نهادی

معنی کلمه نهادی در لغت نامه دهخدا

نهادی.[ ن ِ / ن َ ] ( ص نسبی ) منسوب به نهاد. سرشتی. خلقی. فطری. غریزی. طبیعی. جبلی. طبعی. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نهادی در فرهنگ فارسی

سرشتی ٠ خلقی ٠ فطری ٠ غریزی طبیعی ٠ جبلی ٠ طبعی ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نهادی

المغطس (عربی: المغطس، عبری: בית עברה‎)، به معنی " غسل تعمید " یا "غوطه وری" در عربی، یک سایت باستان‌شناسی میراث جهانی در اردن در کرانه شرقی رود اردن است که به‌طور رسمی به عنوان سایت غسل تعمید "بتانی آن سوی اردن" (المغطس) شناخته می‌شود. این مکان به عنوان محل اصلی تعمید عیسی و یحیی تعمید دهنده در نظر گرفته می‌شود و حداقل از دوره بیزانس مورد احترام بوده‌است. به دنبال پیشنهادی از طرف اوریجن، محل غسل تعمید عیسی گاهی بتهبارا نیز نامیده می‌شود.
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ و او را اسحاق بخشیدیم و یعقوب وَ جَعَلْنا فِی ذُرِّیَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْکِتابَ و در نژاد او پیغامبری نهادیم و حکم و دین وَ آتَیْناهُ أَجْرَهُ فِی الدُّنْیا و مزد او باو دادیم درین جهان وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ (۲۷) و در آن جهان از نیکان و شایستگان است.
در مطالعه دیگر به وسیله ایله هانسن و همکاران در سال ۲۰۱۷، از ۳۴۱۳ شرکت‌کننده نروژی ۶۳ تا ۶۵ ساله، که ۴۷ درصد آنها دارای تحصیلات عالی (بیش از ۱۲ سال) بودند، امتیاز کلی همهٔ افراد ۲۵٫۳ محاسبه شد، کمتر از ۵ درصد از شرکت کنندگان امتیاز ۳۰/۳۰ با ۴۹ درصد کمتر از حد پیشنهادی ۲۶ امتیاز کسب کردند.
چه کار بودکه تو سوی او نهادی روی که کام خویش بحاصل نکردی آخر کار
سر رندی چو گم کردیم در فسق کلاه صوفیان را کج نهادیم
جوانی برخاست و گفت: آنجا که آن چهار دانگ در جیب می‌نهادی خدای تعالی حاضر نبود و آن ساعت اعتماد بر خدای نبوده بود.
پر گنده دماغ و گه نهادی از کون کدام سگ فتادی
عصر ناپلئونی سکولاریزاسیون جامعه فرانسه را نهادینه کرد، و به امید تشکیل یک جمهوری انعطاف‌پذیر به صدور انقلاب به شمال ایتالیا پرداخت. در سده ۱۹، بی‌خدایان در انقلاب‌های سیاسی-اجتماعی از جمله در تحولات ۱۸۴۸ در یگانگی ایتالیا و رشد جنبش جهانی سوسیالیستی نقش داشتند.
پس از شکست ریموند پواتیه، شاهزاده انطاکیه، در نبرد اناب در ۲۸ ژوئن ۱۱۴۸، شاهزاده‌نشین انطاکیه بی‌دفاع مانده بود. بالدوین سوم ــ که پسرعموی همسر ریموند، کنستانس بود ــ طی این دوران همراه با ارتش پادشاهی سه بار به انطاکیه رفت تا مانع از پیشروی مسلمانان در شاهزاده‌نشین انطاکیه شود. برای تضمین بقای شاهزاده‌نشین انطاکیه، بالدوین درصدد ترغیب کنستانس، حاکم انطاکیه، به ازدواج برآمد اما کنستانس تمامی گزینه‌های پیشنهادی او را رد کرد. کنستانس همچنین ژان راجریوس، گزینه پیشنهادی مانوئل یکم را نیز رد کرد.
در زمستان سال ۱۳۵۱ وقتی شاه برای اسکی در سوییس بود اردلان پیشنهادی برای تأسیس یک شرکت صنایع الکترونیک که بتواند با کمپانیهای روز دنیا رقابت کند برای او فرستاد. شاه از ایده خوشش آمد و در کنار برگه با مداد موافقت خود را نوشت. این سرآغاز شرکت عظیم صنایع الکترونیک ایران شد که ابتدا با کمک دولت شروع بکار کرد ولی سپس با فروش محصولات و خدمات خود اداره میشد.
بی‌مغز بود سر که نهادیم پیش خلق دیگر فروتنی به در کبریا کنیم
ماهیت سیاست خارجی در دوره پهلوی نسبت به قبل تغییر نکرد، فراینده تصمیم‌گیری متمرکز در تهران بود و رضاشاه تمامی تصمیم‌های عمده را می‌گرفت. به هر حال، شرایط نهادی در دوره پهلوی دستخوش تغییر زیادی شد. در سال ۱۹۳۴ منشور وزارت امور خارجه دچار بازنگری عمده شد. حقوق کاپیتولاسیون در سال ۱۹۲۸ لغو شده بود و مهاجرت به روسیه متوقف شده بود، ترکیب وزارتخانه نیز تغییر کرد و تعداد سفرا افزایش یافت.
بس که هر چیز درکشی بدمت سر نهادی تو در سرشکمت
من بیچاره می دانم که باری تا غم هجران نهادی بر دلم داغی که آن داغیست سلطانی
بنای پیشنهادی بسیار بزرگ است به طوری که در حال حاضر با مصالح موجود نمی‌توان این بنا را ساخت. ساخت این طرح تنها به وجود مادهٔ بسیار سبک ساخته‌شده از نانولوله‌های کربنی بستگی دارد.
چون شانه ره ما همه پیچ و خم زلف است چندان که قدم پیش نهادیم پس افتاد
که ای شاپور خوش دامی نهادی به ما بس وعده های خام دادی
پیشنهاد شناسایی جرم اکوساید از طرف یک نهاد خصوصی به سازمان ملل ارائه شد. در مارس ۲۰۱۰، پولی هیگینز (حقوقدان زیست‌محیطی) اصلاحیه‌ای به اساسنامه رم را به سازمان ملل پیشنهاد داد مبنی بر اینکه «اکوساید» به عنوان پنجمین مصداق جنایت علیه صلح به جهت حقوقی به رسمیت شناخته شود. اساسنامه رم در حال حاضر چهار جنایت علیه صلح را شناسایی کرده‌است: نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی، و جنایت تجاوز. قابل توجه است که این چهار جنایت همگی بر قربانیان انسانی اثر می‌گذارند. تعریف پیشنهادی هیگینز از اکوساید هرچند به «بهره‌مندی مسالمت‌آمیز» ساکنان اشاره می‌کند، اما قربانی اصلی که این اصلاحیه در پی محافظت از آن است، نه افراد انسانی بلکه خود محیط‌زیست است.