نهاننگاری
معنی کلمه نهاننگاری در دانشنامه عمومی
با رشد فناوری دیجیتال طی دهه های گذشته، ارسال و ذخیره رسانه های الکترونیکی افزایش یافته است؛ چرا که نسخه برداری از داده ها بدون هیچ افت کیفیت و با هزینه ای بسیار اندک امکان پذیر شده است. بدین ترتیب بهره گیری از آثار دیجیتال بدون رعایت حق نشر، دست کاری اسناد و استفاده از اسناد جعلی ابعاد تازه تری یافته است. استفاده از سیستم های رمزنگاری قدیمی این امکان را به وجود می آورند که تنها دارندهٔ کلید بتواند متن رسانهٔ رمز شده را مشاهده کند، ولی در چنین حالتی نیز پس از رمزگشایی داده ها امکان استفاده غیرمجاز از آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین روش های قدیمی رمزنگاری برای جلوگیری از استفادهٔ غیرمجاز حملات بداندیشانه کارایی لازم را نخواهند داشت. در این شرایط گنجاندن داده، به صورت غیرمحسوس، برای جلوگیری از استفاده های غیرمجاز از پتانسیل تجاری بالایی برخوردار است.
برای غلبه بر این مشکل، واترمارکینگ دیجیتال مطرح شده است.
در برخی موارد ممکن است به نظر برسد با رمزنگاری داده ها بتوان یک سطح امنیت مناسب برای آن ها فراهم ساخت، اما این شیوه عملاً موجب تحریک مهاجمان می شود. حتی پیش از این نیز مخفی کردن متن بر رمز کردن آن ترجیح داده می شد. هرچند آغاز رمزنگاری مدرن را دوران نوزایی در اروپا می دانند، ولی در سال ۱۶۴۱ افرادی بودند که پنهان سازی داده را بر رمزنگاری ترجیح می داده اند{Petitcolas, ۱۹۹۹ #۳۰}. برتری های پنهان نمودن داده بر رمزنگاری در کاربردهای امروزی نیز آشکار است؛ برای روشنی بیشتر تصور کنید که سفارتخانهٔ یک کشور خارجی قصد دارد پیامی را به یک جاسوس ناشناس ارسال کند، در چنین حالتی اگر پیام را به صورت رمز درآورد، منابع اطلاعاتی به راحتی به هویت جاسوس پی می برند. یکی از مهمترین شاخه های مخفی پنهان سازی، نهان نگاری می باشد. در حالی که هدف از رمزنگاری محافظت از داده می باشد، در نهان نگاری هدف به طور خاص مخفی کردن وجود آن هاست. در نهان نگاری داده، هدف ارسال یک پیام و اطلاعاتی تحت پوشش ارسال یک دادهٔ بی ضرر می باشد. در این جا هدف اصلی داده ای است که پنهان شده است و اطلاعات پوششی دارای اهمیت نمی باشد. برخلاف نهان نگاری در واترمارکینگ، دادهٔ گنجانده شده به دلیل اهمیت بالای سیگنال میزبان می باشد، که با اهداف متفاوتی نظیر حفظ حق نشر، درستی و تمامیت داده، ره گیری مسیر انتشار و … انجام می شود. در واقع تفاوت اصلی این دو روش در سیگنال دارای ارزش می باشد که در نخستین مورد، پیام گنجانده شده و در دیگری خود میزبان است که دارای ارزش می باشد.
معنی کلمه نهاننگاری در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه نهاننگاری
بهطور کلی روشهای پنهاننگاری در تصویر از الگوریتم جاسازی و الگوریتم استخراج بیتها تشکیل شدهاند. به تصویر مورد استفاده برای پنهاننگاری پوشانه و به تصویری که در اثر قرار دادن پیام به وسیله الگوریتم جاسازی به دست میآید تصویر میزبان یا گنجانه میگوییم.
در حقیقت در ابتدا یونانیان باستان از این روش استفاده میکردند. به اینصورت که نوشتههای درون لوح سنگ بهوسیله نوعی از واکس، پوشیده میشدند. اگر فرستنده اطلاعات میخواست که پیامش را پنهان کند برای اهداف نظامی از پنهاننگاری استفاده میکرد. به اینصورت که پیام در لوح بهطور مستقیم حکاکی میشد؛ سپس واکس از بالای پیام ریخته میشد؛ بنابراین پنهاننگاری نه به این معنا اما وجود داشت.
همانگونه که گفته شد پنهاننگاری در عکس، صدا، فیلم و متن امکانپذیر است. در زیر بهطور مختصر توضیحاتی دربارهٔ پنهاننگاری در هر یک از رسانههای گفته شده خواهیم پرداخت. پنهاننگاری در متن: پنهاننگاری در متن به سادگی صورت نمیگیرد چرا که تغییر در متن به آسانی توسط انسان درک میشود و مهمتر اینکه بعد از پنهاننگاری متن خوانا و درست باشد. روشهای زیر برای پنهاننگاری در متن استفاده میشوند.
تصاویر مهمترین رسانه مورد استفاده به خصوص در اینترنت هستند و درک تصویری انسان از تغییرات در تصاویر محدود است. تصاویر نوعی رسانه پوششی مناسب در پنهاننگاری شمارده میشوند و الگوریتمهای پنهان نگاری متعددی برای ساختارهای مختلف تصاویر ارائه شدهاست. هیچیک از این الگوریتمها تاکنون امنیت را بهطور کامل تأمین نکردهاند.
محمدی، نغمه؛ بابایی، محمدحسن (۱۳۹۴). مقدمهای بر نهاننگاری. قزوین: مهرگان دانش. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۶۷۸-۸۳-۹.
الگوریتمهای پنهاننگاری به صورت عمومی از افزونگی در فضای مکانی یا افزونگی در فضای تبدیل استفاده میکنند. در هر کدام از این فضاها به شیوههای گوناگونی میتوان دادهها را پنهان کرد که یکی از سادهترین روشها، استفاده از بیتهای کم ارزش فضای مورد نظر است.