اند اکثریت بر این عقیده‏اند که منظور نور پیغمبرمان حضرت محمد(ص) می‏باشد و گویی چنین فرموده است، مثال محمد(ص)که رسول خداست همانند مشکوة است و مصباح قلب آن حضرت و زجاجه سینه او می‏باشد که آن را به ستاره درخشان تشبیه کرده و سپس برگشته به قلب آن حضرت که تشبیه به مصباح شده و فرموده است «یوقد من شجرة» این مصباح از درخت با برکت یعنی ابراهیم(ع) برافروخته می‏شود که اکثر انبیاء از نسل او هستند و می‏توان گفت منظور از شجره مبارکه شجره وحی است و این که محمد(ص) نه شرقی است و نه غربی یعنی نه مسیحی است و نه یهودی چون نصاری به طرف مشرق و یهودیان به طرف مغرب نماز می‏خوانند. «یکاد زیتها یضئ و لو لم تمسسه نار» پیش از آن که پیامبر اعلام نبوت کند و مردم را به خود دعوت فرماید نزدیک است معجزات و نشانه‏های نبوت خود گواه و شاهد بر آن باشند یا این که اگر هیچ کدام از معجزاتش هم دیده نمی‏شد نزدیک بود که صدق نبوت و راستی پیامبری‏اش ظاهر و آشکار شود.
از امام صادق(ع)روایت شده است که منظور از «مثل نوره...» ما اهل بیت هستیم یعنی پیامبر و ائمه نشانه‏ها و نمودهایی هستند که توحید را نشان می‏دهند و به مصالح دین و شریعت اسلام و سنن و فرائض هدایت می‏کنند.
از ](ع)منقول است که مراد از مشکاتی که مصباح در آن قرار دارد نور دانش در سینه پیامبر است و مقصود از زجاجه سینه علی(ع)است که پیامبر با تعلیم خود علمش را به آن منتقل کرد و مراد از جمله «یکاد زیتها یضئ و لو لم تمسسه نار» این است که به زودی عالم آل محمد(ص) حقایق را بازگو می‏کند پیش از آن که کسی از او سئوال کند و منظور از «نور علی نور» این است که پس از هر کدام از امامان آل محمد(ص) امامی که به نور علم و حکمت تایید شده است می‏آید و این امر از زمان حضرت آدم تا قیام قیامت برقرار است و آنها خلفای خدا در روی زمین و حجتهای او بر خلقش می‏باشند و در هیچ زمانی زمین از وجود یکی از آن بزرگواران خالی نیست.
بعضی از مفسرین در توضیح نور علی نور گفته‏اند که قرآن نوری است از جانب خداوند که برای مردم نازل شده تا از آن کسب نور کنند و منظور از «علی نور» ادله و بیاناتی است که قبل از قرآن وجود داشته است و «نور علی نور» یعنی بخشی از قرآن بخش دیگر آن را روشن می‏کند.
← دیدگاه صاحب مجمع البیان
...

معنی کلمه نور در ویکی واژه

(فیزیک): ترکیبی از دو میدان مرتعش الکتریکی و مغناطیسی عمود بر یکدیگر که به سبب وجود آن می‌توان اشیاء را دید؛ روشنایی، فروغ، شعله. مقابل تاریک، ظلمت.
سوره بیست و چهارم از قرآن کریم.
قدرت دید، سو.
رونق، جلوه.
شکوفه، شکوفه سپید، غنچه.

جملاتی از کاربرد کلمه نور

در زبان خود چسان گویم که چیست این جهان نور و حضور و زندگیست
چرخ چارم هم ز نور تو پرست حاش لله که مقامت آخرست
دگر شد یکی پاک دستور او همانا درخشنده بد نور او
بدان خدای که بر گشتزار دیده براند ز چشم خانه مینا زلال چشمه نور
مه چو خورشید جویدت هر روز تا برویت کند منور چشم
از سایر پاساژها و مجتمع‌های مجموعه بازارهای نور می‌توان به پاساژ نور، پاساژ بزرگ رضا، بازار بزرگ عمیدی، پاساژ وصلی، پاساژ حیدرزاده، مرکز خرید ایدئال و بازار روس را نام برد.
نیابی جو خنوری را که دوران سوخت بنگاهش نبینی نان تنوری راکه طوفان کرد ویرانش
یا ز نور مصطفی او را بهاست یا هنوز اندر تلاش مصطفی است
لایق آن دیدم که من آیینه‌ای پیش تو آرم چو نور سینه‌ای
یوئیت قدامی ممکن است تنها در یک چشم بروز کند. بیمار ممکن است درد خفیف تا شدید، قرمزی چشم و حساسیت به نور داشته باشد. ممکن است دید بیمار نیز دچار کاهش شده باشد.
این جواب آنکس آمد کین بگفت که نبودستش دل پر نور جفت
افزون بر بریتانیا که الماس کوه نور را در اختیار دارد، کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ایران نیز مدعی مالکیت آن هستند.
آصف خان برادر امپراتور نور جهان و پدر ارجمند بانو بیگوم بود که به اسم ممتاز محل وصیت نامه شاه جهان شناخته می‌شد. در سال ۱۶۳۶، وی به عنوان خان و فرمانده کل ارتقاء یافت و یک سال بعد فرماندار لاهور شد. آصف خان در ۱۲ ژوئن ۱۶۴۱ در نبرد با نیروهای شورشی رجا جگات سینگ درگذشت؛ و مقرر گردید که مقبره وی در مجتمع آرامگاه شهدآرا باغ در لاهور توسط شاه جهان ساخته شود.
بنور شمع کی خرسند باشد کسی کآگه شد از خورشید انور