نهاوند. [ ن َ / ن ِ وَ ] ( اِخ )شهری است از عراق عجم. ( جهانگیری ) ( غیاث اللغات ) ( از برهان ). شهری است از جبال. ( از حدود العالم ). در نزدیکی همدان. ( جهانگیری ). در جنوب همدان است. ( از منتهی الارب ). از اقلیم چهارم است و در حدود همدان. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ). از اقلیم چهارم است از بلاد جبل. ابن حوقل گوید: نهاوند در جنوب همدان است. شهری است بر دامنه کوه ، رودها و بستانها دارد و میوه اش فراوان است. میوه آن را به سبب نیکوئی آن به عراق برند. در اللباب آمده است که نهاوند شهری است از بلاد جبل ، گویند آن را نوح علیه السلام بنا کرده است و نام آن «نوح آوند» بوده است پس حاء را به هاء بدل کردند و خدا داناتر است. سمعانی در الانساب گوید که : حرب بزرگ مسلمانان در زمان عمربن خطاب رضی اﷲ عنه در آنجا واقع شد. و من چند روزی آنجا اقامت کرده ام. صاحب العزیزی گوید: میان همدان و نهاوند چهارده فرسخ است. ( از ترجمه تقویم البلدان ص 482 و 483 ). شهر نهاوند بر کوهی قرار گرفته و بنای آن از گل است و چشمه ها و باغهای فراوان دارد... ( از ترجمه صورةالارض ص 111 ). و اندر وی دو مزگت جامع است و جائی با نعمت بسیار است و از وی زعفران و میوه [ نیکو خیزد ]. ( حدود العالم ) ( یادداشت مؤلف ). شهر معظمی است در سمت قبلی همدان در سه روزه راه... و آن قدیم ترین شهری است که در کوه واقع شده و این شهر ماه بصره یعنی در حساب آن و دینور ماه کوفه یعنی در آن می باشد. و کوه این شهر آب آن رابه دو قسم منقسم سازد، قسمی به سوی نهاوند و قسم دیگر به سمت غرب می رود... در میان آن حصاری شگفت انگیز و بنای مرتفع حیرت آوری دیده میشود، و قبور جماعتی ازشهداء مسلمانان در این بناست. ( از معجم البلدان ). وضع امروزین نهاوند: شهرستان نهاوند یکی از شهرستانهای استان پنجم و محدود است از طرف شمال به شهرستانهای ملایر و تویسرکان و بخش کنگاور از شهرستان کرمانشاهان. از طرف جنوب به کوه گرو که خطالرأس آن حد طبیعی این شهرستان و شهرستان خرم آباد است. از طرف شرق به شهرستان ملایر و بخش اشتربیان شهرستان بروجرد. از طرف غرب به بخش صحنه از شهرستان کرمانشاه و بخش نورآباد از شهرستان خرم آباد. شهرستان نهاوند در طول دره ای به عرض تقریبی 4 الی 12 هزارگزی بین دو کوهستان که جهت آنها از شمال غرب به جنوب شرق است واقع شده و رودخانه مهم گاماسیاب در وسط این دره جاری است. شهر نهاوند مرکز شهرستان در قسمت علیای دره مذکور در ارتفاع 1677 گز واقع گردیده است.
معنی کلمه نهاوند در فرهنگ عمید
از شعبه های بیست وچهارگانۀ موسیقی ایرانی.
معنی کلمه نهاوند در فرهنگ فارسی
قصبه ای جزئ دهستان دو دانگه بخش ضیائ آباد استان مرکزی . در ۸ کیلومتری جنوب خاوری ضیائ آباد و ۲ کیلومتری جنوب راه شوسه قزوین به همدان . جلگه معتدل ۳۳۸٠ تن سکنه دارد. محصولش غله کشمش یونجه بادام کنجد کرچک گردو . ۱ - ( اسم ) ۲ - یکی از شعب بیست و چهار گان. قدما و آن پنج نغمه است که برای تزیین در هشت نغمه عمل کنند . این شعبه بعشاق و زنگوله مناسب است : (( چنان کزسیه غمر ابیخ بر کند فرو گفت این غزل را در نهاوند . ) )
معنی کلمه نهاوند در دانشنامه عمومی
نَهاوَند مرکز شهرستان نهاوند در استان همدان است. در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر نهاوند ۸۵۰۰۰ نفر بوده است که پس از همدان و ملایر سومین شهر بزرگ استان همدان به شمار می آید. شهر نهاوند از دوران ماقبل تاریخ به طور مداوم محل سکونت انسان بوده، و در دوران ساسانیان محل استقرار خاندان کارن بود. این شهر در زمان فتح ایران توسط مسلمانان، محل نبرد معروف نهاوند بود. شهر نهاوند درطول تاریخ به نام های متعددی یاد شده است. • نِهاوند ( Nehāvand ) از ۲۰۰۰ پیش از میلاد تا اکنون • نیهاوند ( Nihāwand. Nihāvand ) از ۲۰۰۰ پیش از میلاد تا ۱۲۵۸میلادی • لائودیسه ( Laodicea. Laodikeia ) از۳۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۰ میلادی • نیفواندا ( Niphaunda ) از۳۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۰ میلادی • نِماوند ( Nemavand ) از۳۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۰ میلادی • ماه بصره ( Māh al - Ḅasra ) از ۶۳۲ میلادی تا۷۵۰ میلادی لائودیسه ( Laodicea ) شهرهای هلنیستی متعددی که عموماً به نام لائودیس از یونانی باستان «Λαοδίκη» به معنای «عدالت مردم» نامگذاری شده است، به ویژه: • شهری از ماد باستان، مربوط به نهاوند • شهری بر روی رودخانه لیکوس در کاریا و لیدیا، واقع در نزدیکی دنیزلی مدرن ترکیه نَهاوند ( Nahāvand ) :احمد کسروی، واژه نَهاوند به معنی شهر یا آبادی قرار گرفته در پیشِ رو است، زیرا «نَها» در زبان های ایرانی به معنی پیش و وند از فعل کهن «وندیدن» به معنی نهادن گرفته شده است؛ بنابراین نهاوند یعنی «نهاده در پیش رو». نیفواندا ( Niphaunda ) : بطلمیوس از این شهر با نام نیفواندا ( Niphaunda ) یاد کرده است. ماه دینار ( mah dinar ) : به واسطه حکمرانی فردی ایرانی از خاندان کارن با نام دینار نیهاوند ( Nihāwand ) :در نقشه های ایران قدیم و در زمان ساسانیان نهاوند را به صورت نیهاوند ثبت شده است که در همسایگی شهر دیناور و مای و همدان قدیم بوده است. استرابون نهاوند را به عنوان شهری یاد می کند که توسط داریوش بزرگ تأسیس شد اما به گفته پلینی، آن را آنتیوخوس اول با نام لائودیسه تأسیس کرد. یافته های باستانی آن شامل یک استوانه با کتیبه مربوط ۱۹۳ قبل از میلاد از آنتیوخوس سوم به نمایندگی از ملکه او، و یک محراب گرد با نوارهای حک شده در نقش برجسته و مجسمه های برنزی زئوس، آتنا، آپولو و دمتر می باشد.
معنی کلمه نهاوند در ویکی واژه
اصطلاحات متعدد مشابه چون الوند٬ دماوند٬ قهاوند حاکی از پسوند مشترک اما با پیشوند متفاوت هستند که در واقع شناسه اصلی یا معرف عبارات پیشوندها هستند. نهاوند از سه بخش نَ-ها-وند شکل گرفته که بخش نخست همان نه زبان فارسی و ناشدنی است٬ ها در این اصطلاح به معنای همیشه٬ پیوسته یا مکرر بوده و بخش آخر یعنی وند را باید بند یا اسارت و مهار توصیف نمود و سر جمع معنی کامل اشاره به قبایل آریایی و صحرانشین دارد که هیچگاه سلاطین میانرودان مانند آشور و اکد و دیگران نتوانستند ایشان در اسارت نگهدارند.
جملاتی از کاربرد کلمه نهاوند
ساسانیان پیدرپی از اعراب شکست خوردند و در سال ۶۲۲ میلادی در نهاوند (دروازهٔ ماد آتورپات) پیروزان -سردار ایرانی- بار دیگر با عربها مقابل شد. جنگی سخت رخ داد و ایرانیان شکست خوردند. آنگاه آذربایجان در برابر حملهٔ اعراب بی دفاع گشت و اثری از لشکر شاهنشاهی باقی نماند.
آن محتشم روزگار آن محترم اخیار آن کعبهٔ مروت آن قبلهٔ فتوت آن اساس خردمندی شیخ ابوالعباس نهاوندی رحمةالله علیه یگانهٔ عهد و معتبر اصحاب بود و در تمکین قدمی راسخ داشت و در ورع و معرفت شأنی عظیم داشت.
احمد بن محمد نهاوندی منجم مسلمان ایرانی بود که در زمان یحیی بن خالد بن برمکی (متوفی در ۸۰۲ – ۸۰۳ میلادی) در جندیشاپور برآمد. او در در جندیشاپور به رصدهای نجومی پرداخت و زیجی موسوم به مشتمل تألیف کرد و حدود ۸۳۵ تا ۸۴۵ میلادی درگذشت.
دهستان آورزمان در مسیر نهاوند در سه کیلومتری روستای آبدر واقع شده .
هگمتانه تا سال ۲۲۶ میلادی به پارتیان وفادار ماند، تا اینکه به همراه آتروپاتن (آذربایجان) از سمت شمال به تسخیر اردشیر بابکان درآمد. در اینجا مدارک متناقضی وجود دارد که آیا هگمتانه به عنوان کاخ تابستانی به کار رفته است یا نه. بنابر گفتهٔ ابن فقیه همدانی، ساختمانهایی بین تیسفون، پایتخت ساسانیان و کوه الوند و نه فراتر از آن، حتی همدان ساخته شد. شهر در مدت کوتاهی بعد از جنگ نهاوند در ۲۳ ه.ق/۶۴۲ م به دست مسلمین افتاد و مرکز استان شد.
احمد بن محمد بن افضل است، شاگرد جعفر خلدی پیر شیخ عمو و عباس ویرا عمو سالار بود. القصه شیخ الاسلام گفت که شیخ عباس فقیر هروی مرا گفت: که شیخ بوالعباس نهاوندی گفت: هر که ازین علم سخن گوید: که اللّه نه حجت او بود، اللّه خصم او بود.
منابع کتاب تاریخ گیان _کتاب نهاوند در هزاره های تاریخ_نهاوند در آینه فرهنگ_کهن دیار گیان
اکبرآباد (نهاوند)، روستایی از توابع بخش خزل شهرستان نهاوند در استان همدان ایران است.
دون او بوده به زینت، چه سمرقند و چه بلخ پس از او بوده به رتبت، چه نهاوند و چه جی
کیانی، علی اکبر، تاریخ گیان از پشتکوه تا نهاوند، انتشارات شهرما، نهاوند . ۱۳۹۷
اسدآباد روستایی از توابع بخش گیان شهرستان نهاوند در استان همدان ایران است.
شیخ الاسلام گفت: کی شیخ بوالقسم مردان نهاوندی گوید کی از بوسعید خراز پرسیدند، کی فانی چیست؟ گفت: ذهاب حظه من الدنیا والاخره، الا من اللّه عز و جل.
ابوالقاسمِ مردان نهاوندی گوید من و ابوبکر ورّاق با بوسعید خرّاز میرفتیم بر ساحل، قصد صیدا داشتیم شخصی پدیدار آمد از دور، گفت بنشینید که ولییی باشد از اولیای خدای گفت بس چیزی برنیامد که جوانی میآمد نیکوروی و محْبَرهٔ به دست گرفته بود و مُرَقَّعی پوشیده، ابوسعید اندر وی نگریست با انکاری که مِحْبَره با رَکْوَه برگرفتست ابوسعید گفت ای جوانمرد راه چگونه است به خدای عَزَّوَجَلَّ گفت یا باسعید دو راه دانم به خدای تعالی راهی خاصّ و راهی عامّ امّا راه عام آنست که تو میروی و امّا راه خاص بیا تا ببینی و بر سر آب برفت تا از چشم ما غایب شد. ابوسعید متحیّر بماند.
آل آقا نام خاندانی است که از نسل آقا محمدعلی بهبهانی تشکیل شدهاست. آقا محمدعلی بهبهانی جد اصلی این خاندان که یک روحانی شیعه بود، در اواخر قرن هجدهم میلادی باهدف تبلیغ تشیع به شهر کرمانشاه مهاجرت و در آنجا اقامت کرد. وابستگان این خاندان غیرکُرد در ایران بیش از همه در شهرهای کرمانشاه و سپس تهران، قم، کاشان و نهاوند ساکن هستند.
ابوعبیده در نزد عمر احترام بسیاری داشت. پس از این که عمر به ضربه خنجر پیروز نهاوندی مجروح شد گفت: «اگر ابوعبیده زنده بود او را به جانشین خودم منصوب میکردم امّا حال که او مرده، از میان اصحاب شورایی برمیگزینم تا آنها خلیفهای بنشانند»
نمازِ شام رسید ای بتِ سمرقندی بساز چنگ و بزن پرده نهاوندی
تو گفتی بود بر دشت نهاوند ز بس جنگآوران کوه دماوند
دید در طیبه بر سر منبر در نهاوند حیلت لشکر
آن یکی رادر نهاوند اوفکند وان دگر را بسته دربند اوفکند
در نهاوند چون قوی شد حرب کفر و اسلام در شده در ضرب