نوبل
معنی کلمه نوبل در فرهنگ عمید

نوبل

معنی کلمه نوبل در فرهنگ عمید

جایزه ای که هر سال به کسانی که در رشته های شیمی، فیزیک، طب، ادبیات، و تٲمین صلح جهانی خدماتی انجام بدهند داده می شود.

معنی کلمه نوبل در فرهنگ فارسی

آلفرد نوبل ( ۱۸۹۶ - ۱۸۳۳ ) شیمی دان و مخترع سوئدی . در شهر استکهلم متولد شد و دینامیت را اختراع کرد و از این راه ثروت سرشاری بدست آورد . چون برخلاف انتظار و آرزوی او دینامیت در جنگها برای کشتار مردم بکار رفت این دانشمند بشر دوست کلیه دارائی و ثروت خود را وقف پرداخت جایزه سالیانه بکسانی کرد که در زمینه ادبیات علوم و تامین صلح جهانی خدمات مهمی انجام دهند و اکنون سالها است که در پایتخت سوئد هر ساله انجمنی طبق وصیت نوبل تشکیل میشود و جایزه هائی بمخترعین و مکتشفین نویسندگان و رجال سیاسی خدمتگزار صلح داده میشود .

معنی کلمه نوبل در دانشنامه عمومی

نوبل (دهانه). نوبل یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۳ دهانه اقماری دارد.
نوبل (فیلم). نوبل ( انگلیسی: Noble ) فیلمی درام و محصول سال ۲۰۱۴ میلادی به کارگردانی استیفن بردلی ( Stephen Bradley ) است. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی «کریستینا نوبل» ساخته شده است.
کریستینا نوبل زنی نیکوکار و فداکار است که دوران کودکی بسیار سختی را در کشورش ایرلند گذراند. او طِی اتفاقاتی، به شهر سایگون ویتنام مهاجرت کرد و در آنجا جزو افراد نیکوکار و مدافع حقوق کودکان شد.

جملاتی از کاربرد کلمه نوبل

یهودیان آمریکا سهم زیادی در پیشرفت علمی ایالات متحده آمریکا داشته و دارند. از ریچارد فاینمن گرفته تا آلبرت اینشتین این گروه ۳۷٪ برندگان جوایز نوبل در این کشور و نزدیک به ۸٪ کل رؤسای شرکت‌های بزرگ آمریکایی را تشکیل می‌دهند.
به‌طور مشترک به همراه آلن هیگر و هیدکی شیریکاوا موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.
درطول سال‌های فعالیت دانشگاه آکسفورد، خیلی از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب شهرت بسیاری برای خود شدند. به‌عنوان مثال ۴۶ نفر از اشخاصی که تا کنون جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند یا دانش‌آموختهٔ این دانشگاه بوده‌اند یا در اینجا تدریس کرده بودند.
سال ۲۰۱۶ میلادی، دانکن هالدین به همراه دو فیزیکدان دیگر، دیوید جی تولس و جان مایکل کوسترلیتز؛ به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند.
صاحبا! در گلشن مدح تو آن نوبلبلم کز وجودم یافت گلزار معانی آب و تاب
اسکار آریاس سانچز (زادهٔ ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۰) سیاستمداری کاستاریکایی است که پیشتر برای دو بار از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ و از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ مقام ریاست‌جمهوری این کشور را نیز برعهده داشت. او در سال ۱۹۸۷ به دلیل تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی‌ای که در آن زمان در چند کشور آمریکای لاتین در جریان بود جایزه صلح نوبل را دریافت نمود.
همان‌طور که پریوا توضیح می‌دهد، در پی این اقدامِ پرنس ارفع، دوستانش حتی پیشنهاد کردند که او را برای دریافتِ جایزهٔ صلح نوبل نامزد کنند.
وی همچنین برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۹۵ شده است.
او به همراه اریک بتزیگ و ویلیام اسکو مورنر به طور مشترک موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۴ "برای توسعه میکروسکوپ فلورسانس در مقیاس نانو" شد.