نهور

نهور

معنی کلمه نهور در لغت نامه دهخدا

نهور. [ ن ُ ] ( اِ ) چشم. ( جهانگیری ) ( رشیدی ) ( انجمن آرا ) :
تو آن سری که شمارند خاک پای ترا
سران محتشمان توتیای نور نهور.سوزنی ( از جهانگیری ). || نگاه. ( جهانگیری ) ( رشیدی ). نگاه به چشم. ( انجمن آرا ).
- بدنهور ؛ ظاهراً به معنی بدمنظر است. ( از حاشیه برهان چ معین ). شاید معنی بدچشم و آلوده نظر هم مناسب باشد :
از آن با بزرگان نیارم نشستن
که ایشان چو حورند و من بدنهورم .سنائی ( از رشیدی ).کوردل همچو کور می باشد
سبک و بدنهور می باشد.سنائی ( از انجمن آرا ).|| نگاه کردن از روی قهر و غضب و خشم. ( برهان قاطع ). اینکه در برهان به معنی نگاه کردن از روی خشم نوشته ، تصحیف خوانی کرده. در فرهنگهای معتبر به معنی نگاه و چشم هر دو آمده و او نگاه بخشم فهمیده. ( انجمن آرا ).
نهور.[ ن ُ ] ( ع اِ ) ج ِ نهر. رجوع به نَهر و نَهَر شود.
نهور. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش پشت آب شهرستان زابل. در 8 هزارگزی جنوب شرقی بنجار در جلگه گرم معتدل هوایی واقع و دارای 414 تن سکنه است. آبش از رودخانه هیرمند، محصولش غلات و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و گله داری و گلیم و کرباس بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه نهور در فرهنگ معین

(نُ ) (اِ. ) ۱ - چشم ، نگاه . ۲ - منظر.

معنی کلمه نهور در فرهنگ عمید

۱. چشم.
۲. نگاه، رویت: کوردل همچو کور می باشد / سبک و بدنهور می باشد (سنائی: لغت نامه: نهور ).

معنی کلمه نهور در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - نگاه بچشم . ۲ - منظر : (( بدنهور ) ) . ۳ - چشم : (( تو آن سری که شمارند خاک پای ترا سران محتشمان توتیای نور نهور . ) ) ( سوزنی . انجمن )
دهی است از بخش پشت آب شهرستان زابل ٠ در ۸ هزار گزی جنوب شرقی بنجار در جلگه گرم معتدل هوائی واقع است ٠ آبش از رودخانه هیرمند محصولش غلات و لبنیات شغل اهالی زراعت و گله داری و گلیم و کرباس بافی است ٠

معنی کلمه نهور در دانشنامه عمومی

نهور، روستایی از توابع بخش سنگان و در شهرستان خواف استان خراسان رضوی ایران است. این روستا جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی از لحاظ مختصات جغرافیایی است.
این روستا در دهستان بستان قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ( ۴۸خانوار ) ۱۹۷نفر بوده است.
نهور (زابل). نهور، روستایی در دهستان ژاله ای بخش کرباسک شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۳۸۸ نفر ( ۱۰۱ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه نهور در ویکی واژه

چشم، نگاه، منظر. (گویش نیشابوری): حرارت طاقت فرسا
جمع نهر.
نهور ممکن است به دو بخش نه - هور قابل تجزیه باشد و بخش دوم اصطلاح را حور نیز می‌توان تعریف نمود.[۱]
↑ به نظر می‌رسد در جنوب بین‌النهرین بویژه تمدن سومر، زنان به استحمام در رود آرام عادت داشتند و این واژه ریشه در آن دوران دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه نهور

ابراهیم حلیم پاشا (؟ -۱۹۰۴م) تاریخ‌نگار مصری قفقازی‌اصل بود. بازرس کل اوقاف در دمنهور بود. التحفة الحلیمیة فی تاریخ الدولة العلیة را نگاشت که حوادث سال ۱۲۹۳ق را در آن گردآورده.
آب چشمه چونکه باشد تلخ و شور عذب و شیرین کی بود آب نهور
نگه دید و خرد پیمانهورد که پیماید جهان چار سو را
اعتقاد بر این بود که آنوناکی‌ها فرزندان آنو و همسرش کی، الهه زمین، هستند. ساموئل نوآ کریمر کی و نینهورساگ، الهه مادر سومری، را یک شخصیت می‌داند. قدیمی‌ترین آنوناکی انلیل، خدای باد و رئیس خدایان سومری، بود. سومری‌ها باور داشتند پیش از تولد انلیل زمین و بهشت یکی بودند اما پس از تولد او زمین و بهشت از یکدیگر جدا شدند. انلیل زمین را برداشت و پدرش آسمان را.
ربی اسحاق سگی نهور (רַבִּי יִצְחַק סַגִּי נְהוֹר) که معمولاً به نام اسحاق کور شناخته می‌شود یک کابالیست معروف بود که در قرن دوازدهم میلادی در فرانسه زندگی می‌کرد. بعضی اعتقاد دارند که او نویسنده کتاب کابالایی بهیر است. ولیکن بعضی دیگر نظیر گرشوم شولم این ادعا را غلط می‌دانند. او پسر کابالیست معروف آبراهام بن دیوید پاسکراس بود. کتاب بهیر برای اولین بار در سال ۱۲۰۰ میلادی در فرانسه پدیدار شد. حتی اگر این کتاب به صورت کامل توسط اسحاق کور نوشته نشده باشد بسیاری از مطالب آن از نوشته‌های الهام گرفته شده‌است.
المنهورشت ۹۰۶ نفر جمعیت دارد.
ابوالعبّاس احمد بن عبدالهادی دمنهوری، شهرت‌یافته به شهاب‌الدین دمنهوری (۱۳۳۳ - ۱۳۸۵م) ادیب و شاعر مصری در سدهٔ هشتم هجری بود.
آزموسیس با وجود این‌که از سوی مخاطبان با استقبال روبه‌رو شد و فروش خوبی داشت نقدهای متوسطی از منتقدان دریافت کرد. استیون توماس ارلواین از آل‌میوزیک این آلبوم را به‌خاطر عدم ادامهٔ سیر تکاملی دو آلبوم شرور خستگی‌ناپذیره (۱۹۸۸) و گریه بسه (۱۹۹۱) مورد انتقاد قرار داد. او ضمن ستایش نوازندگی زک وایلد، انتقاداتی را متوجه رویهٔ مایکل بینهورن در تهیه‌کنندگی آلبوم کرد.
مک کان که در وودونگا، ویکتوریا به دنیا آمد، در سیدنی بزرگ شد و در لورتو نورمنهورست تحصیل کرد.
ارتش پروس که با آغاز جنگ‌های ناپلئونی منسوخ شده بود و فرانسه در جنگ چهارم ائتلاف در سال ۱۸۰۶ پروس را شکست داد. با این حال، تحت رهبری گرهارد فون شارنهورست، اصلاح طلبان پروس شروع به مدرنیزه کردن ارتش پروس کردند که ارتش پروس کمک زیادی به شکست ناپلئون بناپارت در جنگ ائتلاف ششم کرد. با این حال محافظه کاران برخی از اصلاحات را متوقف کردند و ارتش پروس متعاقباً به سنگری برای دولت محافظه کار پروس تبدیل شد.
این راه‌آهن که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده دارای ۴ خط، ۴۶ ایستگاه و ۲۷۰ کیلومتر طول است و شهرهایی همچون برمن، برمرهافن، تویسترینگن، باد تسویشنان، اولدنبورگ، دلمنهورست و فردن، نیدرزاکسن را پوشش میدهد.