نواخته

معنی کلمه نواخته در لغت نامه دهخدا

نواخته. [ ن َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف ) تسلی داده شده. دستگیری شده. مهربانی کرده شده. ( ناظم الاطباء ). نوازش کرده شده. مورد نوازش و اکرام و تفقد قرارگرفته. نعت مفعولی از نواختن است. رجوع به نواختن شود.
- نواخته داشتن ؛ نواختن. نوازش کردن : وزارت مرا [ حسنک را ] دادند و نه جای من بود و به باب خواجه هیچ قصدی نکردم و کسان وی را نواخته داشتم. ( تاریخ بیهقی ص 182 ).
|| ( اِ ) خیرات. ( جهانگیری ). خیر و خیرات. ( انجمن آرا ) ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). تکلفات و انعامات ( ؟ ). ( برهان قاطع ) ( آنندراج ).

معنی کلمه نواخته در فرهنگ عمید

۱. نوازش شده.
۲. خیر و خیرات.
۳. انعام.

معنی کلمه نواخته در فرهنگ فارسی

تسلی داده شده ٠ دستگیری شده ٠ مهربانی کرده شده ٠ نوازش کرده شده ٠ مورد نوازش و اکرام و تفقد قرار گرفته ٠ نعت مفعولی از نواختن است .

جملاتی از کاربرد کلمه نواخته

این قسمت در فرم سونات است. موومان اول در شروع، با دو آکورد قوی و در ادامه تم اول با ویولنسل نواخته می‌شود. پس از تکرار توسط ارکستر، تم دوم به گوش می‌رسد. این تم تداعی زندگی و سرگذشت یک قهرمان است.
دیگر آنکه: پیمان ستد از فریشتگان و پیغامبران بر نبوّت محمد (ص) و نصرت دادن وی، چنان که گفت: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ... و این غایت تشریف است و کمال تفضیل که نامش با نام خویش بزرگ کرد، و قدرش با قدر خود برداشت. پیش از وجود محمد (ص) بچندین هزار سال فرمان آمد که: یا جبرئیل! من دوستی خواهم آفرید، نام وی محمد (ص)، ستوده و نواخته من، نام او قرین نام من، قدر او برداشته لطف من، طاعت داشت او طاعت من، قول او وحی من، اتّباع او دوستی من.
قوله تعالی: «وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ» یوم الحسرة یوم القیامة سبق لقوم الشقاوة من غیر ان یرتکبوا معصیة، و لآخرین السعادة قبل ان یقترفوا حسنة. روز حسرت روز اول است در عهد ازل، که حکم کردند و قضا راندند و هر کس را آنچه سزای وی بود دادند، رانده بی‌جرم و جریمت، نواخته بی وسیلت طاعت. یکی را خلعت رفعت دوختند و میل نه.
سبک موزیک اعتراضی الرای. الجزایر، یک سبک موزیک محلی عربی است که از شهر وهران یکی از شهرهای الجزائر سرچشمه گرفته‌است. در سال ۱۹۳۰ در این شهر بادیه نشین‌هایی بودند که با سبک موسیقی اسپانیایی و فرانسوی و آفریقایی در هم آمیختند که عمدتاً توسط زنان نواخته می‌شد. این سبک در الجزایر ممنوع اعلام شد تا جایی که یکی از خوانندگان محبوب این سبک ترور شد، اگر چه تا سال ۱۹۸۰ با موفقیت‌های همراه بود. ترانه شمال پاریس که توسط چب مامی؛ ۱۱ ژوئیه ۱۹۶۶ یک موسیقی‌دان سرشناس اهل الجزایر ساخته شد، آخرین نمونه این سبک موسیقی بود که ترانه ای در اعتراض علیه نژادپرستی بود و موجب اعتراضهایی در سال ۲۰۰۵ در فرانسه شد.
لحن علوانیه با سازی به نام رباب یا ربابه که یکی از سازهای مردم عرب خوزستان است نواخته می‌شود. رباب‌سازی مانند کمانچه است اما از ساده‌ترین وسایل ساخته می‌شود.
آرمیلوستریوم در آیین روم باستان جشنواره ای در بزرگداشت مارس خدای جنگ بود که در ۱۹ اکتبر هر سال برگزار می‌شد. در این روز جنگ‌افزارهای سربازان به خوبی پاکیزه می‌شد و برای زمستان کنار گذاشته می‌شد. ارتش در سیرکوس ماکسیموس تجمع می‌کند، حلقه‌های گل به گردن آنها آویخته می‌شود و مورد بازبینی قرار می‌گیرند. به عنوان بخشی از فرایند پاکیزه سازی، ترامپت نواخته می‌شود. رومی‌ها به همراه سربازان و جنگ‌افزارها بر روی تپهٔ اوینتین جمع می‌شوند و با مشعل‌ها و حیوانات قربانی شان مراسم را ادامه می‌دهند. کشیش‌های رقصندهٔ مارس به نام سالی هم ممکن است در مراسم شرکت کنند.
یوسف اگر به فراق پدر غمگین گشت چرا نالد؟! چون بوصال وحی حقّ رنگین گشت، وحی حقّ او را در آن چاه بی سامان خوشتر از وصال یعقوب در کنعان، آری نواختها همه در میان رنج است و زیر یک ناکامی هزار گنج است.
چه ضرر از معصیت ایشان چون عفو و مغفرت ما بود؟ ایشان برداشته لطف ازل‌اند و نواخته فضل ابد، و الزّلل لا یزاحم الازل.
(من) ۶ ماهِ دیگر، برای سه‌سال گیتار می‌نواخته خواهم بود. /(من) ۶ ماهِ دیگر، سه‌سال می‌شود (خواهد شد) که گیتار می‌نوازم. (اکنون کمتر از سه‌سال است که گیتار می‌نوازم، ۶ ماه دیگر، سه‌سال می‌شود).
تا سالهای ۱۸۳۰ اجرای ارکستر در وین توسط ارکسترهای مناسب انجام می‌شد. این ارکستر شامل نوازندگان حرفه‌ای و آماتور می‌باشد که برای اجرای برنامه‌های خاص باهم تلفیق می‌شوند. در سال ۱۸۳۳ فرانز لاچنر پیشگام شرکت در فیلارمونیک وین به اسم کونستلرورین شد. این ارکستر دارای نوازندگان حرفه‌ای از مجلس اپرای وین یا همان اپرای دولتی وین بود. آن‌ها چهار کنسرت اجرا کردند و در هر کدام سمفونی بتهوون نواخته شد
روزی دو سه شد که بنده ننواخته‌ای اندیشه به ذکر وی نپرداخته‌ای
وی مارش ایرانی اثر یوهان اشتراوس، همچنین در بازار ایرانی، یکی از معروف‌ترین ساخته‌های آهنگساز انگلیسی، آلبرت کتلبی را بارها به زیبایی نواخته‌است.
قدیمی‌ترین الفبای مورد استفاده برای نوشتن روهینگیا، الفبای عربی بوده است. از قرن ۱۹ به این سو، با اقتباس از فارسی و اردو، الفبای عربی برای نوشتن زبان روهینگیا به کار گرفته شد. اما این الفبا کوتاهی‌های خویش را نیز داشت و مناسب زبان روهینگیا که واکه‌ها و سیستم نواختهای پیچیده‌تری از فارسی و اردو داشت، نبود. این کوتاهی‌ها مورد نظر روهینگیازبانان قرار گرفت. در نتیجه، در سال ۱۹۷۵ میلادی، با درخواست پیران جامعه، الفبای عربی استانداردسازی شده و با نوآوریهایی، مناسب زبان روهینگیا شد. امروزه این الفبا، یکی از الفباهای مورد استفادهٔ روهینگیا می‌باشد.
ز نای خویش فاخته دوصد اصول ساخته ترانه‌ها نواخته چو زیر و بم تارها