نوذر

معنی کلمه نوذر در لغت نامه دهخدا

نوذر. [ ن َ ذَ ] ( اِخ ) نام پسر منوچهر. ( جهانگیری ) ( غیاث اللغات ). پسر منوچهر که به دست افراسیاب گرفتار و کشته شد. ( از رشیدی ). نوذر آزاده ، لقب پور منوچهر، هشتمین ملک پیشدادیان از ملوک عجم. ( حبیب السیر چ تهران ج 1 ص 66 ). و نیز رجوع به تاریخ گزیده ص 90 و تاریخ سیستان ص 20 و 34 و مجمل التواریخ و یشت ها و فرهنگ ایران باستان و نزهة القلوب ص 150 شود.

معنی کلمه نوذر در فرهنگ فارسی

نام پسر منوچهر پادشاه پیشدادی است که پس از او به سلطنت رسید و به دست افراسیاب گرفتار شد و با بیشتر سران لشکر کشته شد .
نام پسر منوچهر ٠ پسر منوچهر که به دست افراسیاب گرفتار و کشته شد ٠ نوذر آزاده لقب پور منوچهر هشتمین ملک پیشدادیان از ملوک عجم ٠

معنی کلمه نوذر در فرهنگ اسم ها

اسم: نوذر (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: no (w) zar) (فارسی: نوذر) (انگلیسی: nowzar)
معنی: از شخصیت های شاهنامه، نام فرزند منوچهر پادشاه کیانی، ( اَعلام ) ( در شاهنامه ) نام پسر منوچهر یکی از پادشاهان کیانی که پس از او به سلطنت رسید و به دست افراسیاب گرفتار شد و با بیشتر سران لشکر کشته شد، نام فرزند منوچهر پادشاه پیشدادی و جانشین او

معنی کلمه نوذر در دانشنامه آزاد فارسی

نوذَر
در شاهنامۀ فردوسی ، پسر منوچهر . هنگامی که سام پسر خود زال را از نزد سیمُرغ به زابُلِستان برد، منوچهر نوذر را برای گفتن تهنیت نزد سام فرستاد. منوچهر به هنگام مرگ ، نوذر را خواست و او را در حضور موبدان به دادگری و دین داری سفارش کرد و تاج و تخت به او سپرد. منوچهر فرزند را از ظهور موسی در زمان او آگاه کرد و سفارش کرد که با موسی دشمنی نکند و به دین او گرود. همچنین، سفارش کرد که برای رویارویی با تورانیان که به زودی به ایران خواهند تاخت ، از سام و زال کمک بگیرد. نوذر، با نشستن به تخت، بیدادگری پیشه کرد و سامان کارها را به هم زد. مردم ناگزیر از سام یاری خواستند. سام به ایران شتافت و نوذر را به راه آورد. اما تورانیان به ایران تاختند. در این هنگام سام درگذشت . نوذر از سپاه توران شکست خورد و پس از یک پیروزی موقت و کشته شدن کَروخان و خَزَروان و کَلباد تورانی به دست زال و قارن ، خود نوذر نیز کشته شد.

معنی کلمه نوذر در ویکی واژه

از پادشاهان کیانی در شاهنامه که توسط افراسیاب گرفتار و کشته شد.[۱] چو سوگ پدر شاه نوذر بداشت ..... ز کیوان کلاه کیی بر فراشت
نوذر ممکن است به دو بخش نو - ذر تجزیه گردد و بخش نخست کلمه همان نو و تازه است، بخش دوم کلمه همان زهر است. دلیل این لقب روشن است این پادشاه طی دوره کوتاهی با بحران داخلی و عدم مشروعیت مواجه سپس مورد هجوم تورانیان قرار گرفت. در معنا و استعاره همان زهر تازه یا جام زهر تازه برای سر کشیدن بود.
↑ او پسر منوچهر بود و مهمترین اتفاق دوران او به استناد شاهنامه تولد موسیٰ به عبارتی ترویج آیین تورات همراه بود.

جملاتی از کاربرد کلمه نوذر

یکی ز آن میان بود نوذر بنام دگر گرد فرتوس با نام و کام
جِیشِ پورِ پَشَن حُزن نهان شد به کمین تا که با نوذر عشرت کند آهنگ قتال
ز تخم فریدون و نوذر نژاد ندارد چو من دیگری چرخ یاد
در سال ۱۹۴۹ فیزیکدان فرانسوی لویی نیل (۲۰۰۰–۱۹۰۴) فهمید که وقتی آنها به خوبی تقسیم می‌شوند، نانوذرات فرومغناطیسی هیسترزیس خود را زیر یک اندازه مشخص از دست می‌دهند. این پدیده به عنوان ابرپارامغناطیس شناخته می‌شود. مغناطیس‌کنندگی این مواد در معرض میدان اعمالی است که خیلی غیرخطی است.
پرویز صیاد، پرویز کاردان، صادق بهرامی، سیروس ابراهیم‌زاده، نوذر آزادی و شهناز تهرانی به ترتیب نقش شخصیت‌هایی به نام‌های حسن بلژیکی، مهندس، استاد، دکتر، قاطبه، و سامانتا (رقیه) را در این مجموعه تلویزیونی بازی می‌کردند. تیپی که برای اولین بار در این مجموعه تلویزیونی معرفی شد و بعدها به شدت گل کرد، قاطبه با نقش آفرینی نوذر آزادی بود.
آرش نوذری مشیقالی (زادهٔ ۱۵ آبان ۱۳۴۹ در کرمان) بازیگر اهل ایران است. وی فارغ‌التحصیل نمایش از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران در سال ۱۳۷۵ می‌باشد.
چو بشنید نوذر که قارن برفت دمان از پسش روی بنهاد و تفت
از کی بپرسم مسابقه چهارگزینه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۳۸۸ با اجرای «ایرج نوذری» و در سری دوم، از سال ۱۳۹۱ با اجرای «فرهاد جم» از شبکه تهران پخش شده‌است.
بزد گردن نوذر تاجدار ز شاهان وز راستان یادگار
همی گوید از تخمهٔ نوذرم جهان را بشاهی خود اندر خورم
همی گفت با طوس نوذر به کین که ای نامور شیر ایران زمین
سپهدار نوذر چو آگاه شد بدانست کش روز کوتاه شد
نوذر آزادی پس از پایان تحصیلات دبیرستان در بانک ملی ایران در کرمانشاه آغاز به کار کرد. او کار در بانک ملی را در کنار کار هنری، ادامه می‌داد. او در تهران معاون شعبه‌های بانک ملی در بلوار الیزابت (بلوار کشاورز کنونی) و خیابان تخت جمشید (خیابان طالقانی کنونی) بود و در میانه دهه ۱۳۵۰ مدیر اداره تبلیغات بانک ملی بود. نوذر آزادی در سال ۱۳۵۹ از بانک ملی بازنشسته شد و به آلمان کوچ کرد.
شب تیره چون روی زنگی سیاه کس آمد ز گستهم نوذر به شاه
یک الکتروکاتالیست پلاتین و رادیم روی نانوذرات قلع دی اکسید با کربن می‌تواند پیوندهای کربن-کربن را در دمای اتاق بشکند و محصول فرعی دی اکسید کربن را تولید کند، به طوری که اتانول را می‌توان به گونه‌ای اکسید کرد که یون‌های هیدروژن و الکترون‌های موردنیاز برای تولید برق فراهم شود.
ای شه آسمان حثبم‌ کارگشای ملک جم داور کشور عجم وارث تاج نوذری