نوای

معنی کلمه نوای در لغت نامه دهخدا

نوای. [ ن َ ] ( اِ ) نوا. رجوع به نوا شود. || عارض و کنار رخسار . ( ناظم الاطباء ).
نوای. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کاریزنو بالاجام از بخش تربت جام شهرستان مشهد، در 27 هزارگزی شمال غربی تربت جام و 2 هزارگزی غرب راه تربت جام به فریمان ، در دامنه معتدل هوائی واقع است و 159 تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و پنبه ، شغل مردمش زراعت و مالداری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه نوای در فرهنگ فارسی

دهی است از بخش ایذه شهرستان اهواز در ۱۴ هزار گزی جنوب ایذه در جلگ. گرمسیری واقع است . آبش از چشمه و قنات محصولش غلات شغل مردمش زراعت و گله داری است .
( نو آی ) کنتس دو نوای ( پاریس ۱۹۳۳ - ۱۸۷۶ م . ) سومین شاعر بزرگ فرانسه و شاید از لحاظ مفهوم شاعری از دیگران برتر است . آثار این بانوی شاعر از نظر لطف جمال و شیوائی سخن شایسته احترام و علاقه خاص است زیرا یکی از بزرگترین عشاق سعدی شیرازی است و بقدری باسعدی و حافظ آشنا شده که یکبار نوشت : [ کاش در روزگار سعدی و حافظ در شیراز بودم و از ایشان عشق گدائی میکردم ] . [ آناتول فرانس ] در وصف کنتس دونوای نوشته : [ نمیدانم خود او زیباتر است یا شعرش بهرحال از هیچکدام برای خاطر دیگری نمیتوان گذشت ] .

جملاتی از کاربرد کلمه نوای

از آن اسرار عاشق کش مشو امشب مها خامش نوای چنگ عشرت را بجنبان تار پنهانک
هنوز گردش چشم تر است دور بجا هنوز گوش تو مست نوای خویشتن است
صائب نظر عاقبت اندیشی اگر هست بی برگ ونوایان جهان خوش ثمرانند
خوش‌تر آید از نوای عشرتم در گوش جان نالهٔ دردی که از دل‌های محزون بشنوم
آن عرب را بی‌نوایی می‌کشید تا بدان درگاه و آن دولت رسید
به بوی مجلس تو جان باربد مرغی ست که بی نوای چکاوک زند ز عشق عراق
نبود بیش ز یک پرده نوای عشاق بر مخالف ره این راست نیاید بسماع
اسفنج‌ها، موجوداتی بی‌مهره هستند که در دریا زندگی می‌کنند. تا قرن گذشته بعضی از مردم اسفنج‌ها را به اشتباه جزو گیاهان می‌دانستند، امّا در اصل اسفنج غذاسازی نمی‌کند و بنابراین اسفنج‌ها در دستهٔ جانوران محسوب می‌شوند و چون غذاسازی ندارند مصرف‌کننده و هترو تروف شامل می‌شوند. این جانوران از هر لحاظ ساده هستند. اسفنج‌ها به‌طور کلّی توانایی حرکت ندارند امّا در نمونه‌های نادر در حال خزیدن دیده می‌شود. این جانوران نه اندامی برای بینایی دارند و نه اندامی برای شنوایی؛ امّا باز هم در نمونه‌های نادر توانایی عکس‌العمل در برابر نور و روشنایی را دارند.
پرنمود آفاق را ز آوای حق شد نوای حق بلند از نای حق
در شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد نیز مردم در اعتراض به گرانی به خیابان آمده و مغازه‌داران دست به اعتصاب زدند. افزون بر بازاریان، از روز شنبه ۲ تیر به دلیل ثابت بودن قیمت نان در طول ۴ سال و افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه نان، نانوایان مشهد در جلوی اتحادیه صنف نانوایان گردآمدند.
باز گل اسباب معشوقی به بستان ساز کرد بلبل بیدل نوای عاشقی آغاز کرد
نوای عشق او اکنون کنم ساز برآرم در جنون فریاد و آواز