نوازان

معنی کلمه نوازان در لغت نامه دهخدا

نوازان. [ ن َ ] ( نف ، ق ) نوازش کنان. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). دلجوئی کنان. ( ناظم الاطباء ). در حال نواخت و نوازش کردن. || ساززنان. آوازخوانان. سرودگویان. ( ناظم الاطباء ). در حال نواختن ساز و آلات طرب :
نوازان نوازنده در چنگ چنگ
ز دل برده بگماز چون زنگ زنگ.اسدی.|| به معنی نوازنده و نوازننده که خواننده باشد هم آمده است . || امر به این معنی ( نواختن ) هم هست ، یعنی بنواز و بخوان و دلجوئی کن . ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). || ( اِ ) نام پرده ای از موسیقی. ( غیاث اللغات از شرح قران السعدین ).

معنی کلمه نوازان در فرهنگ فارسی

نوازش کنان . دلجوئی کنان . در حال نواخت و نوازش کردن . یا ساز زنان . آواز خوانان . سرود گویان . در حال نواختن ساز و آلات طرب .

جملاتی از کاربرد کلمه نوازان

چو دید آن آفتاب دلنوازان چو شمع از آتش گل شد گدازان
مجید درخشانی می‌گوید: «ساز مشکاتیان نه تنها بر سنتورنوازان که بر همهٔ هم‌نسلانش تأثیرگذار بود و هنوز زمان می‌خواهد تا کسی این ردپاها را کشف کند و آثار او را بشناسد. اما در این میان خوشحالم که مشکاتیان در زمان حیاتش مورد لطف همگان و به‌خصوص مردم قرار گرفت و آثارش به‌خوبی شنیده شد.»
محمدرضا لطفی پس از بازگشتش به ایران و اجرای چند کار متفاوت این آلبوم را یک بار دیگر به صورت زنده در یک کنسرت اجرا کرد اما این بار با حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده و اجرای گروه هم‌نوازان شیدا. این اثر نیز در قالب یک آلبوم تصویری توسط مؤسسه آوای شیدا منتشر شد.
چو شمعی بود سوزان و گدازان سپرده دل به مهر دلنوازان
دوستداران را نوازانی چو بتر ابرهمن نیکخواهان را فروزانی چو آتش را مغان
طبع‌نوازان و ظریفان شدند با که نشینی‌؟ که حریفان شدند
می‌روم زین بزم و یاد دلنوازان می‌کنم می‌روم زین باغ و گلبانگ هزاران می‌برم
ارکستر مهرنوازان در ابتدا با سرپرستی سالار عقیلی فعالیتش را آغاز کرد. سپس با تشکیل شورای فنی با حضور شهرام توکلی و علی اکبر قربانی و با مدیریت پیمان میرآقاسی به کار خود ادامه می‌دهد.
گذر بر مهر کن چون دل‌نوازان به من بازی مکن چون مهره‌باز‌ان
از دیدنش کنم ز دل خویش یاد اسیر آیینه از غریب نوازان الفت است
به صافی چون عذار دلنوازان به تلخی روزگار عشقبازان
#فرید_الهامی#گروه_فردوسی#تنبور#تنبور_مقامی#تنبورنوازان#تنبور_نوازی#
ادموند رابرا آثار سازی (بی‌کلام) و آوازی فراوانی برای تک‌نوازان، نوازندگان مجلسی و گروه‌های کر و ارکستر ساخت. او مورد احترام بسیاری از نوازندگان هم‌عصر خود بود و در اواسط قرن بیستم در اوج شهرتش بود. معروف‌ترین قطعات او یازده سمفونی است که از او به‌جا مانده‌است. وی در دوره‌ای فعالیت داشت که بسیاری از آهنگسازان موسیقی دوازده‌نغمه‌ای می‌نوشتند، اما رابرا تصمیم گرفت که ترانه‌ها و آهنگ‌های خودش به این سیاق نباشد. در عوض او سبک متمایز خودش را ابداع کرد. کارهای بعدی او مانند کارهای پیشینش در میان علاقمندان به موسیقی محبوب نبود، اگرچه او هرگز احترام همکارانش را از دست نداد. در مجموع آثار او امروزه کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، مورد تجلیل قرار می‌گیرد. برادر او آرتور رابرا یک مهندس بود.
هنر نوازان کز فضل مایه ور باشند به شعرهای چنان خلعت چنین ندهند
در سال ۱۳۹۳ فرهاد فخرالدینی (رهبر پیشین ارکستر ملی ایران) مجددا از سوی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد به عنوان رهبر ارکستر ملی معرفی شد. به همین دلیل اجرای برنامه در سالن همایش‌های میلاد تهران را برخی به اشتباه اولین کنسرت ارکستر ملی ایران (بعد از تعطیلی ارکستر ملی ایران در سال ۸۸) قلمداد کردند. گر چه رهبر ارکستر و تعدادی از اعضای شورای فنی و نوازندگان ارکستر مهرنوازان جزو اعضای اصلی ارکستر ملی ایران هستند اما ارکستر مهرنوازان یک مجموعه کاملاً خصوصی است که با پشتیبانی اسپانسرهای غیر دولتی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و سمت و سوی فعالیت‌های آن کاملاً با ارکستر ملی ایران متفاوت است.
روان کردند مهد آن دل‌نوازان چو مه تابان و چو خورشید تازان