نهن

معنی کلمه نهن در فرهنگ فارسی

( صفت ) نهان

جملاتی از کاربرد کلمه نهن

خوش سزای خدمتش را بر کف دستش نهند داستان‌هایی ز حکمت اندربن دستان بود
ضمیرم در جنان زیبا زند جوش که حوران مینهندش دربناگوش
دو کشتی ز بس کشته آکنده شد نهنک اندرون جا پراکنده شد
گردون به شکل اوست نه چون او که شاخ بید نبود بقم اگرچه در آب بقم نهند
شیخ چون افتاد در کام نهنگ جمله زو بگریختید از نام و ننگ
نهنگی به ما برگذر کرده گیر همه گنج ناخورده را خورده گیر
شکار، گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، رقابت با ماهیگیران، کمبود ماهی، گردشگری (نهنگ‌بینی و درمان به وسیله دلفین‌ها)، زنده‌گیری به منظور نمایش یا پژوهش، نابودی زیست‌بوم یا کاهش قلمرو، فعالیت‌های صنعتی یا نظامی، آلودگی شیمیایی، بیماری و دگرگونی‌های اقلیمی.
باده آبی بود کز او ماهی کام اگر تر کند نهنگ آید
مقیم‌ها و نامقیم‌ها با آنکه در یک ناحیه سکونت دارند از یکدیگر دوری می‌کنند. نام «نامقیم» از روی این باور به این گروه اطلاق می‌شود که آن‌ها را رانده‌شدگان از دسته‌های بزرگتر مقیم می‌دانستند، اما بررسی‌های بعدی نشان داد که نامقیم‌ها در میان مقیم‌ها زاده نشده‌اند (و بر عکس). جدایی فرگشت دو گروه احتمالاً در دو میلیون سال پیش پدید آمده‌است. بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که‌آمیزش میان‌نژادی در میان نهنگ‌های قاتل مستقر و نامستقر از ۱۰٬۰۰۰ سال پیش به این سو اتفاق نیفتاده‌است.
نزدیک‌ترین گروه به اسب‌های آبی کنونی، آب‌بازسانان هستند. تیره اسب‌آبیان به همراه آب‌بازسانان در کلاد نهنگ‌اسب‌آبی‌سانان طبقه‌بندی شده‌اند.
و چون خلیل (ع) را بگرفتند تا در منجنیق نهند و به آتش اندازند، گفت، «حسبی الله و نعم الوکیل» چون در هوا بود جبرئیل (ع) گفت، «هیچ حاجت داری؟» گفت، «اما الیک فلا، یعنی به تو نه». تا وفا کرده باشد بدین که گفت حسبی الله و بدین سبب وی را به وفا صفت کرد و گفت، «و ابراهیم الذی و فی» و به داوود (ع) وحی آمد که با داوود هیچ بنده نیست که از میان همه دست در من زند که اگر همه آسمان و زمین به کید و مکر با وی برخیزد نه وی را از آن فرج دهم.
پسوند ن در پایان واژه پوشَن همان است که در پایان واژگان سوزن، هاون، نهنبن، انجمن، روزن، میهن، پرویزن، چمن و واژه نوساخته تاون نیز دیده می‌شود و پسوندی است که با آن اسم و بویژه اسم ابزار می‌سازند.
نهنگ یَشک و ستون بای و اژدها خرطوم سپهر گردش و کُه پیکر و صبا رفتار
این قسمت داستان مرگ چارلی را به پایان رساند که در اوایل فصلی که دزموند مرگ چارلی را پیشگویی کرد آغاز شد. در طول فصل، چارلی از مرگ فرار کرد. با این حال، دزموند به چارلی گفت که او باید بمیرد تا دوست دخترش، کلر لیتلتون ، از جزیره نجات یابد. خط داستانی مرگ چارلی در حین تولید قسمت آخر فصل دوم ، پس از پایان خط داستانی اعتیاد به مواد مخدر چارلی شکل گرفت. خبر مرگ شخصیت او دو قسمت قبل به مانهن منتقل شد، که مانهن از آگاهی از آینده شغلش در سریال احساس «آرامش» کرد. در شب دوم به آخرین روز مانهن در صحنه فیلمبرداری، یک پارو قایق‌رانی که توسط بازیگران و خدمه ساخته شده بود به او اهدا شد. مانهن امیدوار بود که به عنوان ستاره مهمان در فلش‌بک‌ها یا رویاها به لاست بازگردد.
با این حال گزارش‌هایی از زخمی یا کشته شدن تربیت کنندگان نهنگ‌های قاتل در اسارت و در پارک‌های نمایشی پستانداران دریایی منتشر شده‌است.
همچنین ابی در سال‌های آغازین اقامت در خارج از کشور، در ساخت مجموعه‌ای تلویزیونی با عنوان خداحافظ تهران همراه با محمد دلجو، شهرام شب‌پره و آیلین ویگن شرکت کرد که به دلیل مشکلاتی این مجموعه هیچ‌گاه پخش نشد. همچنین پس از نزدیک به ۴۰ سال بخشی از ترانه (پوست شیر) به همراه نقش بدل و چهره واقعی خود ابی در قسمت‌هایی از فیلم سینمایی نهنگ عنبر گنجانده شد.
کریل‌های جنوبگان که در توده‌های بزرگ جمع می‌شوند، گونه کلیدی اصلی اکوسیستم در اقیانوس جنوبی است که یک گونهٔ غذایی مهم برای نهنگ‌ها، فک‌ها، فک‌های پلنگی، فک‌های خزدار، ماهی مرکب، یخ‌ماهی‌ها و بسیاری از گونه‌های پرندگان مانند پنگوئن‌ها و آلباتروس است. برخی از گونه‌های جانوران دریایی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به فیتوپلانکتون‌ها متکی هستند. زندگی دریایی جنوبگان شامل پنگوئن‌ها، نهنگ‌های آبی، اورکاها، سرپاور عظیم و فک‌های خزدار است. فک خزپوش جنوبگان در قرن ۱۸ و ۱۹ به‌شدت توسط شکارچیان فک از ایالات متحده و بریتانیا شکار شد. فک‌های پلنگی شکارچیان رأس هرم در اکوسیستم جنوبگان هستند و در اقیانوس جنوبی در جست‌وجوی غذا مهاجرت می‌کنند.
یاد کن زانکه چو میزان بنهند پله نیک و بدت عرضه دهند