نواری
معنی کلمه نواری در فرهنگستان زبان و ادب

نواری

معنی کلمه نواری در فرهنگستان زبان و ادب

{fettuccine} [علوم و فنّاوری غذا] نوعی خمیراک به شکل نوارهای تخت و باریک
{Zostera} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از نواریان اغلب چندسالۀ علفی با حدود دوازده گونه که بر روی بسترهای شنی یا خورها به صورت غوطه ور یا تاحدودی شناور می رویند؛ برگ های این گیاهان به صورت نوار بلند سبز روشنی است که حدود یک سانتی متر پهنا دارد و ساقۀ کوتاه .

معنی کلمه نواری در دانشنامه عمومی

نواری، علف مارماهی ( نام علمی: Zostera ) نام یک سرده از تیره نواریان است.
اغلب چندسالهٔ علفی با حدود دوازده گونه که بر روی بسترهای شنی یا خورها به صورت غوطه ور یا تاحدودی شناور می رویند؛ برگ های این گیاهان به صورت نوار بلند سبز روشنی است که حدود یک سانتی متر پهنا دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه نواری

همچنین در تارخ ۲۰/۵/۱۴۰۲ در ساعت ۱۰:۳۷بامداد در شهر *اردبیل* در شهرک کوثر، نواری تقریباً صاف و بسیار بلند و به‌صورت تکه‌تکه نورانی با انتهایی منحنی شکل در آسمان اردبیل مشاهده شده و با حرکتی آرام در حال حرکت بود، بر اساس گزارش‌های مردمی صداهایی مبنی بر صدای شلیک زد هوایی‌های این شهر به‌صورت خفیف و بدون ایجاد نور به گوش رسیده‌است. این نوار در ابتدا پر نور و سپس از نور کاسته و ناپدید شده‌است.
چشمه ها در این چمن جاری شوید بارها اشباح و انواری شوید
اندازه بدن این اردک میان ۴۸ تا ۵۳ سانتی‌متر است. مشخصه آن نوک قرمزرنگ و پاهای صورتی‌رنگش است. رنگ سر آن قهوه‌ای است با شکمی سیاه‌رنگ و نواری سفیدرنگ و بزرگ بر بال. اردک‌های جوان رنگ روشن‌تری دارند و در زیر بدن قهوه‌ای هستند و نوک و پاهایشان به رنگ قهوه‌ای-آبیند.
این ال‌ئی‌دی‌ها اکثراً ال‌ئی‌دی‌های تک-دای هستند که معمولاً به عنوان چراغ نشانگر استفاده شده و در ابعاد مختلفی از ۲ تا ۸ میلیمتر ساخته می‌شوند، و برای نصب سوراخ-کامل یا نصب سطحی ارائه می‌شوند. ریتینگ‌های معمول جریان از حدود ۱ میلی‌آمپر تا بالای ۲۰ میلی‌آمپر متغیر است. از چسباندن چندین ال‌ئی‌دی مینیاتوری بر روی یک نوار پشتیبان لامپ نواری ال‌ئی‌دی ساخته می‌شود.
(صبح شد و از هر سمت ، صدای اذان بلند شد ! گویا که از فرشتگان ، صدای قرآن می آید !!! صدایی مثل آن نمی یابم ، بگذارید بگویم که اگر صدای جان شنیده می شد ، به آن شبیه بود !!!)(گویا بسان دوران کودکیم که در گاهواره آرمیده ام ، صدای مهربان مادرم برایم لالایی می گوید ! یا اینکه در سفر هستم و بیدارم می کنند که برخیز تا به مقصد برسیم ! زنگ شتر نواخته می شود که کاروان دارد عبور می کند !!!)(یا اینکه چوپان ، گوسفندان را پراکنده است و در کوه نی می زند و این صدای چوپان در گوش گوسفندان رویا می آفریند !!! اگر جسمم هم پیر شده باشد ، هنوز عشقم پیر نشده است ! و در گوشم هنوز صدای جوانی طنین انداز است !!!)(یا اینکه زمان با من کشتی گرفته و مرا به زمین کوبیده است ! و شعر و نوشته هایم همانند صدای پهلوان به زمین خورده است !!! آخرالزّمان شده و گوش فرا دهید که فریاد کمک خواهی مردم ، عرش را به لرزه درمی آورد !!!) (پاییز انسانی است و جان ها همانند برگ پاییزی به زمین می ریزند ! برگ های پاییزی وقتی می ریزند ، پاییز همانند ساز ، ناله سر می دهد ! چهل سال است که زندانی ام و دیگر آن صدای مؤثر باقی نمی ماند ! اگر صدای من بی تأثیر هم باشد ، تو این صدای کم ارزش را از من قبول فرما !!!)(اگر صدای من هم بلند شود ، باید که فحش بدهم ... مردم گرسنه اند و صدای بد و بیراه بلند شده است !!! این صدا را در نواری ذخیره کنید تا این کودکان ، روزی با شوق تمام به استقبال این صدای از ما به یادگار مانده بروند !!!)(اگر در صدا جاذبه وجود داشته باشد ، انسان را به سوی خود جلب می کند ! ببینید که در انقلاب ، صدای سردار قهرمان ما ، آزادی را به ارمغان آورد !!! اگر انسان پیر شود ، گوشهایش سنگین می شوند ! و گویا در این گوش بیچاره ، صدای زمان غرّش می کند !!!)(هنگام سحر ، به این سکوت ژرف بنگر که کدامین نوار میتواند این صدای جاودان را ضبط نماید ؟!!! شهریارا ! این سوت زن ها مرا نیش می زنند ! من چه کنم که صدای مار به صدای سوت شباهت دارد ؟!!!) ۱۳۵۵
عین انواری و غیر تو بود تاب سراب نور پاکی و فسانه است حدیث گل و آب
آکرواستئولیز، تحلیل فالانژهای استخوانی دیستال است. آکرواستئولیز دارای دو الگوی تحلیل در بزرگسالان است: منتشر و نواری.
استان هرمزگان یکی از استان‌های ایران است. این استان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان‌های فارس و بوشهر و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه است و جنوب آن را آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌است. این استان در منطقهٔ ۲ کشور قرار دارد و مرکز آن، بندرعباس است. جمعیت آن تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱٫۷۷۶ میلیون برآورد شده‌است.
گفت جامست گر بر او نوریست از رخ تو بود که انواری
به گوش کفر چه گفتی که چشم و گوش ببست به گوش عقل چه گفتی که گشت انواری
شوری ست نواریزی تار نفسم را پیدا نه ای ای جنبش مضراب کجایی؟
گر آن را نبینی همی، همچو عامه سزای فسار و نواری و پالان
مرا از پرتو روی تو هر لمعه است دیداری مرا از لمعه روی تو هر لمعه است انواری
ور بگویم مسیح عیبی نیست از تجلی چو غرق انواریم
در بالاترین بخش نرم‌افرار، نواری افقی به نام نوار عنوان جای گرفته که در آن نام و نسخه نرم‌افزار اتوکد و نام پرونده (فایل) جاری نوشته شده است.
در خانه همی‌گشتم در دست چنین شمعی تا تیره شد این شمعم از تابش انواری